Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy eksploatacji dróg | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, fizyki, geometrii wykreślanej i budownictwa komunikacyjnego |
W-2 | Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności |
C-2 | Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością |
C-3 | Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością | 14 |
T-P-2 | Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością | 13 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych. | 2 |
T-W-2 | Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. | 9 |
T-W-3 | Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością | 47 |
A-P-3 | konsultacje | 4 |
A-P-4 | zaliczenie projektu | 3 |
81 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | uczestnictwo w zaliczeniu | 3 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_W01 Zna i rozumie podstawy sporządzania opinii biegłych na temat warunków widoczności oraz potrafi formułować opinie na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Zna i rozumie podstawy wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością, a także doboru wartości parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków brd. | B_1A_W02, B_1A_W11, B_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1, T-P-2 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_U01 Potrafi przygotować opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności. | B_1A_U19, B_1A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1, T-P-2 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i do sporządzania opinii biegłych na podstawie przeprowadzanych analiz. | B_1A_K02, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1, T-P-2 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_W01 Zna i rozumie podstawy sporządzania opinii biegłych na temat warunków widoczności oraz potrafi formułować opinie na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Zna i rozumie podstawy wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością, a także doboru wartości parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków brd. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii biegłego, ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_U01 Potrafi przygotować opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej, potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować, wykonuje nierzetelne obliczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i do sporządzania opinii biegłych na podstawie przeprowadzanych analiz. | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko oraz z ważności przestrzegania zasad i wytycznych, a także odpowiedzialności własnej za rzetelne wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997, 2
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r. z późn. zm., Dziennik Ustaw, W-wa, 2019, 43
- System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002
- Sołowczuk A., Determinants of the Performance of Bat Gantries Installed to Carry Bat Commuting Routes over the S3 Expressway in Poland, Symmetry, 11(8), 1022, 2019, 11(8), 1022, https://doi.org/10.3390/sym11081022
Literatura dodatkowa
- Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", Sz-n, ostatnia aktualizacja
- Sołowczuk A., The impact of land development on the distribution of road noise level, LAP LAMBERT AcademicPublishing, SIA OmniScriptum Publishing, Berlin, 2018, ISBN: 978-613-9-88242-7
- Sołowczuk A., Maron R., Kryszak S., Modułowe urządzenia dylatacyjne i rozkład poziomu hałasu pod obiektami, Obiekty Inżynierskie, 2012, nr 4, s. 12–23