Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektami | ||
Specjalność | Inżynieria systemów informacyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele projektu. Opracowanie opisu i struktury produktu końcowego projektu. | 2 |
T-L-2 | Palnowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta. | 4 |
T-L-3 | Opracowanie struktury zespołu zarządzania projektem. | 2 |
T-L-4 | Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie. | 3 |
T-L-5 | Przygotowanie Uzasadnienia Biznesowego projektu. | 3 |
T-L-6 | Opracowanie strategii i planu zarządzania zmianami, konfiguracją i komunikacją w projekcie. | 2 |
T-L-7 | Opracowanie strategii zarządzania ryzykiem oraz założenie rejestru ryzyk w projekcie. | 2 |
T-L-8 | Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów, optymalizacja projektu. | 2 |
T-L-9 | Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. | 2 |
T-L-10 | Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu, zadań i zasobów.Śledzenie wartości rzeczywistych. | 2 |
T-L-11 | Analiza odchyleń terminów, kosztów. Odchylenia pracy | 2 |
T-L-12 | Raportowanie z postępów prac w projekcie: raporty z działań bieżących, kosztów, zasobów projektowych. | 2 |
T-L-13 | Prezentacje końcowe przygotowanych projektów. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie projektami, podstawowe pojęcia i definicje. | 2 |
T-W-2 | Podział metodyk zarządzania projektami: metodyki zarządcze, wytwórcze, zwinne. | 2 |
T-W-3 | Cykl zarządzania projektem. Procesy zarządzania projektem. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie zespołami projektowymi. | 2 |
T-W-5 | Zarządzanie komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. | 2 |
T-W-6 | Inicjowanie i planowanie projektu. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie zakresem projektu | 2 |
T-W-8 | Zarządzanie harmonogramem projektu. | 2 |
T-W-9 | Zarządzanie zasobami projektowymi. | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie jakością projektu. | 2 |
T-W-11 | Zarządzanie ryzykami projektowymi. Analiza ilościowa i jakościowa ryzyk projektowych. | 2 |
T-W-12 | Zarządzanie zamówieniami w projekcie. | 2 |
T-W-13 | Zarządzanie wykonaniem, kontrolą i zamykaniem etapów projektu. Zamykanie projektu | 2 |
T-W-14 | Integracja metodyk zarządczych i wytwórczych przy realizacji projektów. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnicwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć praktycznych. | 9 |
A-L-3 | Tworzenie raportów. | 9 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przegląd literatury i przygotowanie się do zaliczenia | 16 |
A-W-3 | Uczestnicwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Projekt zespołowy/indywidualny. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Analiza przypadków. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.05_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami. | I_1A_W06, I_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.05_U01 Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami. | I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-12, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10, T-L-5, T-L-13 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.05_K01 Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu. | I_1A_K05, I_1A_K03, I_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-12, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-5, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.05_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu. | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. | |
4,0 | Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). Ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania wykonaniem, kontrolą i zamykaniem projektu | |
4,5 | Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zamówieniami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością projektu. | |
5,0 | Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem. Zna i definiuje fazy cyklu zarządzania projektem. Zna podstawowy podział metodyk zarządzania projektami, zna przykłady tych metodyk oraz ich podstawową charakterystykę. Zna podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu.Potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy dedykowane zarządzaniu projektem w wybranej metodyce. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi (włączając zasady przywództwa oraz motywacji zespołowej). ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zamówieniami w projekcie. Ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością projektu. Zna procesy, metody i techniki dedykowane zarządzaniu ryzykiem projektowym. Zna zasady integracji metodyk wytwórczych z metodykami zarządczymi przy realizacji projektów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.05_U01 Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami. | 2,0 | |
3,0 | Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. | |
3,5 | Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. | |
4,0 | Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. | |
4,5 | Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Rozwiązuje problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonuje optymalizacji projektu. Wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie. | |
5,0 | Opracowuje opis i strukturę produktu końcowego projektu. Potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu oraz stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy strukturę zespołu zarządzania projektem. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytyczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Rozwiązuje problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonuje optymalizacji projektu. Wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie. Identyfikuje, analizuje i ocenia ryzyka projektowe. Analizuje odchylenia terminów i kosztów w projekcie. Przygotowuje raporty z grup działań bieżących, kosztów, przydziałów i obciążenia pracą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.05_K01 Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu. | |
3,5 | Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. | |
4,0 | Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu. Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. | |
4,5 | Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. | |
5,0 | Analizuje mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związanymi ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. |
Literatura podstawowa
- Renata Walczak, Podstawy zarządzania projektami, Difin, 2014
- Mariusz Flasiński, Zarządzanie projektami informatycznymi, PWN, Warszawa, 2006
- Adam Koszlajda, Zarządzanie projektami IT przewodnik po metodykach, Helion, Gliwice, 2010
Literatura dodatkowa
- Nancy Mingus, Zarządzanie projektami, Helion, 2010
- Mariusz Chrapko, Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami, Helion, 2013