Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Warunki techniczne i bezpieczeństwo użytkowania budynku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Warunki techniczne i bezpieczeństwo użytkowania budynku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień architektonicznych i budowlanych umożliwiająca wstępną ocenę realności rozwiązania projektowego pod względem bezpieczeństwa pożarowego i użzytkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z podstawowymi uwarunkowaniami związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w odnioesniu do uregulowań prawnych (bezpieczeństwo użytkowania oraz pożarowe).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zagadnienia związane z technikami i technologiami budowlanymi w budynkach oraz bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Ćwiczenie projektowe 1. Oznaczenia rysunkowe dotyczące budynków i budowli. Rodzaje oznaczeń rysunkowych i opisy. Ćwiczenie projektowe 2. Oznaczenia rysunkowe dotyczące budynków i budowli. Rodzaje oznaczeń rysunkowych i opisy - c.d. Ćwiczenie projektowe 3. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Rysunkowe wyznaczenie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi. Ćwiczenie projektowe 4. Sposoby rysunkowego rozwiązania dojazdu i dojścia do budynku. Ćwiczenie projektowe 5. Projektowe rozwiązanie stanowiska postojowego dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Ćwiczenie projektowe 6. Projektowe rozwiązanie stanowiska postojowego w wypadku parkowanie prostopadlego, pod kątem i równolegle do osi jezdni - c.d. Ćwiczenie projektowe 7. Stanowiska postojowe dla samochodów w garażach. Ćwiczenie projektowe 8. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych na podstawie przykładów. Urządzenia zsypowe. Ćwiczenie projektowe 9. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych na podstawie przykładów - c.d. Ćwiczenie projektowe 10. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych w budynku wraz z urządzeniem zsypowym. Ćwiczenie projektowe 11. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych w budynku wraz z urządzeniem zsypowym - c.d. Ćwiczenie projektowe 12. Projektowe wyznaczanie placu zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem zieleni wysokiej, średniej i niskiej oraz nasłonecznienia placu zabaw. Ćwiczenie projektowe 13. Projektowe wyznaczanie placu zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem zieleni wysokiej, średniej i niskiej oraz nasłonecznienia placu zabaw - c.d. Ćwiczenie projektowe 14. Wyznaczanie oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi za pomocą linikjki słońca. Ćwiczenie projektowe 15. Ćwiczenie projektowe 14. Wyznaczanie oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi za pomocą linikjki słońca - c.d.30
30
wykłady
T-W-1Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Przepisy prawne związane z budową, przebudową, projektowaniem oraz zmianą sposobu użytkowania budynków i budowli nadziemnych i podziemnych. Ekspertyzy techniczne zmieniające wymagania w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wykład 1. Zagadnienia ogólne dotyczące budynków i budowli. Rodzaje zabudowy, budynków mieszkalnych, pomieszczeń oraz powierzchni i terenów. Budowlane obiekty liniowe. Wykład 2. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Usytuowanie budynku względem granicy działki. Zagadnienie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi – wyznaczenie odległości. Wykład 3. Dojścia i dojazdy do budynku – projektowanie dojść w bezpośredniej bliskości miejsc parkowania pojazdów. Zagadnienie kształtowania pieszojezdni z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania pieszych. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Wykład 4. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym garaże. Miejsca gromadzenia odpadów stałych, odległości od drzwi budynku i od okien pomieszczeń mieszkalnych. Przykłady rozwiązań altan do gromadzenia odpadów stałych – karty katalogowe. Urządzenia zsypowe. Wykład 5. Zieleń i urządzenia rekreacyjne na działkach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Zagadnienie powierzchni biologicznie czynnej oraz wyznaczania placów zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nasłonecznienie placu zabaw. Wykład 6. Ogrodzenia, bramy i furtki w ogrodzeniu – zasady ogólne i rozwiązania szczegółowe. Wykład 7. Oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Zasady obliczania. Zagadnienie prześwietlenia pomieszczeń. Wejścia do budynków i mieszkań. Pochylnie i schody. Wykład 8. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – wysokość w świetle pomieszczenia. Kształtowanie funkcjonalne i przestrzenne pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Liczba misek ustępowych i umywalek, kabiny natryskowe i ustępowe. Wykład 9. Wymagania szczególne dotyczące mieszkań w mieszkalnictwie wielorodzinnym. Mieszkania jedno- i wielopokojowe. Aneksy kuchenne i aspekty wentylacji pomieszczenia. Wykład 10. Przewody kominowe w budynku – zasady projektowania. Zasady wyprowadzenia przewodów kominowych ponad dach. Rodzaje przekryć i materiały pokryciowe z punktu widzenia palności. Wykład 11. Instalowanie urządzeń pomiarowych zużycia gazu. Urządzenia dźwigowe w budynku. Wykład 12. Bezpieczeństwo pożarowe budynku. Kategorie zagrożenia ludzi. Odporność pożarowa budynków. Pasy międzykondygnacyjne. Ściany wewnętrzne i stropy wydzielenia kotłowni. Wykład 13. Bezpieczeństwo pożarowe budynku – strefy pożarowe i oddzielenia przeciwpożarowe. Długości i szerokości dróg ewakuacyjnych. Urządzenia gaśnicze. Wykład 14. Usytuowanie budynków ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Wykład 15. Bezpieczeństwo użytkowania. Zadaszenie wejścia do budynku. Skrzydła drzwiowe i okienne, kraty, zewnętrzne urządzenia reklamowe. Elementy szklane. Prześwity i wysokość oraz otwory w wypełnieniu balustrad.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne opracowanie materiałów wyjściowych.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Praca własna5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu architektoniczno-budowlanego w postaci wykładu, na tablicy oraz za pomocą prezentacji multimedialnej. Dyskusja problemowa oraz wspólne omawianie przykładów rozwiązań przeciwopożarowych, związanych z bezpieczeństwem ewakuacji i użytkowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania. W wypadku ćwiczeń projektowych chodzi o jakość dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50%, - czytelność rysunku - 10%, - wymiarowanie - 10%, - oryginalność rozwiązania 20%, - opis rozwiązania - 10%. Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/02B_W01
Posiada wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa użtkowania budynku.
AU_1A_W09, AU_1A_W16C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/02B_W01
Posiada wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa użtkowania budynku.
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PN-B-01027. Rysunek budowlany - Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu zasady wymiarowania na, Warszawa, 2020
  2. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012
  3. Wrońska A., Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, TIME SA, Warszawa, 2018
  4. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. PN- 11091. Rysunek budowlany - Projekty zagspodarowania terenu, 2020
  2. PN-B-01025. Rysunek budowlany- Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych, Warszawa, 2020

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zagadnienia związane z technikami i technologiami budowlanymi w budynkach oraz bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Ćwiczenie projektowe 1. Oznaczenia rysunkowe dotyczące budynków i budowli. Rodzaje oznaczeń rysunkowych i opisy. Ćwiczenie projektowe 2. Oznaczenia rysunkowe dotyczące budynków i budowli. Rodzaje oznaczeń rysunkowych i opisy - c.d. Ćwiczenie projektowe 3. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Rysunkowe wyznaczenie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi. Ćwiczenie projektowe 4. Sposoby rysunkowego rozwiązania dojazdu i dojścia do budynku. Ćwiczenie projektowe 5. Projektowe rozwiązanie stanowiska postojowego dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Ćwiczenie projektowe 6. Projektowe rozwiązanie stanowiska postojowego w wypadku parkowanie prostopadlego, pod kątem i równolegle do osi jezdni - c.d. Ćwiczenie projektowe 7. Stanowiska postojowe dla samochodów w garażach. Ćwiczenie projektowe 8. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych na podstawie przykładów. Urządzenia zsypowe. Ćwiczenie projektowe 9. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych na podstawie przykładów - c.d. Ćwiczenie projektowe 10. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych w budynku wraz z urządzeniem zsypowym. Ćwiczenie projektowe 11. Projektowanie miejsca gromadzenia odpadów stałych w budynku wraz z urządzeniem zsypowym - c.d. Ćwiczenie projektowe 12. Projektowe wyznaczanie placu zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem zieleni wysokiej, średniej i niskiej oraz nasłonecznienia placu zabaw. Ćwiczenie projektowe 13. Projektowe wyznaczanie placu zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem zieleni wysokiej, średniej i niskiej oraz nasłonecznienia placu zabaw - c.d. Ćwiczenie projektowe 14. Wyznaczanie oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi za pomocą linikjki słońca. Ćwiczenie projektowe 15. Ćwiczenie projektowe 14. Wyznaczanie oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi za pomocą linikjki słońca - c.d.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Przepisy prawne związane z budową, przebudową, projektowaniem oraz zmianą sposobu użytkowania budynków i budowli nadziemnych i podziemnych. Ekspertyzy techniczne zmieniające wymagania w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wykład 1. Zagadnienia ogólne dotyczące budynków i budowli. Rodzaje zabudowy, budynków mieszkalnych, pomieszczeń oraz powierzchni i terenów. Budowlane obiekty liniowe. Wykład 2. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Usytuowanie budynku względem granicy działki. Zagadnienie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi – wyznaczenie odległości. Wykład 3. Dojścia i dojazdy do budynku – projektowanie dojść w bezpośredniej bliskości miejsc parkowania pojazdów. Zagadnienie kształtowania pieszojezdni z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania pieszych. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Wykład 4. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym garaże. Miejsca gromadzenia odpadów stałych, odległości od drzwi budynku i od okien pomieszczeń mieszkalnych. Przykłady rozwiązań altan do gromadzenia odpadów stałych – karty katalogowe. Urządzenia zsypowe. Wykład 5. Zieleń i urządzenia rekreacyjne na działkach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Zagadnienie powierzchni biologicznie czynnej oraz wyznaczania placów zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nasłonecznienie placu zabaw. Wykład 6. Ogrodzenia, bramy i furtki w ogrodzeniu – zasady ogólne i rozwiązania szczegółowe. Wykład 7. Oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Zasady obliczania. Zagadnienie prześwietlenia pomieszczeń. Wejścia do budynków i mieszkań. Pochylnie i schody. Wykład 8. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – wysokość w świetle pomieszczenia. Kształtowanie funkcjonalne i przestrzenne pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Liczba misek ustępowych i umywalek, kabiny natryskowe i ustępowe. Wykład 9. Wymagania szczególne dotyczące mieszkań w mieszkalnictwie wielorodzinnym. Mieszkania jedno- i wielopokojowe. Aneksy kuchenne i aspekty wentylacji pomieszczenia. Wykład 10. Przewody kominowe w budynku – zasady projektowania. Zasady wyprowadzenia przewodów kominowych ponad dach. Rodzaje przekryć i materiały pokryciowe z punktu widzenia palności. Wykład 11. Instalowanie urządzeń pomiarowych zużycia gazu. Urządzenia dźwigowe w budynku. Wykład 12. Bezpieczeństwo pożarowe budynku. Kategorie zagrożenia ludzi. Odporność pożarowa budynków. Pasy międzykondygnacyjne. Ściany wewnętrzne i stropy wydzielenia kotłowni. Wykład 13. Bezpieczeństwo pożarowe budynku – strefy pożarowe i oddzielenia przeciwpożarowe. Długości i szerokości dróg ewakuacyjnych. Urządzenia gaśnicze. Wykład 14. Usytuowanie budynków ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Wykład 15. Bezpieczeństwo użytkowania. Zadaszenie wejścia do budynku. Skrzydła drzwiowe i okienne, kraty, zewnętrzne urządzenia reklamowe. Elementy szklane. Prześwity i wysokość oraz otwory w wypełnieniu balustrad.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne opracowanie materiałów wyjściowych.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Praca własna5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/02B_W01Posiada wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa użtkowania budynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W09B.W6. absolwent zna i rozumie ekonomikę inwestycji i metody organizacji oraz przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego; podstawowe zasady zarządzania jakością projektową i realizacyjną w procesie budowlanym;
AU_1A_W16B.W5. absolwent zna i rozumie problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym oraz zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową obiektów budowlanych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi uwarunkowaniami związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w odnioesniu do uregulowań prawnych (bezpieczeństwo użytkowania oraz pożarowe).
Treści programoweT-W-1Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Przepisy prawne związane z budową, przebudową, projektowaniem oraz zmianą sposobu użytkowania budynków i budowli nadziemnych i podziemnych. Ekspertyzy techniczne zmieniające wymagania w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wykład 1. Zagadnienia ogólne dotyczące budynków i budowli. Rodzaje zabudowy, budynków mieszkalnych, pomieszczeń oraz powierzchni i terenów. Budowlane obiekty liniowe. Wykład 2. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Usytuowanie budynku względem granicy działki. Zagadnienie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi – wyznaczenie odległości. Wykład 3. Dojścia i dojazdy do budynku – projektowanie dojść w bezpośredniej bliskości miejsc parkowania pojazdów. Zagadnienie kształtowania pieszojezdni z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania pieszych. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Wykład 4. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym garaże. Miejsca gromadzenia odpadów stałych, odległości od drzwi budynku i od okien pomieszczeń mieszkalnych. Przykłady rozwiązań altan do gromadzenia odpadów stałych – karty katalogowe. Urządzenia zsypowe. Wykład 5. Zieleń i urządzenia rekreacyjne na działkach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Zagadnienie powierzchni biologicznie czynnej oraz wyznaczania placów zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nasłonecznienie placu zabaw. Wykład 6. Ogrodzenia, bramy i furtki w ogrodzeniu – zasady ogólne i rozwiązania szczegółowe. Wykład 7. Oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Zasady obliczania. Zagadnienie prześwietlenia pomieszczeń. Wejścia do budynków i mieszkań. Pochylnie i schody. Wykład 8. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – wysokość w świetle pomieszczenia. Kształtowanie funkcjonalne i przestrzenne pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Liczba misek ustępowych i umywalek, kabiny natryskowe i ustępowe. Wykład 9. Wymagania szczególne dotyczące mieszkań w mieszkalnictwie wielorodzinnym. Mieszkania jedno- i wielopokojowe. Aneksy kuchenne i aspekty wentylacji pomieszczenia. Wykład 10. Przewody kominowe w budynku – zasady projektowania. Zasady wyprowadzenia przewodów kominowych ponad dach. Rodzaje przekryć i materiały pokryciowe z punktu widzenia palności. Wykład 11. Instalowanie urządzeń pomiarowych zużycia gazu. Urządzenia dźwigowe w budynku. Wykład 12. Bezpieczeństwo pożarowe budynku. Kategorie zagrożenia ludzi. Odporność pożarowa budynków. Pasy międzykondygnacyjne. Ściany wewnętrzne i stropy wydzielenia kotłowni. Wykład 13. Bezpieczeństwo pożarowe budynku – strefy pożarowe i oddzielenia przeciwpożarowe. Długości i szerokości dróg ewakuacyjnych. Urządzenia gaśnicze. Wykład 14. Usytuowanie budynków ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Wykład 15. Bezpieczeństwo użytkowania. Zadaszenie wejścia do budynku. Skrzydła drzwiowe i okienne, kraty, zewnętrzne urządzenia reklamowe. Elementy szklane. Prześwity i wysokość oraz otwory w wypełnieniu balustrad.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu architektoniczno-budowlanego w postaci wykładu, na tablicy oraz za pomocą prezentacji multimedialnej. Dyskusja problemowa oraz wspólne omawianie przykładów rozwiązań przeciwopożarowych, związanych z bezpieczeństwem ewakuacji i użytkowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania. W wypadku ćwiczeń projektowych chodzi o jakość dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50%, - czytelność rysunku - 10%, - wymiarowanie - 10%, - oryginalność rozwiązania 20%, - opis rozwiązania - 10%. Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0