Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
specjalność: IT, ELECTRICAL ENGINEERING AND MECHANICAL ENGINEERING BLOCK
Sylabus przedmiotu Accessibility:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | ZUT Doctoral School | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Accessibility | ||
Specjalność | ENGINEERING, ECONOMIC AND ARTISTIC BLOCK | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | No initial requirements. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Acquiring knowledge and skills in defining and types of disabilities and special needs. |
C-2 | Acquiring knowledge and skills in identifying accessibility barriers in public spaces. |
C-3 | Acquiring basic knowledge and skills in the field of good practices in pro-accessibility solutions. |
C-4 | Acquiring basic knowledge in the use of tools supporting accessibility and accessibility assessment. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Accessibility: Introduction - definitions, models, characteristics and types of disabilities and special needs. | 2 |
T-W-2 | Accessibility: Barriers in public space - examples and simulations of restrictions. | 2 |
T-W-3 | Accessibility: Pro-accessibility solutions in public space - good practices. | 2 |
T-W-4 | Accessibility: Assessment and measurement of accessibility - tools and methods supporting accessibility audit. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Attending lectures. | 8 |
A-W-2 | Consultations. | 2 |
A-W-3 | Preparation of an individual task. | 6 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture with elements of case analysis and practical simulation. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Assessment on the basis of an individual task. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_IEA04.2_W01 Student has knowledge in understanding challenges related to the accessibility of public spaces and identifying various types of special needs and related solutions to ensure and improve accessibility. | ISDE_4-_W02, ISDE_4-_W03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_IEA04.2_K01 Student acquires competences in active participation in the process of improving and ensuring the accessibility of public space, as well as sensitivity and awareness to the phenomena of exclusion related to accessibility for people with special needs. | ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_IEA04.2_W01 Student has knowledge in understanding challenges related to the accessibility of public spaces and identifying various types of special needs and related solutions to ensure and improve accessibility. | 2,0 | |
3,0 | Acquisition of knowledge and skills proven by independent preparation of a report on an individual task. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_IEA04.2_K01 Student acquires competences in active participation in the process of improving and ensuring the accessibility of public space, as well as sensitivity and awareness to the phenomena of exclusion related to accessibility for people with special needs. | 2,0 | |
3,0 | Acquisition of knowledge and skills proven by independent preparation of a report on an individual task. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Uwtawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. z 2019 r. poz. 1696, 2019
- ONZ, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169), 2012, 2012
- Giełda M., Pojęcie niepełnosprawności, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław, 2015
- Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, WYdawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
- PFRON, Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
- Jędrzejczak-Sprycha A., Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
- Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, Dz. U. z 2019 r. poz. 848, 2019
Literatura dodatkowa
- Charytonowicz J., Nowakowski P., Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych, Jesień wieku, Wrocław, 2009
- Orłowska B. A. (red.), Przełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2011
- Cohen J., Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association, Jackson Heights, NY, USA, 2011
- Kuryłowicz E., Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005
- Wysocki M., Projektowania otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
- Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, 2015