Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Technologia nawierzchni drogowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia nawierzchni drogowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 27 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs Materiałów Drogowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność przygotowania i weryfikacji Szczegółowej Specyfikacji Technicznej w zakresie nawierzchni drogowych w oparciu o istniejące i nowoczesne technologie.
C-3Umiejętność pracy w zespole i realizacji powierzonych zadań oraz świadomość ponoszenia odpowiedzialności za uzyskane wyniki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).3
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.2
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.3
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.2
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.2
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.2
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.3
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.27
A-W-2Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu technologii drogowych.14
A-W-3Przygotowanie wystąpienia w Power Point na temat nowoczesnych rozwiązań technologicznych w drogownictwie.14
A-W-4Przygotowanie Szczegółowej Specyfikacji Technicznej wybranego rozwiązania konstrukcji nawierzchni drogowej.18
A-W-5Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-6Udział w konsultacjach4
A-W-7Udział w egzaminie3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody programowe (prezentacja w Power Point)
M-3Metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu - SST)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdania (Szczegółowa Specyfikacja Techniczna).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację w Power Point.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D08_W01
Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne.
B_1A_W15, B_1A_W17, B_1A_W07, B_1A_W13C-1, C-2T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D08_U01
Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych.
B_1A_U08, B_1A_U17, B_1A_U22C-1, C-2T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D08_K01
Jest gotów rozwiązywać w sposób kreatywny problemy inżynierskie, potrafi wykorzystać twórcze myślenie i pracę w sposób przedsiębiorczy, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, jest przygotowany do samodzielnego działania w oparciu o właściwą organizację pracy.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K04C-1, C-3T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D08_W01
Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne.
2,0Student nie zna podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych wykorzystywanych przy budowie dróg oraz nie potrafi zdefiniować wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,0Student zna wyłącznie kilka podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych w zakresie budowy dróg oraz potrafi pobieżnie zdefiniować wymagania dla wybranych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D08_U01
Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych.
2,0Student nie umie dokonać wyboru rodzaju nawierzchni ze względu na oddziaływania środowiska oraz obciążenie ruchem i nie potrafi opracować Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (SST) dla wybranego zakresu robót.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać rodzaj nawierzchni w oparciu o obciążenie ruchem i opracować dla niej SST, nie analizując wpływu wybranego rozwiązania na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D08_K01
Jest gotów rozwiązywać w sposób kreatywny problemy inżynierskie, potrafi wykorzystać twórcze myślenie i pracę w sposób przedsiębiorczy, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, jest przygotowany do samodzielnego działania w oparciu o właściwą organizację pracy.
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych technologii.
3,0Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu kilku wybranych technologii na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, warszawa, 2004
  2. Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania, WKiŁ, Warszawa, 2008
  3. Stefańczyk B., Zieliński Z., Technologia i organizacja wykonania jezdni drogowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  4. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 1982
  5. Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski cement, Kraków, 2004
  6. Mieczowski P., Budziński B., Wpływ wosku polietylenowego na wybrane właściwości asfaltów i betonów asfaltowych, ACTA SCIENTIARUM POLONORUM - Architectura Budownictwo, Warszawa, 2018, 17 (4)

Literatura dodatkowa

  1. Błażejowski K. Styk S., Technologia warstw asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).3
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.2
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.3
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.2
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.2
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.2
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.2
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.3
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.2
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.27
A-W-2Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu technologii drogowych.14
A-W-3Przygotowanie wystąpienia w Power Point na temat nowoczesnych rozwiązań technologicznych w drogownictwie.14
A-W-4Przygotowanie Szczegółowej Specyfikacji Technicznej wybranego rozwiązania konstrukcji nawierzchni drogowej.18
A-W-5Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-6Udział w konsultacjach4
A-W-7Udział w egzaminie3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D08_W01Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
B_1A_W17Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność przygotowania i weryfikacji Szczegółowej Specyfikacji Technicznej w zakresie nawierzchni drogowych w oparciu o istniejące i nowoczesne technologie.
Treści programoweT-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych wykorzystywanych przy budowie dróg oraz nie potrafi zdefiniować wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,0Student zna wyłącznie kilka podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych w zakresie budowy dróg oraz potrafi pobieżnie zdefiniować wymagania dla wybranych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D08_U01Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność przygotowania i weryfikacji Szczegółowej Specyfikacji Technicznej w zakresie nawierzchni drogowych w oparciu o istniejące i nowoczesne technologie.
Treści programoweT-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.
T-W-5Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego.
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.
T-W-4Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp.
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-8Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu - SST)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdania (Szczegółowa Specyfikacja Techniczna).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać wyboru rodzaju nawierzchni ze względu na oddziaływania środowiska oraz obciążenie ruchem i nie potrafi opracować Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (SST) dla wybranego zakresu robót.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać rodzaj nawierzchni w oparciu o obciążenie ruchem i opracować dla niej SST, nie analizując wpływu wybranego rozwiązania na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D08_K01Jest gotów rozwiązywać w sposób kreatywny problemy inżynierskie, potrafi wykorzystać twórcze myślenie i pracę w sposób przedsiębiorczy, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, jest przygotowany do samodzielnego działania w oparciu o właściwą organizację pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
B_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie.
C-3Umiejętność pracy w zespole i realizacji powierzonych zadań oraz świadomość ponoszenia odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
Treści programoweT-W-10Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-11Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót.
T-W-12Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych.
T-W-2Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże.
T-W-3Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady.
T-W-6Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania.
T-W-7Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-9Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa.
T-W-1Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody programowe (prezentacja w Power Point)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację w Power Point.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych technologii.
3,0Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu kilku wybranych technologii na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0