Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Podstawy fizjoterapii zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy fizjoterapii zwierząt | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | znajomość zasad i metod przeprowadzania zabiegów rehabilitacyjnych u zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badanie pacjenta dla potrzeb zoofizjoterapii - elementy szczegółowego badania neurologicznego. | 2 |
T-A-2 | Badanie pacjenta dla potrzeb zoofizjoterapii - elementy szczegółowego badania ortopedycznego. | 2 |
T-A-3 | Metodyka masażu klasycznego. Techniki masażu stosowane u pacjenta weterynaryjnego – oddziaływanie na organizm. Masaż poszczególnych części ciała, masaż całościowy. Elementy masażu leczniczego, sportowego, relaksacyjnego. | 4 |
T-A-4 | Kinezyterapia u zwierząt – technika wykonywania ćwiczeń biernych, aktywnych i rozciągających. | 3 |
T-A-5 | . Metody fizykoterapii stosowane w rehabilitacji zwierząt - terapia ciepłem i zimnem, światłolecznictwo, laseroterapia (lasery niskoenergetyczne, wysokoenergetyczne), magnetoterapia, magnetostymulacja, hydroterapia, sonoterapia, sonoforeza, terapia falą uderzeniową (ESWT), elektroterapia (elektrostymulacja, jonoforeza,TENS, EMS) | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Dobór metod rehabilitacji w procesie zdrowienia zwierzęcia. | 2 |
T-L-2 | Rehabilitacja zwierząt w wybranych jednostkach chorobowych aparatu ruchu – urazy kości i stawów (złamania, zwichnięcia, nadwichnięcia, skręcenia), dysplazje stawów, urazy ścięgien i więzadeł (stłuczenie, naderwanie), tendinopatie, miopatie, choroby zwyrodnieniowe | 4 |
T-L-3 | Opieka nad pacjentem ortopedycznym. | 1 |
T-L-4 | Rehabilitacja pacjenta neurologicznego – stymulacja odruchów, neurorehabilitacja funkcjonalna, pionizacja, kinezyhydroterapia pasywna. | 3 |
T-L-5 | Rehabilitacja w wybranych chorobach neurologicznych – niedowłady, porażenia, choroby i urazy rdzenia kręgowego i kręgów, miopatie, neuropatie. | 4 |
T-L-6 | Opieka nad pacjentem neurologicznym. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do zoofizjoterapii. Cele zoofizjoterapii. Wybrane zagadnienia z anatomii, fizjologii, fizjologii wysiłku, patofizjologii biomechaniki i patobiomechaniki u zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Psychologiczne aspekty pracy z pacjentem weterynaryjnym, behawior pacjenta, podejście do pracy z pacjentem. | 1 |
T-W-3 | Badanie pacjenta dla potrzeb zoofizjoterapii. Elementy badania ogólnego – wywiad z właścicielem, badanie kliniczne pacjenta (badanie w dynamice, badanie w statyce – badanie palpacyjne, badania dodatkowe). | 2 |
T-W-4 | Zagadnienia z neurologii i neurochirurgii – diagnostyka różnicowa dla lokalizacji neuroanatomicznej („VITAMIN D”). | 1 |
T-W-5 | Zagadnienia z neurologii i neurochirurgii. Wybrane jednostki chorobowe kręgosłupa i rdzenia kręgowego, obwodowego układu nerwowego. | 2 |
T-W-6 | Zagadnienia z ortopedii i chirurgii. Wybrane jednostki chorobowe aparatu ruchu. | 2 |
T-W-7 | Biologiczne podstawy i efekty terapeutyczne masażu u zwierząt. Wskazania i przeciwwskazania do masażu. | 1 |
T-W-8 | Kinezyterapia – ćwiczenia bierne, aktywne, rozciągające. Wskazania i przeciwwskazania. | 2 |
T-W-9 | Fizykoterapia stosowana w rehabilitacji zwierząt. Wskazania i przeciwwskazania do stosowania fizykoterapii. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć. | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
M-4 | zajecia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/test |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S10_W01 Zna i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu fizjoterapii zwierząt, wymienia i opisuje wskazania i przeciwskazania do określonych metod fizjoterapii | ZO_2A_W03, ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S10_U01 Zna metodykę wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych i potrafi ją zastosować w praktyce. | ZO_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S10_K01 student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów fizjoterapeutycznych, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | ZO_2A_K01, ZO_2A_K02, ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S10_W01 Zna i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu fizjoterapii zwierząt, wymienia i opisuje wskazania i przeciwskazania do określonych metod fizjoterapii | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym opisuje podstawowe pojęcia z zakresu fizjoterapii zwierząt, wymienia i opisuje wskazania i przeciwskazania do określonych metod fizjoterapii, nie popełniając większych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S10_U01 Zna metodykę wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych i potrafi ją zastosować w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym zna metodykę wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych i potrafi ją zastosować w praktyce, nie popełnia większych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S10_K01 student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów fizjoterapeutycznych, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów fizjoterapeutycznych, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pueyo Montesinos G.del, Rehabilitacja i fizjoterapia w weterynarii, Elseviet Urban&Partner, Wrocław, 2017, wyd.1
- Levine D., Bockstahler B., Millis D., Fizjoterapia psów i kotów w rehabilitacji i zwalczaniu bólu, Galaktyka, Wrocław, 2017
- Bockstahler B., Levine D., Millis D., Fizjoterapia kotów i psów. Galaktyka, Łódź, 2016, Galaktyka, Łódź, 2016, 2016
- Robertson Julia, Mead Andrew, FIZJOTERAPIA I MASAŻ PSÓW, Galaktyka, Wrocław, 2017
- Aleksandra Bauer, Marek Wiecheć, PRZEWODNIK METODYCZNY PO WYBRANYCH ZABIEGACH FIZYKALNYCH", MARKMED, 2012, WYDANIE III ROZSZERZONE, UZUPEŁNIONE
- Bromiley M. W., Urazy u koni, ich leczenie i rehabilitacja., SIMA WLW, 2000
- Puchała P., Masaż konia receptą na zdrowie!., Happy Horse, 2014
Literatura dodatkowa
- Masterson J., Metoda Mastersona. Terapia manualna koni., Galaktyka, Łódź, 2014
- różni, periodyki branżowe