Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
Sylabus przedmiotu Technologie nanokompozytów polimerowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie nanokompozytów polimerowych | ||
Specjalność | przetwórstwo tworzyw polimerowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pogłebienie wiadomości na temat nanomateriałów: 1D, 2D oraz 3D |
W-2 | Zwiekszenie stanu wiedzy na temat podstawowych informacji w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych |
W-3 | Zapoznanie się z technologią przetwórstwa nanokompozytów polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy oraz zapoznanie sie ze szczegółową charakterystyką nanomateriałów |
C-2 | Zapoznanie się z metodami syntezy nanokompozytów polimerowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia dotyczące syntezy i badania właściwości materiałów i nanokompozytów polimerowych dyskutowanych na wykładach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Interakcje polimer--napełniacz, charakterystyki dyspersji nanonapełniaczy w polimerze, nanonapełniacze o cząstkach 3D (proszkowe) i nanokompozyty z ich udziałem, nanonapełniaczne warstwowe (2D) i nanokompozyty z ich udziałem, nanonapełniacze o cząstkach 1D (pręty, rurki) i nanokompozyty z ich udziałem, sposoby modyfikacji tych nanonapełniaczy i właściwości otrzymanych z ich udziałem nanokompozytów, metody otrzymywania nanokompozytów polimerowych | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach praktycznych | 15 |
A-A-2 | przygotowywanie sprawozdań | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studia literaturowe | 12 |
A-W-3 | konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informujący wykorzystujący prezentacje multimedialne |
M-2 | Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych oraz na podstawie przygotowywanych sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe: do którego student przystępuje po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_PTP/13_W01 opisuje relacje między ekonomią i funkcjonowaniem przemysłu chemicznego | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
IM_2A_PTP/13_W02 ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
IM_2A_PTP/13_W03 ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
IM_2A_PTP/13_W04 ma wiedzę o cyklu życia materiałów oraz zna zasady funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
IM_2A_PTP/13_W05 ma wiedze na temat metod dyspersji nanomateriałów, stosowanych urządzeń do dyspersji oraz wpływu parametrów dyspersji na końcową jakość dyspersji | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
IM_2A_PTP/13_W06 ma wiedze na temat metod otrzymywania nanokompozytów polimerowych, zna podstawowe zagadanienia związane z procesem otrzymywania nanokompozytów, rozumie problemy techniczne związane z procesem przetwórczym | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
IM_2A_PTP/13_W07 ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych do otrzymywania nanokompozytów polimerowych oraz podstaw BHP | — | — | — | — | — | — | — |
IM_2A_PTP/13_W08 ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii do praktyki przemysłowej | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_PTP/13_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, nanokompozytów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | — | — | — | — | — | — | — |
IM_2A_PTP/13_U02 potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii, nanokompozytów i nanomateriałów | — | — | — | — | — | — | — |
IM_2A_PTP/13_U03 potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów | — | — | — | — | — | — | — |
IM_2A_PTP/13_U04 ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | — | — | — | — | — | — | — |
IM_2A_PTP/13_U05 potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_PTP/13_K01 rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej | — | — | — | — | — | — | — |
IM_2A_PTP/13_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanomateriałow do otrzymania nanokompozytów polimerowych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2 | S-1 |
IM_2A_PTP/13_K03 potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób | — | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
IM_2A_PTP/13_K04 potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów | — | — | — | — | T-A-1 | — | — |
IM_2A_PTP/13_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach technologii nanokompozytów polimerowych i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały | — | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_PTP/13_W01 opisuje relacje między ekonomią i funkcjonowaniem przemysłu chemicznego | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student potrafi na poziomie dostatecznym opisać relacje ekonomia-przemysl chemiczny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_W02 ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawowa wiedze z zakresu budowy materii, mechanizmow procesów chemicznych i aplikacji nanokompozytów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_W03 ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student wykazuje podstawowa wiedze z zkaresu technik i metod identyfikacji oraz charakteryzowania materiałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_W04 ma wiedzę o cyklu życia materiałów oraz zna zasady funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawową wiedze o cyklu zycia materiałów oraz zna podstawowe zasady funkcjonowania i eksploatacji urzadzen wykorzystywanych w nanotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_W05 ma wiedze na temat metod dyspersji nanomateriałów, stosowanych urządzeń do dyspersji oraz wpływu parametrów dyspersji na końcową jakość dyspersji | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawowa wiedze na temat metod dyspersji nanomateriałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_W06 ma wiedze na temat metod otrzymywania nanokompozytów polimerowych, zna podstawowe zagadanienia związane z procesem otrzymywania nanokompozytów, rozumie problemy techniczne związane z procesem przetwórczym | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawowa wiedze na temat metod otrzymywania nanokompozytów polimerowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_W07 ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych do otrzymywania nanokompozytów polimerowych oraz podstaw BHP | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawowa wiedze dotyczaca etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_W08 ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii do praktyki przemysłowej | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawowa wiedze dotyczaca zarzadzania jakością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_PTP/13_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, nanokompozytów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawowe umiejetnosci z zakresu pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych wlasciwie dobranych zrodel. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_U02 potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii, nanokompozytów i nanomateriałów | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejetnosci w opracowaniu zagadanien z zakresu nanotechnologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_U03 potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student potrafi przygotowac prezentacje na dostatecznym poziomie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_U04 ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student wykazuje umiejetnosc samoksztalcenia na poziomie dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_U05 potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student na podstawowym poziomie potrafi zaprojektowac prosty proces technologiczny otrzymwania nanokompozytów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_PTP/13_K01 rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia n poziomie dostatcznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanomateriałow do otrzymania nanokompozytów polimerowych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student wykazuje na pozimie podstawoym swiadomosc pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanomateriałow od otrzymywania nanokompozytów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_K03 potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student wykazuje minimalne checi pracy zespolowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_K04 potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student w podstawowy sposob potrafi okreslic priorytetowe zadania sluzace do rozwiazania problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_PTP/13_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach technologii nanokompozytów polimerowych i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | Student nie osiągnął efektów kształcenia na ocene dostateczną. |
3,0 | Student rozumie ogolnie potrzeba przekazywania spoleczenstwu informacji naukowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2013
- M. lewandowska, K. Kurzydłowski, Nanomateriały inżynierskie konstrukcyjne i funkcjonalne, Naukowe PWN, Warszawa, 2011, 1
- A. Huczko, M. Kurcz, M. Popławska, Nanorurki węglowe. Otrzymywanie, charakterystyka, zastosowania, Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014
- K. Żelechowska, Nanotechnologia w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
- A. Dąbrowska, M. Kurcz, A. Huczko, Grafen. Otrzymywanie, charakterystyka, zastosowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
- S. Sinha, B. Bousmina, Polymer Nanocomposites and Their Applications, American Scientific Publishers, California, USA, 2006
Literatura dodatkowa
- W. Królikowski, Z. Rosłaniec, Nanokompozyty polimerowe, Kompozyty (Composites) 4, 9, 2004
- M. Runowski, Nanotechnologia – nanomateriały, nanocząstki i wielofunkcyjne nanostruktury typu rdzeń/powłoka, CHEMIK 2014, 68, 9, 766–775, 2014