Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Analityka biznesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analityka biznesowa
Specjalność Inżynieria systemów informacyjnych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>, Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>, Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania
W-2Zarządzanie informacją 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do modelowania procesów biznesowych.
C-2Nabycie umiejętności modelowania procesów biznesowych.
C-3Zapoznanie studentów z koncepcjami Business Intelligence, czyli metodami, metodologiami i narzędziami zapewniającymi zrozumienie danych organizacji w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modele procesów biznesowych: dzieleinie i łaczneie procesów, przepływy2
T-L-2Modele procesów biznesowych: obiekty danych, zdarzenia, podporcesy, choreografia2
T-L-3Mini projekt w małych grupach nad modelami wybranych procesów biznesowych.6
T-L-4Przygotowanie dokumentacji dla projektu HD4
T-L-5Przygotowanie danych: proces ETL4
T-L-6ETL i TSQL w SQL Server2
T-L-7SQL Server Integration Services4
T-L-8Wizualizacja danych BI za pomocą Power BI4
T-L-9Opracowanie końcowej dokumneatcji projektu2
30
wykłady
T-W-1Myślenie procesowe: typy procesów, dojrzałośc procesów, usprawnienie procesów2
T-W-2Business Process Model and Notation (BPMN)4
T-W-3Jakość modeli procesów biznesowych2
T-W-4Optymalizacja procesów biznesowych2
T-W-5Business Intelligence: wiadomości wstępne2
T-W-6Modelowanie Hurtowni Danych (HD)6
T-W-7Technologie zasilania i odświeżania HD2
T-W-8Wizualizacja danych BI: Tableau, Qlik Sense, Power BI5
T-W-9Trendy rozwojowe HD i BI2
T-W-10Microsoft SQL Server Analysis Services (SSAS), SAP Hana3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D03.07.2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
I_1A_W03C-3T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-10M-1, M-3S-2
I_1A_D03.07.2_W02
Student zna zasady i notacje związaną z modelowaniem procesów biznesowych
I_1A_W05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D03.07.2_U01
Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy
I_1A_U10C-3T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-3, M-2S-1
I_1A_D03.07.2_U02
Student potrafi modelować proceste i złożone procesy biznesowe z wykorzystaniem BPMN.
I_1A_U01, I_1A_U10C-2, C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D03.07.2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_D03.07.2_W02
Student zna zasady i notacje związaną z modelowaniem procesów biznesowych
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje zwiazane z modelowaniem procesów biznesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D03.07.2_U01
Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy
2,0
3,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy
I_1A_D03.07.2_U02
Student potrafi modelować proceste i złożone procesy biznesowe z wykorzystaniem BPMN.
2,0
3,0Umie przygotować diagramy przedstawiające proste procesy biznesowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Krogstie, Quality in Business Process Modeling, Springer, 2016
  2. Szymon Drejewicz, Zrozumieć BPMN: modelowanie procesów biznesowych, Helion, Gliwice, 2017
  3. Rick Sherman, Business Intelligence Guidebook: From Data Integration to Analytics, Morgan Kaufmann, AMSTERDAM, BOSTON, HEIDELBERG, LONDON, NEW YORK, OXFORD, PARIS, SAN DIEGO, SAN FRANCISCO, SINGAPORE, SYDNEY, TOKYO, 2014, 1
  4. Vaisman, Alejandro, Zimányi, Esteban, Data Warehouse Systems Design and Implementation, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modele procesów biznesowych: dzieleinie i łaczneie procesów, przepływy2
T-L-2Modele procesów biznesowych: obiekty danych, zdarzenia, podporcesy, choreografia2
T-L-3Mini projekt w małych grupach nad modelami wybranych procesów biznesowych.6
T-L-4Przygotowanie dokumentacji dla projektu HD4
T-L-5Przygotowanie danych: proces ETL4
T-L-6ETL i TSQL w SQL Server2
T-L-7SQL Server Integration Services4
T-L-8Wizualizacja danych BI za pomocą Power BI4
T-L-9Opracowanie końcowej dokumneatcji projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Myślenie procesowe: typy procesów, dojrzałośc procesów, usprawnienie procesów2
T-W-2Business Process Model and Notation (BPMN)4
T-W-3Jakość modeli procesów biznesowych2
T-W-4Optymalizacja procesów biznesowych2
T-W-5Business Intelligence: wiadomości wstępne2
T-W-6Modelowanie Hurtowni Danych (HD)6
T-W-7Technologie zasilania i odświeżania HD2
T-W-8Wizualizacja danych BI: Tableau, Qlik Sense, Power BI5
T-W-9Trendy rozwojowe HD i BI2
T-W-10Microsoft SQL Server Analysis Services (SSAS), SAP Hana3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D03.07.2_W01Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z koncepcjami Business Intelligence, czyli metodami, metodologiami i narzędziami zapewniającymi zrozumienie danych organizacji w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych.
Treści programoweT-W-5Business Intelligence: wiadomości wstępne
T-W-7Technologie zasilania i odświeżania HD
T-W-8Wizualizacja danych BI: Tableau, Qlik Sense, Power BI
T-W-9Trendy rozwojowe HD i BI
T-W-6Modelowanie Hurtowni Danych (HD)
T-W-10Microsoft SQL Server Analysis Services (SSAS), SAP Hana
Metody nauczaniaM-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D03.07.2_W02Student zna zasady i notacje związaną z modelowaniem procesów biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności modelowania procesów biznesowych.
Treści programoweT-W-1Myślenie procesowe: typy procesów, dojrzałośc procesów, usprawnienie procesów
T-W-2Business Process Model and Notation (BPMN)
T-W-3Jakość modeli procesów biznesowych
T-W-4Optymalizacja procesów biznesowych
Metody nauczaniaM-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje zwiazane z modelowaniem procesów biznesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D03.07.2_U01Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z koncepcjami Business Intelligence, czyli metodami, metodologiami i narzędziami zapewniającymi zrozumienie danych organizacji w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych.
Treści programoweT-L-5Przygotowanie danych: proces ETL
T-L-4Przygotowanie dokumentacji dla projektu HD
T-L-6ETL i TSQL w SQL Server
T-L-7SQL Server Integration Services
T-L-8Wizualizacja danych BI za pomocą Power BI
T-L-9Opracowanie końcowej dokumneatcji projektu
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D03.07.2_U02Student potrafi modelować proceste i złożone procesy biznesowe z wykorzystaniem BPMN.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01Potrafi wykrywać związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje.
I_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności modelowania procesów biznesowych.
C-1Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do modelowania procesów biznesowych.
Treści programoweT-L-1Modele procesów biznesowych: dzieleinie i łaczneie procesów, przepływy
T-L-3Mini projekt w małych grupach nad modelami wybranych procesów biznesowych.
T-L-2Modele procesów biznesowych: obiekty danych, zdarzenia, podporcesy, choreografia
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie przygotować diagramy przedstawiające proste procesy biznesowe.
3,5
4,0
4,5
5,0