Wydział Informatyki - Programowanie komputerów
Sylabus przedmiotu Programowanie obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie komputerów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Błaszyński <Piotr.Blaszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty. |
W-2 | Słuchacz zna podstawowe zasady konstruowania algorytmów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w paradygmacie obiektowym, umie identyfikować elementy obiektowe przedstawionego problemu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Użycie istniejących klas w prostych programach. | 4 |
T-L-2 | Implementacja klas, tworzenie na ich podstawie obiektów, użycie tych obiektów. Dostęp do pól i metod klas w języku Python. | 4 |
T-L-3 | Implementacja metod specjalnych: konstruktor, reprezentacja i niszczenie obiektów. Wywoływanie metod specjalnych. | 3 |
T-L-4 | Budowa programu składającego się kilku współpracujących obiektów. | 2 |
T-L-5 | Umożliwienie rozbudowy i uproszczenia programu przez polimorfizm. | 2 |
T-L-6 | Projektowanie własnej struktury klas. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia organizacyjne, omówienie istotnosci zagadnień, wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Istniejące klasy i ich użycie w postaci obiektów, wywołanie metod. | 2 |
T-W-3 | Model obiektowy: klasa, obiekt, wzajemne relacje pomiędzy obiektami. Dostęp do pól i metod klas w języku Python. | 3 |
T-W-4 | Metody specjalne: konstrukcja, reprezentacja i niszczenie obiektów. | 1 |
T-W-5 | Obiekt jako uproszczenie kodu programu. Implementacja struktur danych w języku Python. | 2 |
T-W-6 | Testowanie aplikacji obiektowych. | 1 |
T-W-7 | Dziedziczenie i polimorfizm. | 1 |
T-W-8 | Zasady dobrego projektowania klas. | 4 |
T-W-9 | Zasady SOLID | 4 |
T-W-10 | Test końcowy. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 20 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach. | 36 |
76 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielna analiza materiałów przedstawionych na wykładzie i prooponowanej literatury. Powtarzanie i przyswajanie nabywanej wiedzy. | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu końcowego zaliczającego wykłady. | 14 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Nauka i ćwiczenia własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie obserwacji pracy podczas zajec laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_03_W01 Zna podstawowe techniki programowania obiektowego, implementacje klas i korzystanie z obiektów. | PK_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_03_U01 Potrafi zidentyfikować proste obiekty w programowanym systemie i przygotować dla nich kod | PK_10-_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
PK_10-_03_U02 Potrafi korzystać w swoim kodzie z istniejących klas do tworzenia własnych obiektów | PK_10-_U06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
PK_10-_03_U03 Potrafi dekomponować problemy algorytmiczne i umieszczać je w kodzie klas | PK_10-_U03 | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_03_K01 Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania | PK_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_03_W01 Zna podstawowe techniki programowania obiektowego, implementacje klas i korzystanie z obiektów. | 2,0 | |
3,0 | Analizuje przedstawiony kod obiektowy w języku Python i potrafi wskazać w nim obiekty i ich użycie. | |
3,5 | ||
4,0 | Wie jakie mogą wystąpić nieprawidłowości w kodzie obiektowym języka Python na podstawie analizy. | |
4,5 | ||
5,0 | Wie jak zbudować aplikację przy użyciu klas i obiektów w języku Python. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_03_U01 Potrafi zidentyfikować proste obiekty w programowanym systemie i przygotować dla nich kod | 2,0 | |
3,0 | Na postawie wcześniej zidentyfikowanych obiektów potrafi przygotować kod. | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować obiekty i na tej podstawie przygotować kod. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować hierarchię klas i współpracujących ze sobą obiektów i na tej podstawie przygotować kod. | |
PK_10-_03_U02 Potrafi korzystać w swoim kodzie z istniejących klas do tworzenia własnych obiektów | 2,0 | |
3,0 | Potrafi utworzyć obiekt na podstawie istniejącej klasy i użyć go zgodnie z podstawowym przeznaczeniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_03_K01 Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Widzi związek pomiędzy programowaniem obiektowym a łatwiejszą implementacją złożonych systemów w językach programowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mark Lutz, David Ascher, Python. Wprowadzenie, Helion, 2020, V
Literatura dodatkowa
- Mark Lutz, Python. Leksykon kieszonkowy, Helion, 2014