Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Metody analizy i planowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody analizy i planowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 3 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy Student powinien posiadać podstawowe informacje z mikroekonomii oraz podstaw zarządzania przedsiębiorstwem
W-2W zakresie umiejętności Student potrafi analizować informacje niezbędne do oceny sytuacji decyzyjnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków decyzyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka2
T-A-2Gry dwuosobowe o sumie zero2
T-A-3Kolokwium 11
T-A-4Programowanie sieciowe CPM, PERT2
T-A-5Systemy kolejkowe2
T-A-6Kolokwium 21
T-A-7Modele zapasów2
12
wykłady
T-W-1Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka1
T-W-2Rozwiązywanie problemów decyzyjnych z wykorzystaniem programowania sieciowego1
T-W-3Analityczne modele systemów kolejkowych1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach3
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego10
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
M-4Matoda praktyczna/Rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C16_W01
Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji
E_1A_W06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C16_U01
Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji
E_1A_U01, E_1A_U02C-2T-A-4, T-A-1, T-A-5M-4, M-3S-2
E_1A_C16_U02
Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody
E_1A_U03, E_1A_U04C-2T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C16_K01
Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych
E_1A_K03C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6M-4, M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C16_W01
Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji
2,0Student nie zna i nie rozumie metod wspomagających procesy podejmowania decyzji.
3,0Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C16_U01
Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji
2,0Student nie potrafi ocenić informacji w procesie podejmowania decyzji
3,0Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzj w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzj w stopniu bardzo dobrym
E_1A_C16_U02
Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody
2,0Student nie potrafi podjąć decyzji gospodarczej z wykorzystaniem odpowiedniej metody
3,0Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu dobrym
4,5Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C16_K01
Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych
2,0Student nie jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych
3,0Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Kukuła K. red., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2014, 6
  2. Anholcer M., Gaspars H., Owczarkowski A., Przykłady i zadania z badań operacyjnych i ekonometrii, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 2005, https://darmowe-ebooki.com.pl/89766-marcin_anholcer_przyklady_i_zadania_z_badan_operacyjnych_i_ekonometrii.html
  3. H. Gaspars-Wieloch, Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności, UEP, POZNAŃ, 2018, https://libra.ibuk.pl/reader/podejmowanie-decyzji-w-warunkach-niepewnosci-planowanie-scenariuszowe-helena-gaspars-wieloch-216679

Literatura dodatkowa

  1. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2002
  2. Karmowska G., Mikiashvilii N., The assessment of development convergence among post-socialist countries based on selected indices., Ekonomia i Środowisko, 2020, 3(74)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka2
T-A-2Gry dwuosobowe o sumie zero2
T-A-3Kolokwium 11
T-A-4Programowanie sieciowe CPM, PERT2
T-A-5Systemy kolejkowe2
T-A-6Kolokwium 21
T-A-7Modele zapasów2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka1
T-W-2Rozwiązywanie problemów decyzyjnych z wykorzystaniem programowania sieciowego1
T-W-3Analityczne modele systemów kolejkowych1
3

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach3
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego10
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C16_W01Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji
Treści programoweT-W-2Rozwiązywanie problemów decyzyjnych z wykorzystaniem programowania sieciowego
T-W-1Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
T-W-3Analityczne modele systemów kolejkowych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod wspomagających procesy podejmowania decyzji.
3,0Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie metody wspomagające procesy podejmowania decyzji w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C16_U01Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków decyzyjnych
Treści programoweT-A-4Programowanie sieciowe CPM, PERT
T-A-1Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka
T-A-5Systemy kolejkowe
Metody nauczaniaM-4Matoda praktyczna/Rozwiązywanie zadań
M-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić informacji w procesie podejmowania decyzji
3,0Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzj w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi ocenić informacje w procesie podejmowania decyzj w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C16_U02Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków decyzyjnych
Treści programoweT-A-3Kolokwium 1
T-A-4Programowanie sieciowe CPM, PERT
T-A-7Modele zapasów
T-A-1Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka
T-A-5Systemy kolejkowe
T-A-2Gry dwuosobowe o sumie zero
T-A-6Kolokwium 2
Metody nauczaniaM-4Matoda praktyczna/Rozwiązywanie zadań
M-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć decyzji gospodarczej z wykorzystaniem odpowiedniej metody
3,0Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu dobrym
4,5Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi podjąć decyzję gospodarczą z wykorzystaniem odpowiedniej metody w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C16_K01Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami wspomagającymi procesy podejmowania decyzji
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru określonej metody analizy w zależności od warunków decyzyjnych
Treści programoweT-W-2Rozwiązywanie problemów decyzyjnych z wykorzystaniem programowania sieciowego
T-W-1Analiza procesów decyzyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
T-W-3Analityczne modele systemów kolejkowych
T-A-3Kolokwium 1
T-A-4Programowanie sieciowe CPM, PERT
T-A-7Modele zapasów
T-A-1Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka
T-A-5Systemy kolejkowe
T-A-2Gry dwuosobowe o sumie zero
T-A-6Kolokwium 2
Metody nauczaniaM-4Matoda praktyczna/Rozwiązywanie zadań
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca/Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne z ćwiczeń: zadania do rozwiązania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych
3,0Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest gotów do podejmowania decyzji gospodarczych w stopniu bardzo dobrym