Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Econometrics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Econometrics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>, Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Completed courses of mathematics, statistics. Basic knowledge of economics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To gain basic theoretical and practical knowledge about construction and verification linear and nonlinear cross-sectional econometric models |
C-2 | To gain basic theoretical and practical knowledge about modeling of time series |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | A statistical selection of the independent variables to the cross-sectional econometric model | 2 |
T-L-2 | Estimating the coefficients of the econometric model using the least squares method | 2 |
T-L-3 | Construction of the econometric models using GRETL | 2 |
T-L-4 | Validation of the cross-sectional econometric models | 4 |
T-L-5 | The cross-sectional nonlinear econometric models | 2 |
T-L-6 | Repetition of the material for the practical test 1 | 2 |
T-L-7 | Practical test 1 | 2 |
T-L-8 | Methods of determining form (equation) of the trend function | 3 |
T-L-9 | The trend nonlinear models | 3 |
T-L-10 | Linear and nonlinear time series models with seasonality | 4 |
T-L-11 | Repetition of the material for the practical test 2 | 2 |
T-L-12 | Practical test 2 | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The econometric model and stages of its construction | 2 |
T-W-2 | The least square method | 2 |
T-W-3 | The validation of econometrics model | 2 |
T-W-4 | Time series and time series modeling | 2 |
T-W-5 | Theory test | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in classes | 30 |
A-L-2 | Own work | 25 |
A-L-3 | Preparation for practical tests | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 10 |
A-W-2 | Own work | 10 |
A-W-3 | Preparation for theory test | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture with multimedial presentation |
M-2 | Exercises during laboratories |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: In-class activity and participation. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Written tests. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WEKON_1-_??_W01 Student will gain basic knowledge about theory of econometrics, construction, validation and application of cross-sectional and time series models models. | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WEKON_1-_ECS_U01 Student will obtain skills in: construction and verification of econometric models, forecasting on the basis of econometric models, application of computer software to solving econometric problems. | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-11, T-L-10, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WEKON_1-_ECS_K01 The student mastered the principles of individual and team work. | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-11, T-L-10, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WEKON_1-_??_W01 Student will gain basic knowledge about theory of econometrics, construction, validation and application of cross-sectional and time series models models. | 2,0 | |
3,0 | The student has basic knowledge about theory of econometrics. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WEKON_1-_ECS_U01 Student will obtain skills in: construction and verification of econometric models, forecasting on the basis of econometric models, application of computer software to solving econometric problems. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to use, presented during classes, statistical packages in the econometric modeling only with the help of the teacher. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WEKON_1-_ECS_K01 The student mastered the principles of individual and team work. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to independently conduct an econometric study, and with the teacher's help organize a group presentation. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maddala G.S., Introduction to Econometrics, Wiley, 2011, 2011, 4
- Anderson D.R., Sweeney D.J., Williams T.A, Statistics For Business And Economics, Cengage Learning, South-Western, 2019, 4
- Aczel A.D., Sounderpandian J., Complete Business Statistics, McGraw-Hill, 2008, 7
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables, CeDeWu, Warszawa, 2021, 1
- Bradley T., Quantitative Methods for Business and Economics, Wiley, 2017, 1
- Willoughby D.A., An Essential Guide to Business Statistics, Wiley, 2016