Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
Sylabus przedmiotu Sustainability in architecture and in environmental engineering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | ZUT Doctoral School | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sustainability in architecture and in environmental engineering | ||
Specjalność | ENGINEERING, ECONOMIC AND ARTISTIC BLOCK | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | none |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Introduce PhD students to basics issues in the area of sustainable development in architecture and environmental engineering. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Review of the main theses in ecological philosophy and sustainable development goals. Healthy building issues, health and well-being in the built environment. | 2 |
T-W-2 | The architectural object form modelling and the energy consumption by digital tools and Building Information Modeling (BIM), The structures and building materials selection by the Life Cycle Assessment method (LCA). Assessment and forecast regarding the construction project in economic and technical aspects by the Life Cycle Costs method (LCC), | 2 |
T-W-3 | Sustainable development at various levels of impact (global, national, selected sectors of the economy, companies - corporate social responsibility, entrepreneurship for sustainable development). | 2 |
T-W-4 | Economic development - development - sustainable development of renewable energy sources. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Lectures attending | 8 |
A-W-2 | Independent study of literature and gathering of knowledge related to the topic of sustainable development in architecture and environmental engineering. | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Multiple choice test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.2_W01 Knows and understands to the extent that allows for the revision of existing paradigms - global achievements, including theoretical foundations as well as general issues and selected specific issues - appropriate for a given scientific or artistic discipline | ISDE_4-_W02, ISDE_4-_W03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.2_K01 Understands the need to comply with ethical and legal standards in research work, with particular emphasis on conducting research independently and respecting the principle of public ownership of the results of scientific activity, taking into account intellectual property rights. | ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.2_W01 Knows and understands to the extent that allows for the revision of existing paradigms - global achievements, including theoretical foundations as well as general issues and selected specific issues - appropriate for a given scientific or artistic discipline | 2,0 | |
3,0 | Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.2_K01 Understands the need to comply with ethical and legal standards in research work, with particular emphasis on conducting research independently and respecting the principle of public ownership of the results of scientific activity, taking into account intellectual property rights. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pawłowski A., Pawłowski L., Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Część I: Środowisko, a zrównoważony rozwój. Problemy Ekorozwoju, 2008, Vol. 3, No.1, str. 53-65
- Mihelcic J.M., Zimmerman J.B., Environmental engineering: fundamentals, sustainability, design., Wiley, 2021, Third edition.
- Tsalis T.A., Malamateniou K.E., Koulouriotis D., Nikolaou I.E., New challenges for corporate sustainability reporting: United Nations' 2030 Agenda for sustainable development and the sustainable development goals. Corporate Social Responsibility and Environmental Management., Wiley, 2011, Volume 27, Issue 4, pp. 1617-1629
- Chi-Wei Huang, Chitsan Lin, Minh Ky Nguyen, Adnan Hussain, Xuan-Thanh Bui & Huu Hao Ngo, A review of biosensor for environmental monitoring: principle, application, and corresponding achievement of sustainable development goals, Bioengineered, 2023, 14:1, pp. 58-80
- Curran M.A., Life Cycle Assessment Handbook: A Guide for Environmentally Sustainable Products, Wiley-Scrivener, 2012, DOI:10.1002/9781118528372
- Bahramian M., Yetilmezsoy K., Life cycle assessment of the building industry: An overview of two dec- ades of research (1995–2018), Energy and Buildings, 2020, Volume 219, DOI:10.1016/j.enbuild.2020.109917
- Roberts M., Allen S., Coley D., Life cycle assessment in the building design process – A systematic literature review, Building and Environment, 2020, Volume 185, DOI:10.1016/j.buildenv.2020.107274
- Kowalczyk M., Zrównoważony rozwój miast na prawach powiatu w Polsce w świetle wybranych wskaźników środowiskowych., Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości., 2021, No 112, str. 69-84.
- Adamowicz N., Zielona gospodarka, zielony wzrost i zazielenienie jako formy realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju, Wieś i Rolnictwo, 2021, No 2, str. 13-33
Literatura dodatkowa
- Rockström J., Steffen W., Noone K., Persson Å., Chapin F.S.III, Lambin E. Lenton T.M., Scheffer M., Folke C., Schellnhuber H.J., Nykvist B., de Wit C.A., Hughes T., van der Leeuw S., Rodhe H., Sörlin S., Snyder P.K., Costanza R., Svedin U., Falkenmark M., Karlberg L., Corell R.W., Fabry W.J., Hansen J., Walker B., Liverman D., Richardson K., Crutzen P., Foley J., A safe operating space for humanity, Macmillan Publishers Ltd., London, 2009, NATURE |Vol 461| 24, DOI:10.1038/461472a
- Lawrence M., Reducing the Environmental Impact of Construction by Using Renewable Materials., Journal of Renewable Materials, Scrivener Publishing LLC., 2015, Vol.3, No.3, DOI: 10.7569/JRM.2015.634105
- Badarnah L., Form Follows Environment: Biomimetic Approaches to Building Envelope Design for Environmental Adaptation, Buildings, 2017, DOI:10.3390/buildings7020040
- Cody B., Form follows Energy. Using natural forces to maximize performance, Birkhäuser, 2017, https://doi.org/10.1515/9783035614114