Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Ochrona wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii, w tym znajomość i umiejętność posługiwania się technikami analitycznymi zgodnymi z kierunkiem studiów. Wiedza z geografii, hydrochemii, ekologii zgodna z kierunkiem studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie zaawansowanej wiedzy i umiejętności z zakresu czynnej ochrony wód z uwzględnieniem charakterystyki ścieków i ich oddziaływania na ekosystem wodny oraz metod oczyszczania ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie materii organicznej w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia zwiazkami organicznymi i mineralnymi. Porównanie różnych technik analitycznych. | 6 |
T-L-2 | Oznaczanie substancji biogennych w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia. | 4 |
T-L-3 | Szacowanie rzeczywistego stopnia oczyszczania ścieków z eksperymentalnego bioreaktora do oczyszczania ścieków z intensywnej akwakultury i wyznaczanie wymaganych efektów tego procesu w stosunku do obowiązujących norm prawnych | 6 |
T-L-4 | Określanie podatności jezior na degradację | 4 |
T-L-5 | Ocena poziomu trofii wg standardów OECD | 4 |
T-L-6 | Prognozowanie zmian jakości wody w środowisku naturalnym - określanie długości strefy całkowitego wymieszania ścieków w rzece, dopuszczalnego ładunku zanieczyszczeń organicznych odprowadzanych do rzeki oraz stabilności jeziora | 4 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka zasobów wodnych. Aspekty prawne z zakresu ochrony zasobów wodnych | 4 |
T-W-2 | Standardy jakości wody na cele bytowo gospodarcze. Procesy i operacje jednostkowe stosowane przy uzdatnianiu wody. | 4 |
T-W-3 | Czynniki degradujące jakość wód (charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków oraz oddziaływanie ścieków na odbiornik – w tym efekt toksyczny, eutrofizacja, degradacja). Metodologia oceny degradacji ekosystemu wodnego. | 5 |
T-W-4 | Samooczyszczanie się wód powierzchniowych. Biologiczne oczyszczanie ścieków, również jako dziedzina w biotechnologii | 4 |
T-W-5 | Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych i za pomocą wysokosprawnych technologii (procesy i operacje jednostkowe stosowane przy oczyszczaniu ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków, dane wyjściowe do projektowania oczyszczalni ścieków). | 5 |
T-W-6 | Unieszkodliwianie osadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. | 2 |
T-W-7 | Renaturyzacja i rewitalizacja jako przykład wielokierunkowych działań ochrony i kształtowania ekosystemów wodnych | 4 |
T-W-8 | Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i baz danych nt. ochrony wód | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik cyfrowych i multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-4 | Prezentacje własne studenta |
M-5 | Objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń - kolokwia |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C6_W01 Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie: stan i zagrożenia zasobów wodnych, procesy i technologie stosowane do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, zasady modelowania zjawisk biochemicznych z zakresu przedmiotu, a także zasady ochrony środowiska wodnego, w tym aspekty prawne. | IA_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C6_U01 Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania zjawisk i procesów związanych z ochroną środowiska wodnego a następnie właściwie stosować odpowiednie metody i narzędzia techniczne do wykonywania zadań praktycznych i obliczeniowych z zakresu przedmiotu. | IA_1A_U02, IA_1A_U16, IA_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-6 | M-2, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C6_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy do rozwiazywania problemów związanych z zakresem przedmiotu | IA_1A_K03, IA_1A_K04, IA_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-7, T-L-6 | M-5 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C6_W01 Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie: stan i zagrożenia zasobów wodnych, procesy i technologie stosowane do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, zasady modelowania zjawisk biochemicznych z zakresu przedmiotu, a także zasady ochrony środowiska wodnego, w tym aspekty prawne. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C6_U01 Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania zjawisk i procesów związanych z ochroną środowiska wodnego a następnie właściwie stosować odpowiednie metody i narzędzia techniczne do wykonywania zadań praktycznych i obliczeniowych z zakresu przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C6_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy do rozwiazywania problemów związanych z zakresem przedmiotu | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz W. i inni, Fizyczna i chemiczna analiza wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
- Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, 1996
- Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, PWN, 2020
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005
- Gomółka E., Szaynok A., Chemnia wody i powietrza, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, 1997
- Adamski W., Modelowanie systemów oczyszczania wód, PWN, 2002
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, 2005
- Elżbieta Bajkiewicz-Grabowska, Artur Magnuszewski, Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, 2009