Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie ruralistyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie ruralistyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 45 3,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu - projektowanie urbanistyczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.45
45
wykłady
T-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Przeprowadzenie wizji lokalnej w obszarze wybranej do opracowania jednostki osadnictwa wiejskiego, sporządzenie wstępnej dokumentacji inwentaryzacyjnej, historycznej i zdjęciowej.2
A-P-3Wykonanie części analitycznej dotyczącej uwarunkowań egzogenicznych w zakresie powiązań oraz endogenicznych w zakresie inwentaryzacji, analiz fizjonomicznych zasobów krajobrazu, układu funkcjonalno-przstrzennego, procesów przekształceń.10
A-P-4Opracowanie w formie warsztatów koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranej jednostki osadniczej.10
A-P-5Wykonanie koncepcji szczegółowej wybranego fragmentu wsi.8
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. Dla uzyskania pozytywnej oceny z wykładów studentci są zobowiazany do prezentacji wybranego zagadnienia dotyczącego osadnictwa wiejskiego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje poprzez prezentację wybranego zagadnienia osadnictwa wiejskiego w aspekcie decyzji planistycznych podjętych w projekcie przekształceń wiejskiej jednostki osadniczej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-III/5_W01
Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
AU_1A_W13, AU_1A_W21C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-III/5_U01
Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
AU_1A_U10, AU_1A_U11, AU_1A_U13, AU_1A_U22C-1T-W-1M-1S-1
AU_1A_DS1-III/5_U02
Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
AU_1A_U11, AU_1A_U12, AU_1A_U19, AU_1A_U22C-1T-P-1M-1S-1
AU_1A_DS1-III/5_U03
Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
AU_1A_U13, AU_1A_U19C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-III/5_K01
Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
AU_1A_K07, AU_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-III/5_W01
Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
2,0
3,0Przyotowanie projektu w oparciu o wiedze z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-III/5_U01
Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_DS1-III/5_U02
Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_DS1-III/5_U03
Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-III/5_K01
Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bański J, Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa, 2006
  2. Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  3. Zimnicka A., Czernik L., Vademecum wsi podmiejskiej, jakość zagospodarowania przestrzennego, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
  4. Zimnicka A. Czernik L., Kształtowanie przestrzeni wsi podmiejskiej, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
  5. Szymski A. Rzeszotarska-Pałka M. Ignaczak-Felińska M. Pawłowski W., Wieś Pomorska wczoraj i dziś, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2006
  6. Zaniewska H., Pawłat-Zawrzykraj A, Gloza-Musiał H., Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2000
  7. Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna wydawnivza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  8. Szymańska D., Urbanizacja na świecie, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce., IGiPZ PAN, Warszawa, 1995
  2. Galent Nick, Anderson Johan, Bianconi Marco, Planning on the Edge – Context for Planning at the Rural-Urban Fringe, Routledge Taylor&Francis Group, London and New York, 2006
  3. Segal R., Cities of dispersal, Academy Press, London, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Przeprowadzenie wizji lokalnej w obszarze wybranej do opracowania jednostki osadnictwa wiejskiego, sporządzenie wstępnej dokumentacji inwentaryzacyjnej, historycznej i zdjęciowej.2
A-P-3Wykonanie części analitycznej dotyczącej uwarunkowań egzogenicznych w zakresie powiązań oraz endogenicznych w zakresie inwentaryzacji, analiz fizjonomicznych zasobów krajobrazu, układu funkcjonalno-przstrzennego, procesów przekształceń.10
A-P-4Opracowanie w formie warsztatów koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranej jednostki osadniczej.10
A-P-5Wykonanie koncepcji szczegółowej wybranego fragmentu wsi.8
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-III/5_W01Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W13C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą;
AU_1A_W21D.W5. absolwent zna i rozumie metody organizacji i przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego, a także rolę architekta w tym procesie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. Dla uzyskania pozytywnej oceny z wykładów studentci są zobowiazany do prezentacji wybranego zagadnienia dotyczącego osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje poprzez prezentację wybranego zagadnienia osadnictwa wiejskiego w aspekcie decyzji planistycznych podjętych w projekcie przekształceń wiejskiej jednostki osadniczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przyotowanie projektu w oparciu o wiedze z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-III/5_U01Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10B.U1. absolwent potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich;
AU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
AU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
AU_1A_U22E.U2. absolwent potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny lub zespół urbanistyczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z przyjętym programem, uwzględniając aspekty pozatechniczne i integrując interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. Dla uzyskania pozytywnej oceny z wykładów studentci są zobowiazany do prezentacji wybranego zagadnienia dotyczącego osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje poprzez prezentację wybranego zagadnienia osadnictwa wiejskiego w aspekcie decyzji planistycznych podjętych w projekcie przekształceń wiejskiej jednostki osadniczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-III/5_U02Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
AU_1A_U12B.U3. absolwent potrafi posługiwać się właściwie dobranymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne;
AU_1A_U19D.U2. absolwent potrafi zaprojektować prosty obiekt lub jego fragment, typowy dla projektowania architektonicznego, zgodnie z zadaną specyfikacją;
AU_1A_U22E.U2. absolwent potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny lub zespół urbanistyczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z przyjętym programem, uwzględniając aspekty pozatechniczne i integrując interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. Dla uzyskania pozytywnej oceny z wykładów studentci są zobowiazany do prezentacji wybranego zagadnienia dotyczącego osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje poprzez prezentację wybranego zagadnienia osadnictwa wiejskiego w aspekcie decyzji planistycznych podjętych w projekcie przekształceń wiejskiej jednostki osadniczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-III/5_U03Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
AU_1A_U19D.U2. absolwent potrafi zaprojektować prosty obiekt lub jego fragment, typowy dla projektowania architektonicznego, zgodnie z zadaną specyfikacją;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. Dla uzyskania pozytywnej oceny z wykładów studentci są zobowiazany do prezentacji wybranego zagadnienia dotyczącego osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje poprzez prezentację wybranego zagadnienia osadnictwa wiejskiego w aspekcie decyzji planistycznych podjętych w projekcie przekształceń wiejskiej jednostki osadniczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-III/5_K01Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K07D.S3. absolwent jest gotów do podjęcia pracy na budowie w zakresie problematyki architektonicznej;
AU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. Dla uzyskania pozytywnej oceny z wykładów studentci są zobowiazany do prezentacji wybranego zagadnienia dotyczącego osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje poprzez prezentację wybranego zagadnienia osadnictwa wiejskiego w aspekcie decyzji planistycznych podjętych w projekcie przekształceń wiejskiej jednostki osadniczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0