Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)
Sylabus przedmiotu Business Statistics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Business Statistics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Wymiana Międzynarodowa - WEKON | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kleanthis Sirakoulis <sirakoul@teilar.gr> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | At least two courses in Economics and/or business discipline. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To gain knowledge on the use of stastic tools in the analysis of economic phenomena. |
C-2 | Acquiring skills in the use of computer software in the statistical analysis of economic phenomena. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analysis of structure of phenomena: measures of central tendency, measures of variability, measures of asymmetry, measures of concentration. | 12 |
T-L-2 | Practical test 1. | 2 |
T-L-3 | Correlation analysis: Pearson's linear correlation coefficient, Spearman's rank correlation coefficient, Tschuprow's coefficient, Q-Yule contingency coefficient. | 6 |
T-L-4 | Regression analysis: construction of a model with one explanatory variable. | 2 |
T-L-5 | Analysis of the dynamics of short-term time series: increases, indexes, average absolute increase, average rate of changes. | 4 |
T-L-6 | Time series dynamics analysis: statistical methods of determining trend equations. | 2 |
T-L-7 | Practical test 2. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction. Basic definitions. | 2 |
T-W-2 | Analysis of the structure of mass phenomena. | 2 |
T-W-3 | Correlation and regression analysis. | 2 |
T-W-4 | Analysis of the dynamics of short time series. | 2 |
T-W-5 | Theory test | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in classes | 30 |
A-L-2 | Own study | 25 |
A-L-3 | Preperation for practical tests | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 10 |
A-W-2 | Own study | 10 |
A-W-3 | Preparation for theory test | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture with multimedial presentation. |
M-2 | Exercises during laboratories |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: In-class activity and participation. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Written tests. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WEKON_1-_??_W01 Student will gain basic knowledge about use various statistical methods in analysis of economic phenomena and application of this knowledge in practice. | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WEKON_1-_BSS_U01 The student is able to apply appropriate methods and IT toolsin analysis of econonomics phenomena and make interpretation of the results of the conducted research, and also refer to it into business practice. | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WEKON_1-_BSS_K01 The student has mastered the principles of individual and team work. | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WEKON_1-_??_W01 Student will gain basic knowledge about use various statistical methods in analysis of economic phenomena and application of this knowledge in practice. | 2,0 | |
3,0 | The student correctly applies the basic elements of the statistical analysis of the structure, interdependence and dynamics of mass phenomena and with help of teacher make interpretation of the resoults. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WEKON_1-_BSS_U01 The student is able to apply appropriate methods and IT toolsin analysis of econonomics phenomena and make interpretation of the results of the conducted research, and also refer to it into business practice. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to use appropriate statistical methods and IT tools for the analysis of economic phenomena | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WEKON_1-_BSS_K01 The student has mastered the principles of individual and team work. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to carry out an individual examination on his own, and with the help of the teacher, organize work in a group | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bradley T., Quantitative Methods for Business and Economics, Wiley, 2017, 1, ISBN: 978-0470056943
- Anderson D.R., Sweeney D.J., Williams T.A, Statistics For Business And Economics, Cengage Learning, South-Western, 2019, 4
- Aczel A.D., Sounderpandian J., Complete Business Statistics, McGraw-Hill, 2008, 7
Literatura dodatkowa
- Willoughby D.A., An Essential Guide to Business Statistics, Wiley, 2016, ISBN: 978-1-119-11854-1
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables, CeDeWu, Warszawa, 2021, 1