Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-6A:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie urbanistyczne-6A
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl>, Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 60 4,00,77zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,23zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu „Podstawy projektowania urbanistycznego”, sem. 3
W-2Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 4
W-3Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 5
W-4Umiejętność obsługi programów komputerowych do modelowania i wizualizacji 3D

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
C-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
C-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.12
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.16
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.12
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.12
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów8
60
wykłady
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.12
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach60
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego32
A-P-3Przygotowanie do seminarium poświęcone prezentacji projektów6
A-P-4Konsultacje2
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
S-2Ocena formująca: Kontrola aktywności na ćwiczeniach oraz postępów w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności prezentacji projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/6A_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
AU_1A_W18, AU_1A_W21, AU_1A_W24C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-3
AU_1A_CS1-XIV/6A_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
AU_1A_W09, AU_1A_W24C-2T-W-2M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/6A_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
AU_1A_U13, AU_1A_U20, AU_1A_U21C-3, C-4T-W-1, T-P-1, T-P-3, T-P-4M-3S-3
AU_1A_CS1-XIV/6A_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
AU_1A_U10, AU_1A_U11C-2T-W-2, T-P-2, T-P-5M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/6A_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
AU_1A_K03, AU_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/6A_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w pro-blematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów przekształceń funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz omówić niektóre współczesne przykłady zmian funkcjonalno-przestrzennych struktur miejskich pod wpływem zmian działania czynników urbanistycznych.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji. Potrafi dokonać wieloczynnikowej analizy wybranych współczesnych procesów urbanistycz-nych.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych/ Potrafi poprawie analizować zmiany wybra-nych struktur funkcjonalno-przestrzennych.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi analizować i pro-gnozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania sys-temów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbani-stycznych w Europie. Potrafi analizować i prognozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności oraz wykazuje kreatywność w stosowaniu zdobytej wiedzy.
AU_1A_CS1-XIV/6A_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/6A_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
2,0Student nie potrafi podjąć opracowania koncepcji przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta o niewielkim stopniu złożoności.
3,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne oraz przygotować poprawną prostą koncepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje
3,5Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać podstawowe analizy urbanistyczne oraz przygotować poprawną kon-cepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje.
4,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać w sposób usystematyzowany analizy urbanistyczne oraz przygoto-wać poprawną, spójną koncepcję projektową i uzasadnić podjęte decyzje
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcje przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub jego części, rozpoznać istotne procesy urbanistyczne i trafnie wykreować ideę urbanistycz-ną oraz dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
AU_1A_CS1-XIV/6A_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/6A_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Bagiński E., Preferencje ludności miejskiej dotyczące wielkości miast i dostępności przestrzennej miejsc pracy, usług i wypoczynku, 1979
  2. Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa, 1979
  3. Chmielewski J. M., Teoria Urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, 2001
  4. Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli, Wydawnictwo PWN, 1968
  5. Longley P. A. i inni, GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  6. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, 1999
  7. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, 2011
  8. Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, 1999
  9. Wallis A., Miasto i przestrzeń, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Alexander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Batty M., “Model Cities”, CASA Working Paper 113, UCL, CASA, 2007
  3. Batty M., Cities and Complexity, The MIT Press, 2005
  4. Batty M., Longley P., Fractal Cities, Academic Press Limited, 1994
  5. Benenson I., Torrens P.M., Geosimulation: Automata-Based Modeling of Urban Phenomena, John Wiley & Sons, 2004
  6. Czyńska K., Metody kształtowania współczesnej sylwety miasta na przykładzie panoram Szczecina – dysertacja, Politechnika Wrocławska, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.12
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.16
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.12
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.12
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów8
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.12
T-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach60
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego32
A-P-3Przygotowanie do seminarium poświęcone prezentacji projektów6
A-P-4Konsultacje2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6A_W01Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W18D.W2. absolwent zna i rozumie problematykę utrzymania obiektów i systemów typowych dla projektowania architektonicznego;
AU_1A_W21D.W5. absolwent zna i rozumie metody organizacji i przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego, a także rolę architekta w tym procesie.
AU_1A_W24E.W3. absolwent zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
Treści programoweT-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w pro-blematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów przekształceń funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz omówić niektóre współczesne przykłady zmian funkcjonalno-przestrzennych struktur miejskich pod wpływem zmian działania czynników urbanistycznych.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji. Potrafi dokonać wieloczynnikowej analizy wybranych współczesnych procesów urbanistycz-nych.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych/ Potrafi poprawie analizować zmiany wybra-nych struktur funkcjonalno-przestrzennych.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi analizować i pro-gnozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania sys-temów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbani-stycznych w Europie. Potrafi analizować i prognozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności oraz wykazuje kreatywność w stosowaniu zdobytej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6A_W02Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W09B.W6. absolwent zna i rozumie ekonomikę inwestycji i metody organizacji oraz przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego; podstawowe zasady zarządzania jakością projektową i realizacyjną w procesie budowlanym;
AU_1A_W24E.W3. absolwent zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
Treści programoweT-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6A_U01Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
AU_1A_U20D.U3. absolwent potrafi wykonać elementy dokumentacji architektoniczno-budowlanej w odpowiednich skalach, współpracując z członkami zespołu projektowego.
AU_1A_U21E.U1. absolwent potrafi dokonać analizy istniejących uwarunkowań, waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy oraz formułować wnioski do projektowania;
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta
Treści programoweT-W-1Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych.
T-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć opracowania koncepcji przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta o niewielkim stopniu złożoności.
3,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne oraz przygotować poprawną prostą koncepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje
3,5Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać podstawowe analizy urbanistyczne oraz przygotować poprawną kon-cepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje.
4,0Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać w sposób usystematyzowany analizy urbanistyczne oraz przygoto-wać poprawną, spójną koncepcję projektową i uzasadnić podjęte decyzje
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcje przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub jego części, rozpoznać istotne procesy urbanistyczne i trafnie wykreować ideę urbanistycz-ną oraz dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6A_U02Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10B.U1. absolwent potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich;
AU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
Treści programoweT-W-2Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/6A_K01Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K03B.S1. absolwent jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii;
AU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu
C-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu
C-3Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta
C-4Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.
T-P-2Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.
T-P-3Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych.
T-P-4Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta.
T-P-5Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kontrola aktywności na ćwiczeniach oraz postępów w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.