Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
specjalność: ENGINEERING, ECONOMIC AND ARTISTIC BLOCK
Sylabus przedmiotu Entrepreneurship for scientists:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | ZUT Doctoral School | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entrepreneurship for scientists | ||
Specjalność | ENGINEERING, ECONOMIC AND ARTISTIC BLOCK | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | None |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Introducing PhD students with the essence of entrepreneurship of scientists and engineers and how knowledge can be used to create a start-up company. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Entrepreneur and entrepreneurship. Scientists and engineers as entrepreneurs. Types of entrepreneurship od scientist. Technology companies and their initiators. | 2 |
T-W-2 | Identifying and screening opportunities for technology ventures. | 2 |
T-W-3 | Designing and developing a start-up company. Business model of a start-up company and its financing. Funding strategies, opportunities, benefits and costs selection of different solution. | 2 |
T-W-4 | Use of the Business Canvas model tools to identify needs of buyers and opportunities of the planned strat-up company. | 1 |
T-W-5 | Complete cours - test | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures. | 8 |
A-W-2 | Reading literature. | 3 |
A-W-3 | Preparation for the final test. | 5 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | problem and conversation lecture with the use of audiovisual techniques |
M-2 | discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Evaluation of the activity in the lectures Evaluation from the test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Complete evaluation |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.1_W01 The doctoral student has to knowledge to: understand the nature of technology entrepreneurship of scientists, assess his/her potential to emerge asan entrpreneur, identify and test the possibilities od creating a technology strat-up company. | ISDE_4-_W02, ISDE_4-_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.1_K01 The doctoral student demonstrates an active and determined attitude towards scientific entrepreneurship, creativity and awareness of the need to use knowledge and know-how for entrepreneurial activities. | ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.1_W01 The doctoral student has to knowledge to: understand the nature of technology entrepreneurship of scientists, assess his/her potential to emerge asan entrpreneur, identify and test the possibilities od creating a technology strat-up company. | 2,0 | |
3,0 | The doctoral student has mastered the basic programme material and, to this extent, demonstrates an understanding of it. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_IEA03.1_K01 The doctoral student demonstrates an active and determined attitude towards scientific entrepreneurship, creativity and awareness of the need to use knowledge and know-how for entrepreneurial activities. | 2,0 | |
3,0 | The doctoral student has demonstratedin based level an active and determined attitude towards scientific entrepreneurship, creative activities and an awareness of the need to use knowledge and know-how for entrepreneurial activities. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Blank S., Dorf B., Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice, 2013, Wydanie tej pozycji z 2018 r. występuje jako eAudiobook.
- Cieślik J, Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010, Wydanie 2 zaktualizowane, Wydanie dostępne w wersji elektronicznej na stronie: http://nowybiznes.edu.pl/s/p/artykuły/85/85/PdA%202010pdf.
- Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa, 2010
- Grycuk A, Wybrane narzędzia wspierania start-upów w Polsce, Studia BAS, 2019, nr 2(58), s. 153-181, 2019
- Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa, 2013
- Skala A., Start-upy. Wyzwania dla zarządzania i edukacji, edu.Libri, edu.Libri, Kraków-Legionowo, 2018
- Ries E., Droga startupu. Metoda sukcesu, Helion, Gliwice, 2018
Literatura dodatkowa
- Allen K., Entrepreneurship for Scienists and Engineers, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York, 2009
- Ostwalder A., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa, 2012
- Maurya A., Runninglean: Iterate from Plan A to Plan That Works, O'Reilly, Boston, 2012