Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
specjalność: ENGINEERING, ECONOMIC AND ARTISTIC BLOCK

Sylabus przedmiotu Sustainable engineering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów ZUT Doctoral School
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Sustainable engineering
Specjalność CHEMICAL ENGINEERING BLOCK
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1basic knowledge of a ecology topic

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Familiarizing doctoral students with the issues of sustainable development goals and initiate a discussion on the cognitive and axiological impact of material, chemical engineering and chemistry on future of our planet.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1What is sustainability engineering?1
T-W-2Carbon footprint, ecological footprint and climate changes ( technological innovations on climate change mitigation, good practices in daliy life).2
T-W-3Biotechnolgy for susstainble engineering.3
T-W-4Incorporating sustainable environmental practices into remediation of contaminated sites2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1participation in lectures8
A-W-2preparing a short presentation (3 min)8
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1problem method - conversational lecture

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obedność na wykładach aktywna dyskusja z prowadzącym przygotowanie krórtkiego wystąpienia nt. wpływu badań własnych na środowisko

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_ICH05.2_W01
PhD students have a general knowledge of the carbon footprint and knows how to calculate it. PhD students have structured and theoretically based knowledge of the metods used to reducing the impact of chemical and material engineering or chemistry on the environment.
ISDE_4-_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_ICH05.2_K01
PhD students are aware of the importance of the engineer's activities effects (in particular their own) and their impact on environment. PhD students are aware of the responsibility for decisions related to doctoral dissertation.
ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_ICH05.2_W01
PhD students have a general knowledge of the carbon footprint and knows how to calculate it. PhD students have structured and theoretically based knowledge of the metods used to reducing the impact of chemical and material engineering or chemistry on the environment.
2,0
3,0Obecność na wykładach .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_ICH05.2_K01
PhD students are aware of the importance of the engineer's activities effects (in particular their own) and their impact on environment. PhD students are aware of the responsibility for decisions related to doctoral dissertation.
2,0
3,0participation in lectures
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matthew John Franchetti, Defne Apul, Carbon Footprint Analysis Concepts, Methods, Implementation, and Case Studies, CRC Press, 2013
  2. Dickman Nancy, Reducing Our Carbon Footprint, Roundhouse Publishing Group, 2016
  3. Subramanian Senthilkannan Muthu (Eds)., Assessment of Carbon Footprint in Different Industrial Sector część I i II, Springer, 2016, Singapur
  4. Lisa Benton-Short, Sustainability and Sustainable Development An Introduction, Rowman & Littlefield Publishers, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Discover Sustainability Journal, Springer, 2024, artykuły naukowe z czasopisma
  2. Carbon Footprints, OAE Publishing, 2024, artykuły naukowe z czasopisma

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1What is sustainability engineering?1
T-W-2Carbon footprint, ecological footprint and climate changes ( technological innovations on climate change mitigation, good practices in daliy life).2
T-W-3Biotechnolgy for susstainble engineering.3
T-W-4Incorporating sustainable environmental practices into remediation of contaminated sites2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1participation in lectures8
A-W-2preparing a short presentation (3 min)8
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_ICH05.2_W01PhD students have a general knowledge of the carbon footprint and knows how to calculate it. PhD students have structured and theoretically based knowledge of the metods used to reducing the impact of chemical and material engineering or chemistry on the environment.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_W01The PhD students have extended, theory-based knowledge, enabling the discussion and analysis of existing paradigms with regard to the latest scientific developments, in particular related to the represented field and discipline.
Cel przedmiotuC-1Familiarizing doctoral students with the issues of sustainable development goals and initiate a discussion on the cognitive and axiological impact of material, chemical engineering and chemistry on future of our planet.
Treści programoweT-W-1What is sustainability engineering?
T-W-2Carbon footprint, ecological footprint and climate changes ( technological innovations on climate change mitigation, good practices in daliy life).
T-W-4Incorporating sustainable environmental practices into remediation of contaminated sites
Metody nauczaniaM-1problem method - conversational lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obedność na wykładach aktywna dyskusja z prowadzącym przygotowanie krórtkiego wystąpienia nt. wpływu badań własnych na środowisko
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na wykładach .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_ICH05.2_K01PhD students are aware of the importance of the engineer's activities effects (in particular their own) and their impact on environment. PhD students are aware of the responsibility for decisions related to doctoral dissertation.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_K01They understand the necessity and are prepared to critically analyse the achieved scientific output and the contribution of the results of their own research activity to the development of the represented field and discipline.
ISDE_4-_K02They understand the obligation to seek creative solutions to the challenges of civilisation, in particular to social, research and creative commitments, are aware of the need to initiate actions in the public interest, to think in the entrepreneurial manner and the need for scientific development for new phenomena and problems in the represented field and discipline.
Cel przedmiotuC-1Familiarizing doctoral students with the issues of sustainable development goals and initiate a discussion on the cognitive and axiological impact of material, chemical engineering and chemistry on future of our planet.
Treści programoweT-W-1What is sustainability engineering?
T-W-2Carbon footprint, ecological footprint and climate changes ( technological innovations on climate change mitigation, good practices in daliy life).
T-W-3Biotechnolgy for susstainble engineering.
T-W-4Incorporating sustainable environmental practices into remediation of contaminated sites
Metody nauczaniaM-1problem method - conversational lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obedność na wykładach aktywna dyskusja z prowadzącym przygotowanie krórtkiego wystąpienia nt. wpływu badań własnych na środowisko
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0participation in lectures
3,5
4,0
4,5
5,0