Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Fundamentals of Environmental Protection:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamentals of Environmental Protection | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fundamentals of chemistry. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Knowledge about air, water and soil pollutants, their sources and impact on environment. |
C-2 | Knowledge and skills related to methods applied in environmental protection, including new strategies and processes used in controlling of environmental pollution. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Environmental pollutans - sources, toxicity, effects, methods of emission control. | 10 |
T-A-2 | Selected methods and technologies for environmental protection - devices, application and comparative analysis. | 10 |
T-A-3 | Actual global and local problems in environmental protection and possible solving strategies. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Basic definitions, concepts and strategies in environmental protection. Sustanaible development, end-of-pipe technologies, cleaner production, circular economy. Global problems connected with environmental pollution. Energy production. Renewable energy sources. | 6 |
T-W-2 | Air pollution. Types and sources of air pollutants. Consequences of air pollution: smog, greenhouse effect, ozone depletion, acid rain. Particulate matter control - methods and devices: settling chambers, momentum separators, cyclones, fabric filters, electrostatic precipitators, wet scrubbers. Methods and devices applied for control of gaseous pollutants emission: absorption, adsorption, combustion, catalytic conversion, condensation, biofiltration. | 8 |
T-W-3 | Water pollution. Types of sources and main pollutants. Monitoring of water quality. Negative effects of water pollution. Wastewater treatment methods and processes: primary, secondary, tertiary. Activated sludge system. | 6 |
T-W-4 | Soil pollution. Main sources of soil contamination. Common pollutants and their impact. Remediation methods of contaminated soil. Strategies for soil protection. | 4 |
T-W-5 | Wastes - types, problems and utilization methods. Municipal solid wastes management. Recycling methods. Hazardous wastes types and treatment methods. | 4 |
T-W-6 | Written test | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | participation in classes | 30 |
A-A-2 | individual work | 12 |
A-A-3 | preparation of presentation | 5 |
A-A-4 | consultations | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in classes | 30 |
A-W-2 | individual work | 18 |
A-W-3 | consultations | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | lecture with presentation |
M-2 | discussion |
M-3 | seminar |
M-4 | individual work with the literature |
M-5 | consultations |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: evaluation of activity during discussion and seminar |
S-2 | Ocena podsumowująca: lecture - written final test |
S-3 | Ocena podsumowująca: evaluation of presentations during seminar |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WBiIS_1-_??_W01 Student will be able to characterize the main air, water and soil pollutants, indicate their sources and environmental impact. | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
WM-WBiIS_1-_??_W02 Student will be able to identify and characterize the main methods applied for controlling of air, water and soil pollution. | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WBiIS_1-_??_U01 Student will be able to collect and analyze data from the literature and prepare presentation on selected topic related to environmental protection. | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WBiIS_1-_??_K01 Student will be able to work and cooperate in international team and finish all tasks on time. | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WBiIS_1-_??_W01 Student will be able to characterize the main air, water and soil pollutants, indicate their sources and environmental impact. | 2,0 | |
3,0 | student describes the basic aspects connected with the main environmental pollutants | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
WM-WBiIS_1-_??_W02 Student will be able to identify and characterize the main methods applied for controlling of air, water and soil pollution. | 2,0 | |
3,0 | student describes principles of methods applied for controlling of environmental pollution | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WBiIS_1-_??_U01 Student will be able to collect and analyze data from the literature and prepare presentation on selected topic related to environmental protection. | 2,0 | |
3,0 | student is able to prepare presentation on selected topic related to environmental protection with the help of a teacher | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WBiIS_1-_??_K01 Student will be able to work and cooperate in international team and finish all tasks on time. | 2,0 | |
3,0 | student completes all tasks during course with the help of the collegues and teacher | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. M. Harrison, Pollution - Causes, Effects and Control, Royal Society of Chemistry, 2014, 5th Edition
- M. Kutz (ed.), Handbook of Environmental Engineering, John Wiley & Sons, 2018, 1st Edition
- S.E. Manahan, Environmental Science and Technology, CRC Taylor & Francis, Boca Raton, London, New York, 2007
- D. Vallero, Fundamentals of Air Pollution, Elsevier, 2014, 5th Edition