Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | AU_1A_CS1-V/4-5_U03 | Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AU_1A_U12 | B.U3. absolwent potrafi posługiwać się właściwie dobranymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne; |
---|
Cel przedmiotu | C-3 | Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. |
---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. |
C-2 | Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne |
Treści programowe | T-L-3 | Palazzo Vecchio, wczesnorenesanswe pałace florenckie: Medici-Ricardi, Rucellai, Strozzich, willa Reale w Poggio a Caiano
pałace rzymskie: Cancellaria, Farnese
Pałac wenecki-Vendramin-Calergi |
---|
T-L-2 | Twórczość Filippo Brunelleschiego: K. San Lorenzo, Kaplica Pazzich, Palazzo Pittich, Santa Maria degli Angeli, nowożytny detal architektoniczny |
T-L-5 | Architektura i urbanistyka Wenecji. Twórczość J. Sansovina i A. Palladia
Miasta idealne: Sforzinda, Palma Nuova
Rola proporcji w architekturze renesansu |
T-L-6 | Wczesny renesans francuski: grupa zamków nad Loarą, twórczość Domenico Cortony
Szkoła Fontainebleau - cechy i przedstawiciele |
T-L-4 | Architektura sakralna
kościoły L.B. Albertiego: św. Franciszka w Rimini, Santa Maria Novella, św. Andrzeja w Mantui, kościoły D. Bramantego: Santa Maria della Grazie w Mediolanie, Tempietto i Bazylika św. Piotra w Rzymie
kościoły A. Palladia: San Giorgio Maggiore i Il Redentore w Wenecji |
T-L-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć, określenie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu.
Wczesny renesans we Florencji - przyczyny powstania, tło epoki, budowa kopuły katedry Santa Maria del Fiore, Ospedale degli Innocenti z placem św. Anuncjaty |
T-L-7 | Dojrzały renesans francuski i jego cechy
Rozbudowa Luwru - P. Lescot i Jean Goujon. Twórczość S. Serlia i Ph. Delorma
Pałac Luksemburski - S.de Brosse, Plac des Vosges w Paryżu |
T-L-8 | Architetura niemieckiego i niderlandzkiego renesansu. Stosowany ornament, wpływ wzorników na architekturę europejską |
T-L-9 | Kolokwium z włoskiego i francuskiego renesansu |
T-L-10 | Architektura renesansu hiszpańskiego: styl plateresco - fasada Uniwersytetu w Salamance, greco-romano - pałac Karola V, desornamentado - Eskurial
Architektura renesansu angielskiego: - styl elżbietański
Twórczość Inigo Jonesa - nurt palladiański |
T-L-11 | Wczesny renesans w Polsce, mecenat króla Zygmunta Starego
Renesansowa przebudowa Zamku Królewskiego na Wawelu, Kaplica Zygmuntowska, Zamek Królewski w Piotrkowie |
T-L-13 | Architektura mieszczańska renesansu polskiego, rozwój attyki polskiej
rynek i Sukiennice w Krakowie, rynek i ratusz w Poznaniu
ratusze małopolskie, wybrane kamienice mieszczańskie
założenie Zamościa - mecenat Jana Zamoyskiego, manieryzm Gdańska |
T-L-14 | Architektura sakralna: grupa kościołów mazowieckich i grupa kościołów lubelskich
wybrane kaplice grobowe, wiodące warsztaty kamieniarskie i ich główne dzieła |
T-L-15 | Kolowium z renesansu niemieckiego niderlandzkiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego |
T-L-12 | Rezydencje renesansowe w Polsce: na planie zwartym: dwór obronny w Szymbarku, Mirów w Książu Wielkim
z dziedzińcem wewnętrznym zamki w: Niepołomicach, Brzegu, Pieskowej Skale, Książąt Pomorskich w Szczecinie, Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie
palazzo in forezza: Wiśnicz Nowy, Żółkiew, Zbaraż, Krzysztopór w Ujeździe |
T-L-7 | Rezydencjonalna architektura barokowa Austrii i Niemiec |
T-L-2 | Urbanistyka nowożytnego Rzymu: Plac na Kapitolu, Plac del Popolo, Plac Navona, Schody Hiszpańskie, Fontanna di Trevi.
Rola papieża Sykstusa V i D. Fontany |
T-L-1 | Przesłanki powstania baroku. Tło historyczne, wytyczne Soboru Trydenckiego, podział na okresy
Twórczość G.Vignoli: Il Gesu w Rzymie,
kolejne fazy budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie |
T-L-3 | Architektura sakralna włoskiego baroku:
kościoły: Vignoli, C. Maderny, D. da Cortony, F. Borrominiego, G. Berniniego, G. Guariniego, F. Juvarry - założenia podłużne, centralne i centralno-podłużne |
T-L-4 | Architektura rezydencjonalna w Italii i we Francji
rozwój rezydencji "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Maisons-Laffitte, Vaux-le-Vicomte, Wersal
Wschodnia ściana Luwru jako symbol baroku klasycyzującego |
T-L-6 | Styl Ludwika XIV, XV, XVI, dyrektoriat, styl empire
Urbanistyka Paryża, Zespół Placów w Nancy |
T-L-5 | Architektura sakralna baroku francuskiego: kościoły: św. Gerwazego, Sorbony, Val-de-Grace, Kolegium Czterech Narodów, Tum Inwalidów, San Sulpice |
T-L-8 | Kolokwium z baroku włoskiego i francuskiego |
T-L-13 | Klasycyzm we Francji, Niemczech, Anglii i Rosji, Panteon, k. św. Magdaleny w Paryżu, teatr w Bordeaux, twórczość: C.N. Ledoux, K. F. Schinkla, British Museum, Cristal Palace w Londynie, założenie Petersburga |
T-L-10 | Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej
twórczość Ch. Wrena |
T-L-12 | Barok w Polsce, architektura rezydencjonalna: Zamek Królewski w Warszawie, Ujazdów, Zamek Biskupi w Kielcach, Pałac w Wilanowie, Pałac Krasińskich, Nieborów, Białystok, Rydzyna |
T-L-11 | Barok w Polsce, tło epoki
architektura sakralna baroku polskiego: k. św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Klasztor kamedułów na Bielanach w Krakowie, Klasztor w Rytwianach, w Czernej, K. bernardynów na Czerniakowie, sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, św. Anny w Krakowie, k. filipinów w Gostyniu, cystersów w Ladzie, jezuitów w Poznaniu |
T-L-9 | Sakralna architektura barokowa w Austrii i Niemczech |
T-L-15 | Klokwium z baroku i klasycyzmu austriackiego, niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego |
T-L-14 | Klasycyzm w Polsce, twórczość: D. Merliniego, E. Szregera, B. Zuga, P. Aignera, A. Corazziego,
nurt palladiański i nurt romantyczny |
T-W-2 | Wczesny renesans we Florencji, twórczość Filippo Brunelleschiego |
T-W-3 | Prace teoretyczne i realizacje Leo Battisty Albertiego oraz wybranych teoretyków architektury epoki renesansu |
T-W-1 | Wprowadzenie do architektury renesansu, tło epoki twórczość Filippo Brunelleschiego |
T-W-4 | Twórczość Donato Bramantego i jego uczniów, początki budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz działalność Michała Anioła |
T-W-5 | Urbanistyka i architektura Wenecji,twórczość Jacoppo Sansovina i Andrea Palladia |
T-W-13 | Architektura mieszczańska, rozwój attyki polskiej, Zamość, manieryzm Gdańska |
T-W-14 | Architektura sakralna i kaplice grobowe w renesansie polskim |
T-W-6 | Plane teoretyczne miast, rozwój fortyfikacji |
T-W-7 | Renesans wczesny we Francji -zamki nad Loarą, Szkoła Fontainbleau |
T-W-8 | Renesans dojrzały we Francji, rozbudowa Luwru, twórczość Sebastiana Serlia i Philiberta Delorma |
T-W-9 | Architektura renesasowa w Niemczech i Niderlandach |
T-W-10 | Specyfka renesansowej architektury Hiszpanii, styl elżbietański i twórczość Inigo Jonesa w Anglii |
T-W-11 | Początki renesansu w Polsce, działalność Franciszka Florentczyka i Bartłomieja Berrecciego |
T-W-12 | Polskie rezydencje: na planie zwartym, z dziedzińcem wewntrznym, typu palazzo in fortezza |
T-W-15 | Wiodące warsztaty rzeźbiarskie i rzeźba nagrobna |
T-W-8 | Architektura sakralna południowych Niemiec i Austrii, założenie klasztorne w Melku, kościoły św. Piotra i św. Karola Boromeusza w Wiedniu, kościół Vierzehneiligen, kościół w Wies |
T-W-11 | Dojrzały barok w Polsce, rozbudowa pałacu w Wilanowie, twórczość Tylmana z Gameren: k. sakramentek na Nowym Mieściw w Warszawie, k. bernardynów na Czerniakowie, k. św. Anny w Krakwie, Maryvil i pałac Krasińskich w Warszawie |
T-W-4 | Założenia rezydencjonalne "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Vaux-le-Vicomte, Wersal. Twórczość F. Mansarda i L. Le Vau |
T-W-9 | Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej, twórczość Ch. Wrena |
T-W-7 | Architektura rezydencjonalna Niemiec i Austrii: Belweder w Wiedniu, Wurzburg, Zwinger w Dreźnie, Sanssouci w Poczdamie |
T-W-1 | Przesłanki zapowiadające barok, tło epoki, twórczość Giacoma da Vignoli |
T-W-2 | Urbanistyka nowożytnego Rzymu, działalność papieża Sykstusa V, place: del Popolo, Navona, Kolumnada Berniniego, Schody Hiszpańskie |
T-W-3 | Dojrzały barok, twórczość G. Berniniego, F. Borrominiego, D.da Cortony, G. Guariniego |
T-W-14 | Neoklasycyzm niemiecki i rosyjski, początki klasycyzmu w Polsce, Twórczość D. Merliniego, Sz. B. Zuga, E. Szregera |
T-W-15 | Klasycyzm w Polsce, twórczość P. Aignera, A. Corazziego, założenia urbanistyczne |
T-W-10 | Wczesny barok w Polsce, założenia klasztorne, twórczość Jana Trevano: kościół św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Zamek Królewski i Ujazdowski w Warszawie, Pałac Biskupi w Kielcach. |
T-W-12 | Architektura późnego baroku w Polsce, kościoły: filipinów w Gostyniu, cystersów w Lądzie, twórczość Pompeo Ferrariego, pałac Branickich w Białymstoku, założenie urbanistyczne Rydzyny |
T-W-13 | Neoklasycyzm we Francji, tło epoki: k. St. Sulpice, Petit Trianon, Panteon, teatr w Bordeaux, twórczość C. Ledoux |
T-W-6 | Nowożytna architektura francuska style: Ludwika XIV, Ludwika XV, Ludwika XVI, empire |
T-W-5 | Urbanistyka Paryża i Nancy, twórczość J.H. Mansarda |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze |
S-3 | Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić. |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. |