Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Projektowanie zorientowane na użytkownika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie zorientowane na użytkownika | ||
Specjalność | Inżynieria systemów informacyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl>, Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania zorientowanego na użytkownika |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonania projektu systemu informatycznego zgodnie z zasadami user experience |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybór tematów, organizacja zespołów projektowych, przypisanie ról, harmonogram prac, organizacja pracy z wykorzystaniem wybranej metodyki zarządzania projektem | 2 |
T-L-2 | Opracowanie strategii dla produktu (opracowanie modelu biznesowego przedsiębiorstwa, zdefiniowanie grup docelowych); Ocena pomysłów, dyskusja, korekty | 4 |
T-L-3 | Opracowanie modelu produktu (architektura informacji, wzorzec komunikacji, model interakcji); Ocena pomysłów, dyskusja, korekty | 4 |
T-L-4 | Tworzenie prototypu produktu (szkice, mockupy, diagramy); Ocena pomysłów, dyskusja, korekty | 4 |
T-L-5 | Projektowanie GUI z wykorzystaniem narzędzi i programów graficznych; Ocena pomysłów, dyskusja, korekty | 6 |
T-L-6 | Implementacja (cięcie szablonu z wykorzystaniem narzędzi automatyzujących oraz technologii HTML i CSS); Ocena pomysłów, dyskusja, korekty | 4 |
T-L-7 | Testowanie i ewaluacja UX (ewaluacja systemów z wykorzystaniem wybranych metod, zaplanowanie i przeprowadzenie testów użyteczności w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych) | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do user experience design (podstawowe pojęcia z dziedziny UX/UI, modele projektowania zorientowanego na użytkownika, proces tworzenia produktu) | 2 |
T-W-2 | Badanie potrzeb użytkowników (metody badawcze i ich dobór do projektu, analizy jakościowe) | 2 |
T-W-3 | Projektowanie modeli biznesowych (analiza przedsiębiorstwa, analizy i modele biznesowe np. Business Model Canvas) | 2 |
T-W-4 | Strategia UX (techniki i rodzaje strategii dla produktu, badania rynku, modele i narzędzia do definiowania grup docelowych (persony, mapy empatii, customer journey, itp.) | 2 |
T-W-5 | Modelowanie (techniki i narzędzia do modelowania interakcji, architektura informacji, wzorce projektowania przepływu informacji). | 2 |
T-W-6 | Zagadnienia użyteczności i dostępności (znajmość potrzeb użytkowników ze względu na niepełnosprawność, techniki komunikacji, normy i standardy) | 2 |
T-W-7 | Wzorce projektowe i projektowanie treści (słowniki pojęć, wzorce zachowań użytkowników, zasady kompozycji) | 2 |
T-W-8 | Prototypowanie (narzędzia i programy do tworzenia prostych i zaawansowanych prototypów, biblioteki wzorców projektowych) | 2 |
T-W-9 | Interakcja w nowych technologiach (animacje, mobilne, RWD, gestural interfaces, voice interfaces, itp.), możliwości, ograniczenia i ryzyko związane z nowymi technologiami oraz projektowaniem dla nich interakcji | 2 |
T-W-10 | Trendy graficzne (strony i aplikacje internetowe, aplikacje mobilne, systemy informatyczne, oddziaływanie kolorów, zasady estetyki, dobór fontów) | 2 |
T-W-11 | Projektowanie GUI (projektowanie elementów interfejsu (ikony, menu, galerie, nawigacja, infografika, narzędzia i programy do projektowania GUI | 2 |
T-W-12 | Implementacja (techniki cięcia szablonów, tworzenie klikalnych GUI, narzędzia graficzno-programistyczne) | 2 |
T-W-13 | Metody ewaluacji systemów informatycznych | 2 |
T-W-14 | Metody testowania użyteczności w warunkach laboratoryjnych | 2 |
T-W-15 | Metody testowania i optymalizacji systemów w warunkach rzeczywistych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach (praca w grupach przy wsparciu wykładowcy) | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajeć (praca własna studenta) | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (praca własna studenta) | 18 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania elementów projektu user experience |
S-3 | Ocena formująca: Ocena etapów realizacji projektu user experience |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.06.1_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować proces projektowania user experience, zna narzędzia, techniki badań oraz oceny w dziedzinie user experience | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-14, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.06.1_U01 Student nabył umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience | I_1A_U11 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
I_1A_D03.06.1_U02 Student potrafi wykonac projekt user experience systemów internetowych | I_1A_U16 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.06.1_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekście zespołowego tworzenia złożonych systemów informatycznych. | I_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-14, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.06.1_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować proces projektowania user experience, zna narzędzia, techniki badań oraz oceny w dziedzinie user experience | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania user experience, nie potrafi scharakteryzować procesu projektowania user experience, nie ma wiedzy na temat realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkowników, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów systemów informatycznych. |
3,0 | Student posiada bardzo ogólną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkowników, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów systemów informatycznych. | |
3,5 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności, ogólnie przedstawić analizy zachowań użytkowników, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów systemów informatycznych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkowników, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz opisać formy analiz user experience komponentów systemów informatycznych. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkowników, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience komponentów systemów informatycznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić, dobrać uzasadnić wybór rodzajów testów użyteczności oraz procedur ich planowania, scharakteryzować szczegółówo zagadnienie analizy zachowań użytkowników, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience większości komponentów systemów informatycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.06.1_U01 Student nabył umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience | 2,0 | Student nie wykona prawidłowo wszystkich zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych. |
3,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, ale będą one wykonane w sposób mało precyzyjny. | |
3,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, nie wszystkie (część) zadania zostaną wykonane w sposób dokładny. | |
4,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób prawidłowy, dokładny, student bedzie potrafił uzasadnić dokonane wybory i realizacje. | |
4,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, student będzie potrafił szczegółowo zasadnić dokonane wybory i realizacje. | |
5,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, wykona dodatkowe czynności, które podniosą wartość merytoryczną zadań, student będzie potrafił szczegółowo uzasadnić dokonane wybory i realizacje. | |
I_1A_D03.06.1_U02 Student potrafi wykonac projekt user experience systemów internetowych | 2,0 | Student nie wykona projektu systemu informatycznego, obejmujacego wszystkie wymagane etapy (części) user experience. |
3,0 | Student wykona projekt systemu informatycznego, obejmujący wymagane etapy (części) user experience, ale jest on bardzo pobieżny, mało szczegółowy, zawiera nieścisłosci. | |
3,5 | Student wykona projekt systemu informatycznego, składajacy sie z wymaganych etapów (części) user experience, ale nie wszystkie są szczegółowo zapisane. | |
4,0 | Student wykona projekt systemu informatycznego, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostana poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne. | |
4,5 | Student wykona projekt systemu informatycznego, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika). | |
5,0 | Student wykona projekt systemu informatycznego, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.06.1_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekście zespołowego tworzenia złożonych systemów informatycznych. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu systemów informatycznych. |
3,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu systemów informatycznych, ale na bardzo dużym poziomie ogólności. | |
3,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu systemów informatycznych, potrafi ogólnie uzasadnić role poszczególnych etapów projektowania. | |
4,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu systemów informatycznych, potrafi szczegółowo uzasadnić role poszczególnych etapów projektowania. | |
4,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu systemów informatycznych, potrafi szczegółowo uzasadnić role poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli. | |
5,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu systemów informatycznych, potrafi szczegółowo uzasadnić role poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli, ma świadomość potrzeb monitorowania postępów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej. |
Literatura podstawowa
- J. Allen, J. Chudley, Projektowanie witryn internetowych User eXperience, Smashing Magazine, Helion, Gliwice, 2013
- D. Norman, The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition, MIT University Press, New York, 2013
- D. Saffer, Designing for Interaction: Creating Innovative Applications and Devices, New Riders, New York, 2010
- S. Krug, Don’t Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability, New Riders, New York, 2014
Literatura dodatkowa
- M. Koralewski, P. Nowak, Podstawy User Experience w projektowaniu stron WWW, PARP, Warszawa, 2012
- J. Raskin, The Humane Interface: New Directions for Designing Interactive Systems, Addison-Wesley Professional, Boston, 2004
- D. Saffer, Microinteractions: Designing with Details, Newton, 2014, 2014