Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie komputerów

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie komputerów
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 24 4,00,50zaliczenie
wykładyW1 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna zasady konstruowania algorytmów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania wybranych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.2
T-L-2Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności2
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych.4
T-L-4Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.6
T-L-5Implementacja wybranych klasycznych algorytmów, definiowanie i wywoływanie funkcji, przetwarzanie danych z plików.10
24
wykłady
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.2
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE.2
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.2
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.4
T-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, sortowanie bąbelkowe.4
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Wejście/wyjście4
T-W-7Zaliczenie końcowe2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie do zajęć36
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.40
100
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów56
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PK_10-_02_W01
Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
PK_10-_W04T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2, M-4, M-5S-2, S-3
PK_10-_02_W02
Ma wiedzę w zakresie tworzenia funkcji i podstawowych struktur danych w języku Python
PK_10-_W03T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PK_10-_02_U01
Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
PK_10-_U04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PK_10-_02_K01
Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
PK_10-_K02C-1M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PK_10-_02_W01
Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
2,0
3,0Zna składnię i semantykę języka Python.
3,5
4,0Poprawnie analizuje prosty kod.
4,5
5,0Poprawnie analizuje złożony kod.
PK_10-_02_W02
Ma wiedzę w zakresie tworzenia funkcji i podstawowych struktur danych w języku Python
2,0
3,0Zna sposoby tworzenia struktur danych i funkcji w języku Python
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PK_10-_02_U01
Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0Poprawnie implementuje proste algorytmy
4,5
5,0Poprawnie implementuje złożone algorytmy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PK_10-_02_K01
Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mark Lutz, David Ascher, Python. Wprowadzenie, Helion, 2020, V

Literatura dodatkowa

  1. Mark Lutz, Python. Leksykon kieszonkowy, Helion, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.2
T-L-2Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności2
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych.4
T-L-4Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.6
T-L-5Implementacja wybranych klasycznych algorytmów, definiowanie i wywoływanie funkcji, przetwarzanie danych z plików.10
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.2
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE.2
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.2
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.4
T-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, sortowanie bąbelkowe.4
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Wejście/wyjście4
T-W-7Zaliczenie końcowe2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie do zajęć36
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.40
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów56
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPK_10-_02_W01Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_W04Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
Treści programoweT-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.
T-L-2Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych.
T-L-5Implementacja wybranych klasycznych algorytmów, definiowanie i wywoływanie funkcji, przetwarzanie danych z plików.
T-L-4Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna składnię i semantykę języka Python.
3,5
4,0Poprawnie analizuje prosty kod.
4,5
5,0Poprawnie analizuje złożony kod.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPK_10-_02_W02Ma wiedzę w zakresie tworzenia funkcji i podstawowych struktur danych w języku Python
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_W03Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego
Treści programoweT-L-2Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych.
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Wejście/wyjście
T-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, sortowanie bąbelkowe.
T-W-7Zaliczenie końcowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposoby tworzenia struktur danych i funkcji w języku Python
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPK_10-_02_U01Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_U04Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania wybranych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Treści programoweT-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE.
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Wejście/wyjście
T-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, sortowanie bąbelkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0Poprawnie implementuje proste algorytmy
4,5
5,0Poprawnie implementuje złożone algorytmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPK_10-_02_K01Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_K02Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania wybranych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0