Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School

Sylabus przedmiotu Sustainable horticultural production in the climate change area:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów ZUT Doctoral School
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Sustainable horticultural production in the climate change area
Specjalność ENGINEERING AND NATURAL SCIENCES BLOCK
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Familiarity with ongoing climate change

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Familiarise students with the effects of change and how to adapt to them

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Biodiversity - meaning and objectives2
T-W-2New horticultural plant species adapted to climate change2
T-W-3Conditioning horticultural production in the context of climate change: Climatic conditions for horticultural production in Poland. Trends and the problem of climate change. Adaptation of the horticultural sector to climate change. Impact of climate change on horticultural production.2
T-W-4Deficit irrigation: Irrigation strategies in response to climate change. Innovative irrigation technologies in horticultural production. Effects of modern irrigation technologies in horticultural production.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1participation in lectures8
A-W-2consultations2
A-W-3Preparation for the completion of lectures5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Instructional method - lecture
M-2activating method - discussion

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: multimedia presentation

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_IP06.2_W01
The doctoral student has an extended knowledge of climatic changes and new tecnologies for the production of horticultural plants adapted to changing climatic and soil conditions
ISDE_4-_W02, ISDE_4-_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_IP06.2_K01
The doctoral student has the ability to analyse and use information related to modern crop production technologies
ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K02C-1T-W-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_IP06.2_W01
The doctoral student has an extended knowledge of climatic changes and new tecnologies for the production of horticultural plants adapted to changing climatic and soil conditions
2,0
3,0attendance at lectures and passing a test
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_IP06.2_K01
The doctoral student has the ability to analyse and use information related to modern crop production technologies
2,0
3,0Test according to the adopted criteria
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2020
  2. S. Azjaba, SYSTEMY NAWADNIANIA, Wydawnictwo Nasza Wiedza, 2022
  3. S. Karczmarczyk, L. Nowak, Nawadnianie Roślin, PWRiL, Poznań, 2006
  4. L. Chojnacka-Ożga, H. Lorenc, Współczesne problemy klimatu Polski, IMiGW, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Komisja Europejska, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomicznno-społecznego i Komitetu Regionów ,,Strategia od pola do stołu na rzecz sprawiedliwiego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego, 2020
  2. W. Wrzaszcz, M. Zieliński, Opinia do Komunikatu Komisji do Paralamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego i Komietetu Regionów: Europejski Zielony Ład, 2020
  3. Academia, Komunikat interdyscyplinarnego zespołu doradczego do spraw kryzysu klimatycznego przy Prezesie PAN na temat zmian klimatu i gospodarkiw wodnej w Polsce., Academia, 2020, 2/62

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biodiversity - meaning and objectives2
T-W-2New horticultural plant species adapted to climate change2
T-W-3Conditioning horticultural production in the context of climate change: Climatic conditions for horticultural production in Poland. Trends and the problem of climate change. Adaptation of the horticultural sector to climate change. Impact of climate change on horticultural production.2
T-W-4Deficit irrigation: Irrigation strategies in response to climate change. Innovative irrigation technologies in horticultural production. Effects of modern irrigation technologies in horticultural production.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1participation in lectures8
A-W-2consultations2
A-W-3Preparation for the completion of lectures5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_IP06.2_W01The doctoral student has an extended knowledge of climatic changes and new tecnologies for the production of horticultural plants adapted to changing climatic and soil conditions
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_W02They have extended, theory-based knowledge relating to the represented field and discipline and detailed knowledge at an advanced level in the area of scientific research ,methodology of scientific work, preparation of publications and presentations of research results and the principle of dissemination of the results of scientific work, including open access mode.
ISDE_4-_W03They know and understand fundamental dilemmas of modern civilisation, also in relation to the recent scientific developments in the represented field and discipline.
Cel przedmiotuC-1Familiarise students with the effects of change and how to adapt to them
Treści programoweT-W-1Biodiversity - meaning and objectives
T-W-2New horticultural plant species adapted to climate change
T-W-3Conditioning horticultural production in the context of climate change: Climatic conditions for horticultural production in Poland. Trends and the problem of climate change. Adaptation of the horticultural sector to climate change. Impact of climate change on horticultural production.
T-W-4Deficit irrigation: Irrigation strategies in response to climate change. Innovative irrigation technologies in horticultural production. Effects of modern irrigation technologies in horticultural production.
Metody nauczaniaM-1Instructional method - lecture
M-2activating method - discussion
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0attendance at lectures and passing a test
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_IP06.2_K01The doctoral student has the ability to analyse and use information related to modern crop production technologies
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_K01They understand the necessity and are prepared to critically analyse the achieved scientific output and the contribution of the results of their own research activity to the development of the represented field and discipline.
ISDE_4-_K02They understand the obligation to seek creative solutions to the challenges of civilisation, in particular to social, research and creative commitments, are aware of the need to initiate actions in the public interest, to think in the entrepreneurial manner and the need for scientific development for new phenomena and problems in the represented field and discipline.
Cel przedmiotuC-1Familiarise students with the effects of change and how to adapt to them
Treści programoweT-W-3Conditioning horticultural production in the context of climate change: Climatic conditions for horticultural production in Poland. Trends and the problem of climate change. Adaptation of the horticultural sector to climate change. Impact of climate change on horticultural production.
Metody nauczaniaM-2activating method - discussion
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: multimedia presentation
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Test according to the adopted criteria
3,5
4,0
4,5
5,0