Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu
Sylabus przedmiotu Ekologia w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia w transporcie | ||
Specjalność | logistyka, organizacja i technologia transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym | 4 |
T-L-2 | Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym | 4 |
T-L-3 | Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych | 2 |
T-L-4 | Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim | 3 |
T-L-5 | Ocena bezpieczeństwa różnych środków transportu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat | 1 |
T-W-2 | Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego | 2 |
T-W-3 | Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu | 2 |
T-W-4 | Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych | 2 |
T-W-5 | Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki | 2 |
T-W-6 | Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych | 2 |
T-W-7 | Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta | 2 |
T-W-8 | Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 4 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań. | 5 |
A-L-4 | Zaliczenia. | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe. | 9 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładów. | 1 |
A-W-4 | Egzamin. | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny. |
M-2 | Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane są problemy pomiarów zanieczyszczeń. |
M-3 | W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny. |
S-2 | Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_W01 Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe. | IT_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_U01 Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe | IT_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin | IT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_W01 Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_U01 Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowe badania dotyczące emisji spalin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin | 2,0 | |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Ochrona srodowiska w transporcie ladowym, Wydawnictw IRE, Radom, 2004
- Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych, Wydawnictw Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999, Tom I i II