Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Monitoring jakości wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring jakości wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej |
W-2 | Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej |
W-3 | Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej |
W-4 | Podstawowa wiedza z zakresu hydrochemii i ekologiii wód |
W-5 | Podstawowe umiejętność posługiwania się PC i korzystania z baz danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych |
C-2 | Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych |
C-3 | Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych |
C-4 | Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych |
C-5 | Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych |
C-6 | Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych | 16 |
T-L-2 | Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych | 8 |
T-L-3 | Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych | 4 |
T-W-2 | Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników | 5 |
T-W-3 | Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych | 4 |
T-W-4 | Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna, | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć | 5 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i źródeł | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Kosultacje | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Seminarium |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Test pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-2_W01 Zna i rozumie zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań. Zna i rozumie zasady i metody dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego. | MS_1A_W13, MS_1A_W03 | — | — | C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-2_U01 Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Potrafi dobierać metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego | MS_1A_U08, MS_1A_U02 | — | — | C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-2_K01 Jest gotów być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | MS_1A_K03 | — | — | C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-2_W01 Zna i rozumie zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań. Zna i rozumie zasady i metody dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w dostatecznym stopniu zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych. Zna i rozumie zasady dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-2_U01 Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Potrafi dobierać metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu analizować warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-2_K01 Jest gotów być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | 2,0 | Nie ma swiadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Nie potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz nie ma swiadomości roli społecznej absolwenta uczelni. Nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy. |
3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. | |
3,5 | Ma ponad dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.W ponad dostatecznym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | |
4,0 | Ma dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | |
4,5 | Ma ponad dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | |
5,0 | Ma bardzo dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Michalski R., Analityka wód i ścieków : wybrane zagadnienia, Elmed Media Group, Katowice, 2017
- Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz W., Dojlido J. R., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Limnology and Oceanography, Wiley