Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Architektura krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
projektyP4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie projektowania i wykorzystania programów graficznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania, nabycie umiejętności projekowania niewielkich wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i sporządzania projektu z zakresu architektury krajobrazu dla takich założeń jak skwer, ogród lub park kieszonkowy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt zagospodarowania terenu zieleni w przestrzeni miejskiej w podanej lokalizacji typu park kieszonkowy, lskwer lub ogród uwzględniający projekt doboru gatunkowego roślin, elementów małej architektury i nawierzchni.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i podstawy projektowania w krajobrazie4
T-W-3Zasady i aktualne tendencje w projektowaniu wybranych obiektów architektury krajobrazu (np. place zabaw, parki kieszonkowe, skwery)10
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i przygotowanie pracy semestralnej8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektu, korekty indywidualne i grupowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – poster/prezentacja graficzna
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/01_W01
Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania.
AU_1A_W07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/6_U01
Potrafi przygotować projekt z zakresu architektury krajobrazu dla niewielkiego terenu.
AU_1A_U10, AU_1A_U04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/6_K01
Wyraża opinie i jest zdolny do krytycznej analizy przestrzeni i proponowanych rozwiązań.
AU_1A_K03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/01_W01
Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania.
2,0
3,0Zna podstawy teorii architektury krajobrazu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/6_U01
Potrafi przygotować projekt z zakresu architektury krajobrazu dla niewielkiego terenu.
2,0
3,0Potrafi zaprojektować wnętrze arch-krajobrazowe i przygotować projekt z zakresu architektury krajobrazu na dostatecznym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/6_K01
Wyraża opinie i jest zdolny do krytycznej analizy przestrzeni i proponowanych rozwiązań.
2,0
3,0Wyraża opinie i analizuje przestrzeń, ale nie potrafiiwłaściwie uzasadnić proponowanych rozwiązań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowski J., Architektura krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1981
  2. Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
  3. Patoczka P., Ściany i bramy w krajobrazie, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Patoczka P., Uwagi o rysowniu wnętrz krajobrazowych, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zagospodarowania terenu zieleni w przestrzeni miejskiej w podanej lokalizacji typu park kieszonkowy, lskwer lub ogród uwzględniający projekt doboru gatunkowego roślin, elementów małej architektury i nawierzchni.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i podstawy projektowania w krajobrazie4
T-W-3Zasady i aktualne tendencje w projektowaniu wybranych obiektów architektury krajobrazu (np. place zabaw, parki kieszonkowe, skwery)10
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i przygotowanie pracy semestralnej8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/01_W01Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W07B.W3. absolwent zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym;
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania, nabycie umiejętności projekowania niewielkich wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i sporządzania projektu z zakresu architektury krajobrazu dla takich założeń jak skwer, ogród lub park kieszonkowy.
Treści programoweT-W-2Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i podstawy projektowania w krajobrazie
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu
T-W-3Zasady i aktualne tendencje w projektowaniu wybranych obiektów architektury krajobrazu (np. place zabaw, parki kieszonkowe, skwery)
T-P-1Projekt zagospodarowania terenu zieleni w przestrzeni miejskiej w podanej lokalizacji typu park kieszonkowy, lskwer lub ogród uwzględniający projekt doboru gatunkowego roślin, elementów małej architektury i nawierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – poster/prezentacja graficzna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy teorii architektury krajobrazu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/6_U01Potrafi przygotować projekt z zakresu architektury krajobrazu dla niewielkiego terenu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10B.U1. absolwent potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich;
AU_1A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy;
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania, nabycie umiejętności projekowania niewielkich wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i sporządzania projektu z zakresu architektury krajobrazu dla takich założeń jak skwer, ogród lub park kieszonkowy.
Treści programoweT-W-2Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i podstawy projektowania w krajobrazie
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu
T-W-3Zasady i aktualne tendencje w projektowaniu wybranych obiektów architektury krajobrazu (np. place zabaw, parki kieszonkowe, skwery)
T-P-1Projekt zagospodarowania terenu zieleni w przestrzeni miejskiej w podanej lokalizacji typu park kieszonkowy, lskwer lub ogród uwzględniający projekt doboru gatunkowego roślin, elementów małej architektury i nawierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektu, korekty indywidualne i grupowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – poster/prezentacja graficzna
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować wnętrze arch-krajobrazowe i przygotować projekt z zakresu architektury krajobrazu na dostatecznym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/6_K01Wyraża opinie i jest zdolny do krytycznej analizy przestrzeni i proponowanych rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K03B.S1. absolwent jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii;
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania, nabycie umiejętności projekowania niewielkich wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i sporządzania projektu z zakresu architektury krajobrazu dla takich założeń jak skwer, ogród lub park kieszonkowy.
Treści programoweT-W-2Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i podstawy projektowania w krajobrazie
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu
T-W-3Zasady i aktualne tendencje w projektowaniu wybranych obiektów architektury krajobrazu (np. place zabaw, parki kieszonkowe, skwery)
T-P-1Projekt zagospodarowania terenu zieleni w przestrzeni miejskiej w podanej lokalizacji typu park kieszonkowy, lskwer lub ogród uwzględniający projekt doboru gatunkowego roślin, elementów małej architektury i nawierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektu, korekty indywidualne i grupowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – poster/prezentacja graficzna
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wyraża opinie i analizuje przestrzeń, ale nie potrafiiwłaściwie uzasadnić proponowanych rozwiązań.
3,5
4,0
4,5
5,0