Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu CHEMICAL REACTION ENGINEERING:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | CHEMICAL REACTION ENGINEERING | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fundamentals of chemical engineering |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student will be able to: 1.Describe and define the rate of reaction. 2.Derive the mass balance equation. 3.Apply the mass balance equation to the most common types of industrial reactors. 4.Write the rate law in terms of concentrations, and temperature. 5.Use nonlinear regression to determine the rate law parameters. 6.Apply the differential and integral methods for analysis of reactor data. 7.Define a catalyst and describe its properties. 8.Describe the steps in a catalytic reaction. 9.Suggest a mechanism and apply the concept of a rate-limiting step to derive a rate law. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Derivation of general mass balance equations. | 4 |
T-A-2 | Reactor sizing. | 2 |
T-A-3 | Analysis of stoichiometry. | 2 |
T-A-4 | Analysis of rate data. | 4 |
T-A-5 | Analysis of catalytic reactors . | 4 |
T-A-6 | Analysis of three-phase reactors. | 3 |
T-A-7 | Analysis of isothermal and nonisothermal reactors. | 5 |
T-A-8 | Analysis of biochemical reactors. | 2 |
T-A-9 | Chemical reactor Design using ASPEN Plus. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction. Fundamental concepts. | 2 |
T-W-2 | The General Mass Balance Equation. Reactor sizing. | 3 |
T-W-3 | Stoichiometry. Conversion. | 3 |
T-W-4 | The Reaction Order. The Rate Law. | 4 |
T-W-5 | Collection and analysis of rate data. | 2 |
T-W-6 | Multiple reactions. Reaction mechanisms. | 3 |
T-W-7 | Catalytic reactors. | 2 |
T-W-8 | Three-phase reactors. | 2 |
T-W-9 | Isothermal and nonisothermal reactor design. | 6 |
T-W-10 | Biochemical reactors. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Class participation | 30 |
A-A-2 | Solving computational problems | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Class participation | 30 |
A-W-2 | Tutorial | 10 |
A-W-3 | Individual work | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture illustrated by Power Point presentation and computer simulation |
M-2 | Classis illustrated by computer and manual calculations |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Periodic assessment of student achievement |
S-2 | Ocena podsumowująca: Lecture: exam at the end of the semester Classis: written test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 The student will be able to: 1.Describe and define the rate of reaction. 2.Derive the mass balance equation. 3.Write the rate law in terms of concentrations, and temperature. 4.Define a catalyst and describe its properties. 5.Describe the steps in a catalytic reaction. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 The student will be able to: 1.Apply the mass balance equation to the most common types of industrial reactors. 2.Use nonlinear regression to determine the rate law parameters. 3.Apply the differential and integral methods for analysis of reactor data. | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 The student will be able to suggest a mechanism and apply the concept of a rate-limiting step to derive a rate law. | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 The student will be able to: 1.Describe and define the rate of reaction. 2.Derive the mass balance equation. 3.Write the rate law in terms of concentrations, and temperature. 4.Define a catalyst and describe its properties. 5.Describe the steps in a catalytic reaction. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to describe and define the rate of reaction, derive the mass balance equation, write the rate law in terms of concentrations, and temperature, define a catalyst and describe its properties and describe the steps in a catalytic reaction. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 The student will be able to: 1.Apply the mass balance equation to the most common types of industrial reactors. 2.Use nonlinear regression to determine the rate law parameters. 3.Apply the differential and integral methods for analysis of reactor data. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to: 1.Apply the mass balance equation to the most common types of industrial reactors. 2.Use nonlinear regression to determine the rate law parameters. 3.Apply the differential and integral methods for analysis of reactor data. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 The student will be able to suggest a mechanism and apply the concept of a rate-limiting step to derive a rate law. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to suggest a mechanism and apply the concept of a rate-limiting step to derive a rate law. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fogler H.S., Elements of chemical reaction engineering, Prentice-Hall, New Jersey, 2009
- Levenspiel O., Chemical reaction engineering, Wiley, New York, 1999
- Luyben W.L., Chemical reactor design and control, Wiley, New York, 2007