Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-4B:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne-4B | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie zajęć z „Podstaw projektowania urbanistycznego” (sem. III S1) z wynikiem minimum dostatecznym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów i ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy wielorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym i technicznym zespołów zabudowy wielorodzinnej. |
C-2 | Na wykładach i ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej w istniejącą strukturę miejską. |
C-3 | Celem zajęć z projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej jest przekazanie wiedzy na temat kształtowania wnętrz urbanistycznych o różnym charakterze od publicznych, półpublicznych i półprywatnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy wielorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego. | 1 |
T-P-2 | Podział na zespoły projektowe i wykonywanie funkcjonalnych i kompozycyjnych analiz terenu objętego opracowaniem i jego powiązań z otoczeniem. | 9 |
T-P-3 | Praca koncepcyjna nad projektem | 3 |
T-P-4 | Ćwiczenia klauzurowe i zadania projektowe wykonywane podczas zajęć | 12 |
T-P-5 | Praca projektowa na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i modelu 3d | 20 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający poświęcony omówieniu problematyki projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej oraz organizacji i formy zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym specyfiki inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych . | 1 |
T-W-3 | Cykl wykładów poświęcony przygotowaniu analiz urbanistycznych (możliwości warsztatowych, zakresu merytorycznego itp.) | 3 |
T-W-4 | Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy wielorodzinnej. | 2 |
T-W-5 | Cykl wykładów poświęconych: kształtowaniu elementów krystalizujących układy urbanistyczne, wnętrz publicznych, rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych i parkingowych oraz terenów zielonych z ich zagospodarowaniem. | 3 |
T-W-6 | Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy wielorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych. | 3 |
T-W-7 | Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego w odniesieniu do dużych zespołów zabudowy śródmiejskiej. | 1 |
T-W-8 | Omówienie zakresy niezbędnego do zaliczenia projektu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-P-2 | Praca własna indywidualna i w grupie. | 28 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka), |
M-2 | Wykłay informacyjne |
M-3 | Wykłady problemowe |
M-4 | Pokazy |
M-5 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecnosc na zajeciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena czastkowa monitorujaca prace studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/4B_W01 Student zna podstawowe zasady właściwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej zarówno w odniesieniu do właściwych relacji funkcjonalno-kompozycyjnych zabudowy jak i zagospodarowania terenu. Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturze techniczna. Wie tez jak na podstawie danych zawartych w podkładach sytuacyjno- wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny zarówno terenu jak i istniejącej zabudowy. | AU_1A_W02, AU_1A_W08, AU_1A_W21 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-5, T-P-1, T-P-4 | M-4, M-5, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/4B_U01 W trakcie zajęć oraz na wykładach poznaje sposoby projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej projektowanej i zabudowy. | AU_1A_U13, AU_1A_U07 | — | — | C-1, C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1 | M-4, M-5, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/4B_K01 Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego. | AU_1A_K05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-P-1 | M-4, M-5, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/4B_W01 Student zna podstawowe zasady właściwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej zarówno w odniesieniu do właściwych relacji funkcjonalno-kompozycyjnych zabudowy jak i zagospodarowania terenu. Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturze techniczna. Wie tez jak na podstawie danych zawartych w podkładach sytuacyjno- wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny zarówno terenu jak i istniejącej zabudowy. | 2,0 | |
3,0 | Student bardzo pobieżnie potrafi zinterpretować zapisy map geodezyjnych oraz potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać technikę komputerową do celów projektowych. Student jedynie w minimalnym stopniu opanował sztukę właściwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiędzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całością założenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z marginalnym uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/4B_U01 W trakcie zajęć oraz na wykładach poznaje sposoby projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej projektowanej i zabudowy. | 2,0 | |
3,0 | Projekt urbanistyczny oraz fizyczny model są pod względem rysunku technicznego oraz grafiki na poziomie wystarczającym dla zaprezentowania podstawowych rozwiązań zastosowanych w projekcie. Wnetrza urbanistyczne sa zaprojektowane z zastosowaniem nielicznych zasad kompozycji urbanistycznej. Projekt w niewielkim stopniu zawiera zróznicowanie wnetrz o charakterze publicznym, półpublicznym i prywatnym. Aranzacja wnetrz jest nieadekwatna do ich charakteru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/4B_K01 Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student nie wykazał się należytą dbałością o wypracowanie właściwych relacji kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zastana strukturą miejską a zabudową projektowaną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paszkowski Z, Miasto idealne w perspektywie europejskiej I jego związku z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2012
- Latour S, Renowacja zabytków na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa-Poznań, 1981
- Mironowicz I., Ossowicz T, Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Moholy-Nagy S, Matrix of Man. An illustrated History of Urban Envieonment, Pall Mall Press, London, 1968
- Wejchert K, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
- Marzęcki W, Procesy przekształcania zabudowy miejskiej po II wojnie światowej na przykładzie miasta Szczecina, Printshop Artur Piskała, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Bogdanowski J, Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław, 1979
- Tatarkiewicz W, O filozofii i sztuce, Warszawa, PWN, 1989