Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony materiałów morskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ochrony materiałów morskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie średnim.
W-2Wiedza na temat budowy i właściwosci materiałów konstrukcyjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z ochrony materiałów konstrukcyjnych w warunkach morskich i atmosfery.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów oraz badań korozyjnych i tribokorozyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych3
T-L-2Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych - test odporności w środowisku morskim.2
T-L-3Korozja lokalna - badanie zjawiska pasywacji i tworzenia wżerów w warunkach środowisk morskich.2
T-L-4Badanie zjawiska korozyji złącz konstrukcyjnych.2
T-L-5Kinetyka korozji elektrochemicznej. Badania krzywych polaryzacji anodowej.2
T-L-6Badania korozyjne w mgle solnej.2
T-L-7Badanie zjawiska korozji chemicznej.2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki, kompozytów i betonów oraz degradacja tworzyw polimerowych w środowisku morskim. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Powinowactwo z tlenem. Stan pasywny metali. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Powłoki ochronne. Metody badań korozyjnych. Negatywne skutki zużycia materiałów i i jego ochrony dla środowiska naturalnego. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów w formie sprawozdania.16
A-L-3Przygotowanie do laboratorium na podstawie wskazanej literatury.15
A-L-4konsultacje4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.15
A-W-2Samodzielne studia literaturowe31
A-W-3konsultacje4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-1_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
BJ_1A_W08, BJ_1A_W13C-1, C-3, C-4, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-1_U01
Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
BJ_1A_U09, BJ_1A_U11, BJ_1A_U14C-1, C-3, C-4, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K02, BJ_1A_K04, BJ_1A_K07C-1, C-3, C-4, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-1_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student nie ma wiedzy w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz nie zna zasad doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma podstawową wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma zaawansowaną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-1_U01
Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
2,0Student nie potrafi przewidywać zjawisk fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim oraz dobrać materiał, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu.
3,0Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,5Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia w stopniu zaawansoanym. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia w stopniu zaawansoanym. Student potrafi dobrać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych i nie wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszwawskiej, Warszawa, 2006, II
  2. H. Bala, Korozja materiałów: teoria i praktyka, Częstochowa, 2002, 2002
  3. B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  4. W. Gumowska, Korozja i ochrona metali: ćwiczenia laboratoryjne, Kraków, 2007, 2007
  5. pod redakcją, B. Piekarskiego, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Szczecin, 2013, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
  2. M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
  3. T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
  4. H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
  5. T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
  6. K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Engineering, Technomic Publishing Company, Inc., Lancaster, Pensylwania USA, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych3
T-L-2Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych - test odporności w środowisku morskim.2
T-L-3Korozja lokalna - badanie zjawiska pasywacji i tworzenia wżerów w warunkach środowisk morskich.2
T-L-4Badanie zjawiska korozyji złącz konstrukcyjnych.2
T-L-5Kinetyka korozji elektrochemicznej. Badania krzywych polaryzacji anodowej.2
T-L-6Badania korozyjne w mgle solnej.2
T-L-7Badanie zjawiska korozji chemicznej.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki, kompozytów i betonów oraz degradacja tworzyw polimerowych w środowisku morskim. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Powinowactwo z tlenem. Stan pasywny metali. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Powłoki ochronne. Metody badań korozyjnych. Negatywne skutki zużycia materiałów i i jego ochrony dla środowiska naturalnego. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów w formie sprawozdania.16
A-L-3Przygotowanie do laboratorium na podstawie wskazanej literatury.15
A-L-4konsultacje4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.15
A-W-2Samodzielne studia literaturowe31
A-W-3konsultacje4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-1_W01Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
BJ_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą materiałów konstrukcyjnych, pomocniczych, powłok ochronnych, antykorozyjnych stosowanych w budowie jednostek pływających
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z ochrony materiałów konstrukcyjnych w warunkach morskich i atmosfery.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów oraz badań korozyjnych i tribokorozyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
Treści programoweT-L-1Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
T-L-4Badanie zjawiska korozyji złącz konstrukcyjnych.
T-L-2Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych - test odporności w środowisku morskim.
T-L-3Korozja lokalna - badanie zjawiska pasywacji i tworzenia wżerów w warunkach środowisk morskich.
T-L-5Kinetyka korozji elektrochemicznej. Badania krzywych polaryzacji anodowej.
T-L-7Badanie zjawiska korozji chemicznej.
T-L-6Badania korozyjne w mgle solnej.
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki, kompozytów i betonów oraz degradacja tworzyw polimerowych w środowisku morskim. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Powinowactwo z tlenem. Stan pasywny metali. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Powłoki ochronne. Metody badań korozyjnych. Negatywne skutki zużycia materiałów i i jego ochrony dla środowiska naturalnego. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student nie ma wiedzy w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz nie zna zasad doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma podstawową wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma zaawansowaną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-1_U01Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
BJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z ochrony materiałów konstrukcyjnych w warunkach morskich i atmosfery.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów oraz badań korozyjnych i tribokorozyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
Treści programoweT-L-1Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
T-L-4Badanie zjawiska korozyji złącz konstrukcyjnych.
T-L-2Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych - test odporności w środowisku morskim.
T-L-3Korozja lokalna - badanie zjawiska pasywacji i tworzenia wżerów w warunkach środowisk morskich.
T-L-5Kinetyka korozji elektrochemicznej. Badania krzywych polaryzacji anodowej.
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki, kompozytów i betonów oraz degradacja tworzyw polimerowych w środowisku morskim. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Powinowactwo z tlenem. Stan pasywny metali. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Powłoki ochronne. Metody badań korozyjnych. Negatywne skutki zużycia materiałów i i jego ochrony dla środowiska naturalnego. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przewidywać zjawisk fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim oraz dobrać materiał, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu.
3,0Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,5Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia w stopniu zaawansoanym. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia w stopniu zaawansoanym. Student potrafi dobrać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-1_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
BJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z ochrony materiałów konstrukcyjnych w warunkach morskich i atmosfery.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów oraz badań korozyjnych i tribokorozyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
Treści programoweT-L-1Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
T-L-4Badanie zjawiska korozyji złącz konstrukcyjnych.
T-L-2Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych - test odporności w środowisku morskim.
T-L-3Korozja lokalna - badanie zjawiska pasywacji i tworzenia wżerów w warunkach środowisk morskich.
T-L-5Kinetyka korozji elektrochemicznej. Badania krzywych polaryzacji anodowej.
T-L-7Badanie zjawiska korozji chemicznej.
T-L-6Badania korozyjne w mgle solnej.
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki, kompozytów i betonów oraz degradacja tworzyw polimerowych w środowisku morskim. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Powinowactwo z tlenem. Stan pasywny metali. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Powłoki ochronne. Metody badań korozyjnych. Negatywne skutki zużycia materiałów i i jego ochrony dla środowiska naturalnego. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych i nie wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania