Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie parametryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie parametryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Kowalski <Karol.Kowalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętności zastosowania narzędzi CAD w projektowaniu architektonicznym. Podstawowa wiedza z zakresu geometrii euklidesowej i informatyki. Podstawowa wiedza z zakresu konstrukcji i materiałów budowlanych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności posługiwania się cyfrowymi narzędziami modelowania opartego na krzywych i powierzchniach NURBS. Ponadto wprowadza się elementy modelowania informacji budowlanej w technologii BIM. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zadaniem projektowym jest opracowanie kilku małych form i struktur przestrzennych (o różnym stopniu trudność) za pomocą parametrycznych cyfrowych narzędzi projektowania oraz przeprowadzenie analiz zaprojektowanych powierzchni. Zadanie to obejmuje także przygotowanie plików do druku 3D. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zdefiniowanie cyfrowego projektowania parametrycznego – rola algorytmu i parametrycznej przestrzeni cyfrowej. | 1 |
T-W-2 | Myślenie parametryczne i zmiana podejścia do projektowania architektonicznego (generowanie formy), przejście od stosowania cyfrowych narzędzi do reprezentacji projektu do stosowania aktywnych cyfrowych narzędzi projektujących - kontrolowane geometrii obiektu przez zmiany parametrów liczbowych. | 1 |
T-W-3 | Parametryczne narzędzi projektowania wczoraj i dziś - od Anonio Gaudiego do Patrika Schumachera. | 1 |
T-W-4 | Rola cyfrowych narzędzi parametrycznych w projektowaniu architektonicznym - studium przypadków. | 1 |
T-W-5 | Parametryczna cyfrowa przestrzeń projektowa generatywnym środowiskiem powstawania formy. | 1 |
T-W-6 | Rodzaje cyfrowych narzędzi parametrycznego modelowania 3D oraz ich ewolucja i ograniczenia. | 1 |
T-W-7 | Przestrzeń topologiczna i przekształcenia topologiczne. | 1 |
T-W-8 | Modelowanie parametryczne przez tekstowe i wizualne języki programowania oraz rola algorytmu. | 1 |
T-W-9 | Metody i strategie modelowania parametrycznego 3D w kształtowaniu form swobodnych o złożonej geometrii. | 1 |
T-W-10 | Krzywe Bézier, krzywe sklejane (B-spline), krzywe i powierzchnie NURBS – od przemysłu do architektury. | 1 |
T-W-11 | Rola powierzchni w modelowaniu parametrycznym. | 1 |
T-W-12 | Analizy ciągłości powierzchni Zebra, analizy Gaussa, analizy Metodą Elementów Skończonych (MES), analizy dynamiki przepływów (CDF), analizy środowiskowe i ich rola w kształtowaniu modelu parametrycznego. | 1 |
T-W-13 | Podstawowe strategie modelowania krzywoliniowych form i struktur przestrzennych za pomocą narzędzi parametrycznych w oprogramowaniu Rhinoceros/Grasshopper, Tekla Structures, Revit/Dynamo, CATIA. | 1 |
T-W-14 | Parametryczne narzędzia optymalizacyjne takie jak dynamiczna relaksacja i panelizacja oraz i ich rola w modelowaniu struktur przestrzennych. | 1 |
T-W-15 | Zalety cyfrowego modelowania parametrycznego oraz rola modelu parametrycznego w modelowaniu informacji budowlanych w technologii BIM. Zastosowanie projektowania parametrycznego w innych dyscyplinach nauki i sztuki. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Atywne uczestnictwo w zajęciach projektowych i przeglądach stanu zaawansowania zadania. | 30 |
A-P-2 | Praca własana | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student powinien czynnie uczestniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji. | 15 |
A-W-2 | Praca własna / lektura | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/x_W01 Student posiada wiedzę z teorii modelowania parametrycznego oraz rozumie podstawowe zasady projektowania parametrycznego 3D. | AU_1A_W09, AU_1A_W24 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/x_U01 Student potrafi wybrać i zastosować podstawowe narzędzia parametryczne do modelowania form swobodnych i struktur przestrzennych. | AU_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-14 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/x_K01 Propagacja technologii cyfrowych oraz metod modelowania 3D w środowisku zawodowym. | AU_1A_K06, AU_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/x_W01 Student posiada wiedzę z teorii modelowania parametrycznego oraz rozumie podstawowe zasady projektowania parametrycznego 3D. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza podstawowa o cyfrowych narzędziach parametrycznych projektowania i modelowania 3D | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/x_U01 Student potrafi wybrać i zastosować podstawowe narzędzia parametryczne do modelowania form swobodnych i struktur przestrzennych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymodelować nieskomplikowaną formę parametryczną i objaśnić jakich do tego celu użył narzędzi parametrycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/x_K01 Propagacja technologii cyfrowych oraz metod modelowania 3D w środowisku zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie zademonstrować proces powstawania modelu parametrycznego 3D i objaśnić na czym polega projektowanie parametryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystyna Januszkiewicz, O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
- Wassim Jabi, Parametric Design for Architecture, Laurence King Publishing, 2013
- Robert Woodbury, Elements of Parametric Design, Routledge, 2010
- Krystyna Januszkiewicz, Projektowanie parametryczne oraz parametryczne narzędzia cyfrowe w projektowaniu architektonicznym, Architecturae at Artibus, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok, 2016, Vol. 8, No. 3, s. 43-60
- Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Jak było na początku, Artchivolta, Węgrzce, 2010, No. 1
- Nick Dunn, Digital Fabrication in Architecture, Laurence King Publishing, London, 2012
- Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Powierzchnia jako uwarunkowanie kulturowe - hiperpowierzchnia i interaktywność, Archivolta, Węgrzce, 2014, No. 1
- Krystyna Januszkiewicz, Adam M. Szymski, Granice ludzkiej wyobraźni, Natura i Architektura w dobie technologii cyfrowych, Archivolta, Węgrzce, 2014, No. 2
- Krystyna Januszkiewicz , Karol Gracjan Kowalski, Parametric Architecture in the Urban Space, IOP Conf. Ser.:Mater. Sci.Eng., Prague, 2017
- Karol Gracjan Kowalski, Krystyna Januszkiewicz, A parametric green architecture in urban space, a new approach to design environmentalfriendly buildings, International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Vienna, 2017, s. 735-742
- Krystyna Januszkiewicz, Małgorzata Jarmusz, Envisioning Urban Farming for Food Security during the Climate Change Era. Vertical Farm within Highly Urbanized Areas, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci.Eng. 245 052094, 2017
Literatura dodatkowa
- K. Burns, Surface: Architecture’s Expanded Field, AD, John Wiley & Sons, London, 2003, No. 2, s. 86–92
- Ch. Mauro, Geometry and Architecture: NURBS, Design and Construction, Journal of Mathematics & Design, 2004, Vol. 4, No.1, s. 135-139
- Krystyna Januszkiewicz, Jakub Pawlak, Material, information and formation in parametric design, Experiments in the research laboratory of the students of the Faculty of Architecture of Poznań University of Technology, Architecturae at Artibus, Białystok, 2014, No. 1, s. 19-23
- Krystyna Januszkiewicz, Marta Banachowicz, Glass as a Component of Curvilinear Architecture in 21st Century, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2016, s. 1490-1495
- Grzegorz Baliński, Krystyna Januszkiewicz, Digial Tectonic Design as a new Approach to Architectural Design Methodology, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2016, s. 1504-1508