Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane technologie oczyszczania wody i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane technologie oczyszczania wody i ścieków | ||
Specjalność | Technologia chemiczna nieorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z nowoczesnymi technologiami oczyszczania wody i ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie procesów zaawansowanego utleniania do usuwania zanieczyszczeń organicznych. Część 1. Procesy wykorzystujące H2O2 | 5 |
T-L-2 | Zastosowanie procesów zaawansowanego utleniania do usuwania zanieczyszczeń organicznych. Część 2. Fotokataliza | 5 |
T-L-3 | Zastosowanie procesów membranowych do usuwania zanieczyszczeń organicznych z wody i ścieków | 5 |
T-L-4 | Zastosowanie procesów membranowych do zmiękczania i demineralizacji wody | 5 |
T-L-5 | Zmiękczanie i demineralizacja wody metodą wymiany jonowej | 5 |
T-L-6 | Zastosowanie adsorpcji do usuwania zanieczyszczeń organicznych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy membranowe. Podstawowe pojęcia i definicje. Membrany i moduły membranowe. Ciśnieniowe, dyfuzyjne i prądowe techniki membranowe. | 12 |
T-W-2 | Zaawansowane procesy utleniania. Procesy wykorzystujące ozon i H2O2. Proces Fentona i foto-Fentona. Procesy wykorzystujące rodniki SO4*-. Sonoliza. Utlenianie elektrochemiczne. Utlenianie w warunkach nadkrytycznych. Mokre utlenianie powietrzem. Fotokataliza. Fotokatalityczne reaktory membranowe. | 10 |
T-W-3 | Procesy biologiczne. Biologiczne usuwanie azotu i fosforu. Bioreaktory membranowe. | 4 |
T-W-4 | Adsorpcja. Usuwanie zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych. Biologicznie aktywne złoża węglowe. | 2 |
T-W-5 | Wymiana jonowa. Zmiękczanie i demineralizacja wody. | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować zaawansowane metody i technologie stosowane w oczyszczaniu wody i ścieków, a także zaproponować ciągi technologiczne uwzględniające usuwanie określonego rodzaju zanieczyszczeń z wody i ścieków. | TCH_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać zaawansowane metody i technologie oczyszczania wody i ścieków do usuwania określonego rodzaju zanieczyszczeń, a także łączyć poznane rozwiązania w rozbudowane ciągi technologiczne. | TCH_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować zaawansowane metody i technologie stosowane w oczyszczaniu wody i ścieków, a także zaproponować ciągi technologiczne uwzględniające usuwanie określonego rodzaju zanieczyszczeń z wody i ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student po zakończeniu kursu będzie potrafił poprawnie scharakteryzować tylko kilka zaawansowanych technologii oczyszczania wody i ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać zaawansowane metody i technologie oczyszczania wody i ścieków do usuwania określonego rodzaju zanieczyszczeń, a także łączyć poznane rozwiązania w rozbudowane ciągi technologiczne. | 2,0 | |
3,0 | Student po zakończeniu kursu będzie potrafił poprawnie dobrać tylko kilka zaawansowanych technologii oczyszczania wody i ścieków do usuwania wybranych zanieczyszczeń, bez umiejętności efektywnej analizy proponowanych zastosowań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pr. zb. pod red. J. Nawrockiego, „Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne”, Część 1, Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, 2010
- pr. zb. pod red. J. Nawrockiego, „Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne”, Część 2, Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, 2010
- M. Bodzek, J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997, 1997
- K. Barbusiński, Zaawansowane utlenianie ścieków przemysłowych, Politechnika Śląska, 2013, 2013
- J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne metody oczyszczania ścieków, Arkady, 1999, 1999
- A. M. Anielak, Wysokoefektywne metody oczyszczania wody, PWN, 2015, 2015
Literatura dodatkowa
- A. Kowal, M. Świderska - Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, 2007, 2007
- R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996, 1996
- S. Paszyc, Podstawy fotochemii, PWN, 1992, 1992