Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Teoria architektury 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria architektury 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl>, Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań. - SEMESTR I |
W-2 | Zaliczenie przedmiotu” Wstęp do projektowania architektonicznego” w sem. I. - SEMESTR II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest wykształcenie podstawowych umiejętności z zakresu formowania kompozycji przestrzennej i tworzenia prostych układów funkcjonalno – przestrzennych . - SEMESTR I |
C-2 | Celem przedmiotu jest wykształcenie podstawowych umiejętności z zakresu formowania kompozycji bryły, tworzenia prostych układów funkcjonalno – przestrzennych oraz rozwiązywania zasad konstrukcji projektowanych obiektów architektonicznych. - SEMESTR II |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i definicje architektury. - SEMESTR I | 1 |
T-W-2 | Obiekt budowlany i jego elementy. Rodzaje obiektów budowlanych. - SEMESTR I | 1 |
T-W-3 | Etapy konkretyzacji dzieła architektonicznego (zamysł, projekt, realizacja, użytkowanie). - SEMESTR I | 1 |
T-W-4 | Metody i techniki projektowe (podstawowe formy prezentacji dzieła architektonicznego) - SEMESTR I | 1 |
T-W-5 | Rysunek architektoniczno-budowlany – zasady ogólne. - SEMESTR I | 1 |
T-W-6 | Pojęcie i rodzaje form w architekturze . - SEMESTR I | 1 |
T-W-7 | Tendencje w kształtowaniu form architektonicznych. - SEMESTR I | 1 |
T-W-8 | Proporcje i skala obiektu budowlanego (moduł i siatka modularna). - SEMESTR I | 1 |
T-W-9 | Punkty i miejsca formalnie ważne. - SEMESTR I | 1 |
T-W-10 | Rytm. - SEMESTR I | 1 |
T-W-11 | Złudzenia optyczne. - SEMESTR I | 1 |
T-W-12 | Pojęcie przestrzeni w architekturze (relacja przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej) - SEMESTR I | 1 |
T-W-13 | Komunikacja – ogląd i obchód w architekturze. - SEMESTR I | 1 |
T-W-14 | Zieleń i woda w architekturze. - SEMESTR I | 1 |
T-W-15 | Słońce w architekturze. - SEMESTR I | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach - SEMESTR I | 15 |
A-W-2 | Praca własna w domu. | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Istotą nauczania projektowania architektonicznego jest osobisty kontakt nauczyciela ze studentem (korekty indywidualne). Prowadzone są również cykliczne przeglądy zaawansowania prac projektowych oraz opracowania klauzurowe z wybranych zagadnień dotyczących poszczególnych projektów. - SEMESTR I |
M-2 | Istotą nauczania projektowania architektonicznego jest osobisty kontakt nauczyciela ze studentem (korekty indywidualne). Prowadzone są również cykliczne przeglądy zaawansowania prac projektowych oraz opracowania klauzurowe z wybranych zagadnień dotyczących poszczególnych projektów. - SEMESTR II |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie ocen przejściowych z prac klauzurowych oraz oceny projektu wykonanego w semestrze. Zakres opracowania projektu obejmuje plan sytuacyjny z zagospodarowaniem terenu. - SEMESTR I |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie ocen przejściowych z prac klauzurowych oraz oceny projektu wykonanego w semestrze. Zakres opracowania projektu obejmuje plan sytuacyjny w skali 1:500 z zagospodarowaniem terenu w skali 1:200 oraz rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:100 lub 1:50 i perspektywę lub aksonometrię (opcjonalnie model). - SEMESTR II |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/12_W01 Student zdobył wymaganą wiedzę z dziedzin ścisłych, która posłuży do rozwiązywania problemów projektowych. | AU_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/B.1/12_W02 Student potrafi prawidłowo sporządzać projekt według zasad inżynierskiego zapisu graficznego. Dodatkowo potrafi odczytać i swobodnie obrobić dany materiał z wykorzystaniem technik komputerowych. | AU_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/B.1/12_W03 Student w stopniu podstawowym zapoznał się z infrastrukturą budowlaną. | AU_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/B.1/12_W04 Student wyrobił sobie wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | AU_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/B.1/12_W05 Student poznał podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. | AU_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/12_U01 sprawnie rysuje z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, modeluje fizycznie | AU_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
AU_1A_S1/B.1/12_U02 potrafi wyrażać poglądy i dyskutować | AU_1A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
AU_1A_S1/B.1/12_U03 potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów | AU_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/12_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować | AU_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
AU_1A_S1/B.1/12_K02 w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją | AU_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/12_W01 Student zdobył wymaganą wiedzę z dziedzin ścisłych, która posłuży do rozwiązywania problemów projektowych. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z wybranych działów nauk służących do rozwiązywania problemów projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/12_W02 Student potrafi prawidłowo sporządzać projekt według zasad inżynierskiego zapisu graficznego. Dodatkowo potrafi odczytać i swobodnie obrobić dany materiał z wykorzystaniem technik komputerowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/12_W03 Student w stopniu podstawowym zapoznał się z infrastrukturą budowlaną. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu infrastruktury technicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/12_W04 Student wyrobił sobie wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wrażliwość plastyczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/12_W05 Student poznał podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady kompozycji przestrzennej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/12_U01 sprawnie rysuje z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, modeluje fizycznie | 2,0 | |
3,0 | Sprawnie rysuje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/12_U02 potrafi wyrażać poglądy i dyskutować | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyrażać poglądy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/12_U03 potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów | 2,0 | |
3,0 | Potrafi projektować przestrzeń publiczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/12_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować | 2,0 | |
3,0 | Potrafi samodzielnie organizować sobie czas pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/12_K02 w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją | 2,0 | |
3,0 | W myśleniu i działaniu wykazuje się inwencją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ernst Neufert, „Poradnik projektowania architektoniczno-budowlanego”, Arkady, Warszawa, 1995, II
- Juliusz Żurawski, „O budowie formy architektonicznej”, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Krakow, 2017
- Kazimierz Wejchert, „Przestrzeń wokół nas”, Fibak Norma Press, Katowice, 1993
- Rafał Mazur, Proporcje. Jedność przeciwieństw w architekturze, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa, 2019
- Rob Krier, Architectural Composition, Academy Editions, London, 1988
Literatura dodatkowa
- Andrzej Basista, Architektura jako sztuka, Universitas, Kraków, 2016
- Juhani Pallasmaa, Myśląca dłoń. Egzystencja i ucieleśniona mądrość w architekturze, Instytut Architekrury, Kraków, 2015
- Juhani Pallasmaa, Oczy skóry, Instytut Architektury, Kraków, 2012
- Kazimierz Wejchert, „Elementy kompozycji urbanistycznej”, Arkady, 1974, I
- Le Corbusier, W stronę architektury, Centrum Architektury, Warszawa, 2012
- Oskar Hansen, Zobaczyć świat, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2005
- Peter Zumthor, Myślenie architekturą, Karakter, Kraków, 2010
- Steen Eiler Rasmussen, Odczuwanie architektury, MURATOR sp. z.o.o, Warszawa, 1999
- Walter Gropius, Pełnia architektury, Karakter, Kraków, 2014
- Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, PWN, Waeszawa, 1955