Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
Sylabus przedmiotu University teaching 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | ZUT Doctoral School | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | University teaching 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,5 | ECTS (formy) | 1,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of psychology and sociology. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Familiarizing students with basic issues in the field of teaching for the purposes of implementing the educational process at a university. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | From the transmission of knowledge to education supporting the learning process. | 2 |
T-P-2 | Constructivism as a theory of the active process of acquiring knowledge. | 2 |
T-P-3 | Motivational functions of the learning environment in higher education. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The meaning and scope of the concept of didactics | 2 |
T-W-2 | Values and goals of higher education | 2 |
T-W-3 | Criteria and theories for selecting content for educational programs | 2 |
T-W-4 | The educational process as an integrated teaching and learning process | 2 |
T-W-5 | The process of self-education | 1 |
T-W-6 | The concept, origin and classification of educational principles | 1 |
T-W-7 | Methods and organizational forms of the educational process | 1 |
T-W-8 | Teaching resources and their importance in the education process | 1 |
T-W-9 | Forms and methods of assessing the results of the educational process | 1 |
T-W-10 | Didactic innovations and modernization of the education process | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Participation in classes | 6 |
A-P-2 | Preparation of a final project. | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 14 |
A-W-2 | Participation in consultations | 2 |
A-W-3 | Meritorical preparation to pass the course | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | informative lecture |
M-2 | problem methods (problem-based lecture, conversational lecture) |
M-3 | activating methods (didactic discussion related to the lecture) |
M-4 | exposing methods (film, multimedia presentation) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Assessment on the basis of a written work project and an oral answer. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01.1_W01 The student uses the basic concepts of didactics and characterizes the features of the educational process at higher education institutions. | ISDE_4-_W03, ISDE_4-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01.1_U01 The student prepares a course outline with particular emphasis on operational goals and teaching resources, methods and organizational forms. | ISDE_4-_U03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01.1_K01 The student demonstrates competence in using the latest knowledge in teaching work and shows interest in acquiring knowledge independently, is cognitively active and understands the idea of continuing education. | ISDE_4-_K03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01.1_W01 The student uses the basic concepts of didactics and characterizes the features of the educational process at higher education institutions. | 2,0 | |
3,0 | Demonstrates basic knowledge of selected issues in the field of higher education teaching. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01.1_U01 The student prepares a course outline with particular emphasis on operational goals and teaching resources, methods and organizational forms. | 2,0 | |
3,0 | The student prepared a project with minor meritoric errors | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01.1_K01 The student demonstrates competence in using the latest knowledge in teaching work and shows interest in acquiring knowledge independently, is cognitively active and understands the idea of continuing education. | 2,0 | |
3,0 | The student takes part in the discussion, respects different views and respects the rules of communication culture. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa, 2002
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003
- Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Impuls, Kraków, 2011
Literatura dodatkowa
- Nowacki T. W., Aktywizujące metody w kształceniu, CODN, Warszawa, 1999
- Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000
- Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2010