Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Grafika webowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika webowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Narzędzia inżynierskie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami projektowani grafiki webowej (rastrowej i wektorowej). |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności zarządzania kolorem i projektowania komponentów grafiki webowej. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z narzędzi, bibliotek i wzorców w dziedzinie grafiki webowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praca z profilami icc w programach graficznych | 2 |
T-L-2 | Kalibracja i profilowanie monitorów | 2 |
T-L-3 | Praca z oświetleniem, aparatem i wzornikiem. Wywołanie pliku RAW | 2 |
T-L-4 | Korekta barwna i tonalna obrazu | 2 |
T-L-5 | Techniki retuszowania i fotomontażu zdjęć cyfrowych | 2 |
T-L-6 | Grafika banerowa i social media | 2 |
T-L-7 | Wizualizacja symboli, danych i procesów | 2 |
T-L-8 | Techniki optymalizacji zdjęć i grafiki dla produktów cyfrowych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System zarządzania barwą | 2 |
T-W-2 | Kalibracja i profilowanie monitorów | 2 |
T-W-3 | Podstawy fotografii | 2 |
T-W-4 | Obróbka zdjęć cyfrowych – narzędzia korekcyjne | 2 |
T-W-5 | Obróbka zdjęć cyfrowych – narzędzia manipulacyjne | 2 |
T-W-6 | Trendy, wzorce i design produktów cyfrowych | 2 |
T-W-7 | Grafika webowa – komponenty i narzędzia | 2 |
T-W-8 | Optymalizacja zdjęć i grafiki. Testy wydajności elementów graficznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania zadań laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C22.3_W01 1. Student potrafi wymienić i scharakteryzować elementy grafiki webowej oraz proces ich projektowania. 2. Student ma wiedzę z zakresu optymalizacji zdjęć cyfrowych i grafiki wektorowej pod kątem produktów cyfrowych. | I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C22.3_U01 Student nabył umiejętności korzystania z profili icc, narzędzi i technik projektowania grafiki webowej oraz jej optymalizacji. | I_1A_U16, I_1A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C22.3_K01 1. Student ma świadomość roli jaką odgrywa design w produktach cyfrowych. 2. Student ma świadomość znaczenia optymalizacji grafiki w kontekście wydajności stron www i aplikacji. | I_1A_K01, I_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C22.3_W01 1. Student potrafi wymienić i scharakteryzować elementy grafiki webowej oraz proces ich projektowania. 2. Student ma wiedzę z zakresu optymalizacji zdjęć cyfrowych i grafiki wektorowej pod kątem produktów cyfrowych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu fotografii i grafiki webowej, nie potrafi scharakteryzować procesu projektowania grafiki webowej ani procesu wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, nie ma wiedzy na temat systemu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) ani znaczenia profili icc, nie ma wiedzy na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, nie zna trendów ani wzorców projektowych. |
3,0 | Student posiada bardzo ogólną wiedzę z zakresu fotografii i grafiki webowej, procesu projektowania grafiki webowej i procesu wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, systemu zarządzania kolorem, technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, trendów i wzorców projektowych. | |
3,5 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) i profili icc, ma ogólną wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić główne trendy i wzorce projektowe. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna pojęcia z zakresu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) i profili icc, ma wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić i scharakteryzować główne trendy i wzorce projektowe. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi dobrze scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna dobrze pojęcia z zakresu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) i profili icc, ma dobrą wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić i scharakteryzować główne trendy i wzorce projektowe. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna znaczenie i proces zarządzania kolorem (w tym proces kalibracji i profilowania monitorów) i zastosowania profili icc w programach graficznych, ma bardzo dobrą wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić i scharakteryzować główne trendy i wzorce projektowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C22.3_U01 Student nabył umiejętności korzystania z profili icc, narzędzi i technik projektowania grafiki webowej oraz jej optymalizacji. | 2,0 | Student nie wykona prawidłowo wszystkich zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych. |
3,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, ale będą one wykonane w sposób powierzchowny. | |
3,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, nie wszystkie (część) zadania zostaną wykonane w sposób dokładny. | |
4,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób prawidłowy, dokładny, student będzie potrafił uzasadnić swoje decyzje i sposób realizacji zadań. | |
4,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, student będzie potrafił szczegółowo uzasadnić swoje decyzje i sposób realizacji zadań. | |
5,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, wykona dodatkowe czynności, które podniosą wartość merytoryczną zadań, student będzie potrafił szczegółowo uzasadnić swoje decyzje i sposób realizacji zadań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C22.3_K01 1. Student ma świadomość roli jaką odgrywa design w produktach cyfrowych. 2. Student ma świadomość znaczenia optymalizacji grafiki w kontekście wydajności stron www i aplikacji. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia i roli fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji). |
3,0 | Student rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji). | |
3,5 | Student rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi ogólnie uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, rozumie rolę systemu zarządzania barwą. | |
4,0 | Student dobrze rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi dobrze uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, rozumie rolę systemu zarządzania barwą i profili icc. | |
4,5 | Student dobrze rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi dobrze uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, rozumie rolę systemu zarządzania barwą i profili icc, rozumie przeznaczenie wykorzystanych narzędzi. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi bardzo dobrze uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, bardzo dobrze rozumie rolę systemu zarządzania barwą i profili icc, bardzo dobrze rozumie przeznaczenie wykorzystanych narzędzi, trendów i wzorców projektowych. |
Literatura podstawowa
- Shelley Powers, Grafika w Internecie, Helion, 2012, Tytuł oryginalny: Painting the Web
- Brian Wood, Adobe Illustrator PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020., Helion, 2020, Tytuł oryginalny: Adobe Illustrator Classroom in a Book
- Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020., Helion, 2020, Tytuł oryginalny: Adobe Photoshop Classroom in a Book
Literatura dodatkowa
- David Kadavy, Design dla hakerów. Sekrety genialnych projektów, Helion, 2012, Tytuł oryginalny: Design for Hackers: Reverse Engineering Beauty
- Andy Clarke, Art Direction for the Web, Smashing Media AG, 2019