Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu CHROMATOGRAPHIC METHODS:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | CHROMATOGRAPHIC METHODS | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of organic chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Knowledge of theoretical and practical aspects of chromatographic methods and their applications. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Chromatographic data analysis. Mass spectra analysis. Calculations related to peaks resolution, polarity and performance of chromatographic columns, retention parameters, identification and quantification of compounds. Application of chromatographic methods in the analysis of selected groups of analytes. Written assignments from the elaborated topics. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Maintenance and method development in gas chromatography. Evaluation of separation efficiency. Qualitative and quantitative analysis in gas chromatography. | 10 |
T-L-2 | Application of GC-MS method in identification and quantification of compounds. | 10 |
T-L-3 | Qualitative and quantitative analysis in liquid chromatography. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | General theory of chromatography. Classification of chromatographic methods. Retention parameters. Resolution. Separation efficiency of column. Identification and quantification methods in chromatography. | 5 |
T-W-2 | Gas chromatography (GC) – principles, instrumentation, carrier gas, columns and stationary phases, sampling, detectors, applications. | 5 |
T-W-3 | High performance liquid chromatography (HPLC) – instrumentation, eluents, stationary phases, normal and reversed-phase chromatography, isocratic and gradient elution, detectors, applications. | 3 |
T-W-4 | Thin layer chromatography (TLC) – principles, adsorbents and plates, chambers, development techniques, densitometry. | 1 |
T-W-5 | Written test (grade) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in auditory classes | 15 |
A-A-2 | Studying of the literature and other recommended materials | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Theoretical preparation for the laboratory | 20 |
A-L-2 | Participation in laboratory classes | 30 |
A-L-3 | Preparation of written reports | 50 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 15 |
A-W-2 | Studying of literature and learning | 8 |
A-W-3 | Consultations | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture with presentation and discussion |
M-2 | Auditory classes |
M-3 | Laboratory |
M-4 | Consultations |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Evaluation of working in the laboratory |
S-2 | Ocena formująca: Evaluation of working during auditory classes |
S-3 | Ocena podsumowująca: Lecture: final written test - grade |
S-4 | Ocena podsumowująca: Laboratory: written reports |
S-5 | Ocena podsumowująca: Auditory classes: written assignments |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 Student will be able to classify chromatographic methods, describe different chromatographic separation processes and instrumentation used in chromatography. | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 Student will be able to apply chromatographic methods in order to perform qualitative and quantitative analysis of organic compounds. | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
WM-WTiICh_1-_null_U02 Student is able to analyze and elaborate chromatographic data and perform necessary calculations. | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-2, T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-3 | M-3, M-2, M-4 | S-5, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_K01 Student is aware of the responsibility for the results of analyses. | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-3, M-4 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 Student will be able to classify chromatographic methods, describe different chromatographic separation processes and instrumentation used in chromatography. | 2,0 | |
3,0 | student is able to describe the theoretical basics of chromatographic methods | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 Student will be able to apply chromatographic methods in order to perform qualitative and quantitative analysis of organic compounds. | 2,0 | |
3,0 | student is able to perform analysis with the help of a teacher | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
WM-WTiICh_1-_null_U02 Student is able to analyze and elaborate chromatographic data and perform necessary calculations. | 2,0 | |
3,0 | student is able to analyze and elaborate chromatographic data with the help of a teacher | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_K01 Student is aware of the responsibility for the results of analyses. | 2,0 | |
3,0 | student submits for evaluation written reports containing verified results | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Braithwaite A., Smith F.J., Chromatographic Methods, Springer, 1996
- McNair H.M., Miller J.M., Basic Gas Chromatography, Wiley, 2009, II edition
- Snyder L.R., Kirkland J.L., Dolan J.W., Introduction to Modern Liquid Chromatography, Wiley, 2010