Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu Fundamentals of Laboratory Diagnostics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Fundamentals of Laboratory Diagnostics
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1physiology, anatomy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To acquaint students with the fundamental methods used in laboratory diagnostic
C-2To acquaint students with the basic terms used in laboratory diagnostic.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Complete Blood Count (CBC) test. Semi-automated blood analysis. Evaluation of White Blood Cell5
T-L-2The urine analysis (Reader Urine Analyser). The physico-chemical and microscopic properties of the urine. Urine sediment analysis.3
T-L-3Biochemical tests.2
T-L-4The qualitative and quantitative methods in parasitology. Coproscopic techniques for detection and quantitative estimation of endoparasites. Microscopic Examination. The post-mortem parasitological examination: dissection, parasites isolation, preservation and examination of collected samples. Detection of Trichinela in meat samples. Trichinoscopy and pool-sample digestion method.10
T-L-5Determination of selenium (Se) in biological samples5
T-L-6Laboratory diagnosis of cryptosporidiosis.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Participation to lab classess30
A-L-2An individual work, studying of literature45
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1laboratory

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Continuous assessment of activities performed by student.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WBiHZ_1-_null_W01
The student knows the basic terms used in laboratory diagnostics.
C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WBiHZ_1-_null_U01
The student is able to prepare samples of biological material, perform tests and interpret the results.
C-1T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WBiHZ_1-_null_K01
The student demonstrates responsibility for their own safety and others.
C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WBiHZ_1-_null_W01
The student knows the basic terms used in laboratory diagnostics.
2,0
3,0The student knows only part of the required terms used in laboratory diagnostics.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WBiHZ_1-_null_U01
The student is able to prepare samples of biological material, perform tests and interpret the results.
2,0
3,0The student is able to prepare the samples and perform tests, but needs the help of a teacher. Student presents the results, but he/she can not assess them.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WBiHZ_1-_null_K01
The student demonstrates responsibility for their own safety and others.
2,0
3,0The student demonstrates little responsibility for their own safety and others.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pagana K., Pagana T., Mosby's Diagnostic and Laboratory Test Reference, Elservier Health Sciences, 2006
  2. Garcia L., Practical Guide to Diagnostic Parasitology, American Society for Microbiology, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Complete Blood Count (CBC) test. Semi-automated blood analysis. Evaluation of White Blood Cell5
T-L-2The urine analysis (Reader Urine Analyser). The physico-chemical and microscopic properties of the urine. Urine sediment analysis.3
T-L-3Biochemical tests.2
T-L-4The qualitative and quantitative methods in parasitology. Coproscopic techniques for detection and quantitative estimation of endoparasites. Microscopic Examination. The post-mortem parasitological examination: dissection, parasites isolation, preservation and examination of collected samples. Detection of Trichinela in meat samples. Trichinoscopy and pool-sample digestion method.10
T-L-5Determination of selenium (Se) in biological samples5
T-L-6Laboratory diagnosis of cryptosporidiosis.5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation to lab classess30
A-L-2An individual work, studying of literature45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WBiHZ_1-_null_W01The student knows the basic terms used in laboratory diagnostics.
Cel przedmiotuC-2To acquaint students with the basic terms used in laboratory diagnostic.
C-1To acquaint students with the fundamental methods used in laboratory diagnostic
Treści programoweT-L-3Biochemical tests.
T-L-2The urine analysis (Reader Urine Analyser). The physico-chemical and microscopic properties of the urine. Urine sediment analysis.
T-L-1Complete Blood Count (CBC) test. Semi-automated blood analysis. Evaluation of White Blood Cell
T-L-4The qualitative and quantitative methods in parasitology. Coproscopic techniques for detection and quantitative estimation of endoparasites. Microscopic Examination. The post-mortem parasitological examination: dissection, parasites isolation, preservation and examination of collected samples. Detection of Trichinela in meat samples. Trichinoscopy and pool-sample digestion method.
Metody nauczaniaM-1laboratory
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Continuous assessment of activities performed by student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student knows only part of the required terms used in laboratory diagnostics.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WBiHZ_1-_null_U01The student is able to prepare samples of biological material, perform tests and interpret the results.
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with the fundamental methods used in laboratory diagnostic
Treści programoweT-L-3Biochemical tests.
T-L-2The urine analysis (Reader Urine Analyser). The physico-chemical and microscopic properties of the urine. Urine sediment analysis.
T-L-6Laboratory diagnosis of cryptosporidiosis.
T-L-1Complete Blood Count (CBC) test. Semi-automated blood analysis. Evaluation of White Blood Cell
T-L-4The qualitative and quantitative methods in parasitology. Coproscopic techniques for detection and quantitative estimation of endoparasites. Microscopic Examination. The post-mortem parasitological examination: dissection, parasites isolation, preservation and examination of collected samples. Detection of Trichinela in meat samples. Trichinoscopy and pool-sample digestion method.
T-L-5Determination of selenium (Se) in biological samples
Metody nauczaniaM-1laboratory
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Continuous assessment of activities performed by student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to prepare the samples and perform tests, but needs the help of a teacher. Student presents the results, but he/she can not assess them.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WBiHZ_1-_null_K01The student demonstrates responsibility for their own safety and others.
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with the fundamental methods used in laboratory diagnostic
Treści programoweT-L-3Biochemical tests.
T-L-2The urine analysis (Reader Urine Analyser). The physico-chemical and microscopic properties of the urine. Urine sediment analysis.
T-L-1Complete Blood Count (CBC) test. Semi-automated blood analysis. Evaluation of White Blood Cell
T-L-4The qualitative and quantitative methods in parasitology. Coproscopic techniques for detection and quantitative estimation of endoparasites. Microscopic Examination. The post-mortem parasitological examination: dissection, parasites isolation, preservation and examination of collected samples. Detection of Trichinela in meat samples. Trichinoscopy and pool-sample digestion method.
Metody nauczaniaM-1laboratory
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Continuous assessment of activities performed by student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student demonstrates little responsibility for their own safety and others.
3,5
4,0
4,5
5,0