Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S2)
Sylabus przedmiotu Zastosowania układów optoelektronicznychi w mechatronice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowania układów optoelektronicznychi w mechatronice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki w zakresie optyki falowej i fizyki atomowej. |
W-2 | Zna podstawy inżynierii materiałowej. |
W-3 | Zna metody opracowywania wyników pomiarów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu optoelektroniki oraz zasad działania urządzeń optoelektronicznych stosowanych w mechatronice. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności doboru i wykorzystania urządzeń i systemów optoelektronicznych w praktyce inżynierskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajecia organizacyjne i wprowadząjace, omówienie zasad BHP w laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Badania lasera He-Ne. | 2 |
T-L-3 | Badanie lasera półprzewodnikowego. | 2 |
T-L-4 | Badanie fotodetektorów. | 2 |
T-L-5 | Badanie właściwości włókien światłowodowych. | 3 |
T-L-6 | Światłowodowy czujnik odbiciowy. | 3 |
T-L-7 | Światłowodowy czujnik natężeniowy. | 3 |
T-L-8 | Czujnik interferometryczny. | 3 |
T-L-9 | Czujnik pirometryczny. | 3 |
T-L-10 | Czujniki optoelektroniczne dla systemów na mikrokontrolerach w mechatronice. | 3 |
T-L-11 | Badanie fotoogniwa. | 3 |
T-L-12 | Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy fizyki laserów, właściwości światła laserowego. | 4 |
T-W-2 | Elementy optyki nieliniowej, modulacja i detekcja światła. | 3 |
T-W-3 | Podstawowe urządzenia i systemy optoelektroniczne. | 5 |
T-W-4 | Zastosowania urzadzeń i systemów optoelektronicznych w mechatronice. Zaliczenie wykładów. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowywanie do zaliczenia | 1 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 1 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 1 |
17 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta w części konwersatoryjnej wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - uśredniona ocena z 3-ch zaliczonych sprawdzianów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady. |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Sprawdziany pisemne zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_C07_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu działania układów i systemów optoelektronicznych wykorzystywanych w układach mechatroniki. | ME_2A_W02, ME_2A_W05, ME_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-12, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_C07_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki do zrozumienia zasad działania urządzeń optoelektronicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach mechatroniki. | ME_2A_U01, ME_2A_U08, ME_2A_U21 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-12, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_C07_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | ME_2A_K02, ME_2A_K03, ME_2A_K05 | — | — | — | — | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_C07_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu działania układów i systemów optoelektronicznych wykorzystywanych w układach mechatroniki. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_C07_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki do zrozumienia zasad działania urządzeń optoelektronicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach mechatroniki. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_C07_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie konieczność ciągłego rozwoju osobistego i docenia efektywność pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mirosław Karpierz, Podstawy fotoniki, Centrum Studiów Zaawansowanych Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Bernard Ziętek, Optoelektronika, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2005
- K. Booth, S. Hill, Optoelektronika wiedzieć więcej, WKiŁ, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Jan Petykiewicz, Podstawy fizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989
- Praca zbiorowa pod red. A. Opilskiego, Laboratorium optoelektroniki światłowodowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- Bernard Ziętek, Lasery, Wydawnictwo Naukowe UMK, Trouń, 2009
- Zbigniew Bielecki, Antoni Rogalski, Detekcja sygnałów optycznych, WNT, Warszawa, 2004