Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w technologii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, organicznej, bezpieczeństwa pracy, technologii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze ze strategią zrównoważonego rozwoju, problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w zakresie zmniejszania obciążenia środowiskowego, a także koncepcjami projektowania i strategiami ochrony środowiska stosowanymi w procesach technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie.5
T-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.5
T-L-3Zastosowanie surowców odnawialnych na przykładzie Elektrowni Szczecin.5
15
wykłady
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska; globalne zagrożenia środowiskowe.2
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.2
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń.2
T-W-4Zmiana paradygmatu w technologii chemicznej, „Czyste technologie” „technologie zrównoważone”.2
T-W-5Zielona chemia, zielona technologia, zielona inżynieria - definicje, zasady, sposoby realizacji i dostosowywania procesów technologicznych.2
T-W-6Koncepcja „Czystszej produkcji” - definicje, zasady, zapobieganie i gospodarka odpadami; koncepcje „Od kolebki do grobu” „Od kolebki do kolebki”.2
T-W-7Koncepcja „Gospodarki o obiegu zamkniętym”, Chemia 4.0, Przemysł 4.0.2
T-W-8Koncepcja” Symbiozy przemysłowej”.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.4
A-L-3Opracowanie sprawozdań z laboratoriów4
A-L-4Konsultacje z nauczycielem prowadzącym2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień.
M-2Wizyta studyjna w zakładach przemysłowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratoriów po zakończeniu wyzyty studyjnej do zakładu przemysłowego.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i zaangażowania podczas zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien omówić strategię zrównoważonego rozwoju, wymienić i omówić podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnić istotę zmiany paradygmatu w technologii chemicznej, wskazać koncepcje i strategie zmniejszania obciążenia środowiskowego procesów technologicznych i ich najważniejsze cechy.
TCH_2A_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_U01
Student posiada umiejętności analizowania procesów technologicznych pod kątem zmnieszania ich negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym potrafi zastosować podstawowe strategie ochrony środowiska do tego celu.
TCH_2A_U05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien omówić strategię zrównoważonego rozwoju, wymienić i omówić podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnić istotę zmiany paradygmatu w technologii chemicznej, wskazać koncepcje i strategie zmniejszania obciążenia środowiskowego procesów technologicznych i ich najważniejsze cechy.
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnia istotę zrównoważonego rozwoju, a także wymienia podstawowe strategie i koncepcje ochrony środowiska stosowane w procesach technologicznych i ich najważniejsze cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_U01
Student posiada umiejętności analizowania procesów technologicznych pod kątem zmnieszania ich negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym potrafi zastosować podstawowe strategie ochrony środowiska do tego celu.
2,0
3,0W stopniu postawowym potrafi formułować czynniki wpływające na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze, a także wskazać rozwiązania, które zmniejszają lub eliminują negatywne skutki oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do oceny zagrożeń środowiska wynikających z realizacji procesów technologicznych, rozumie potrzebę stosowania właściwych aktów prawnych, ma świadomość konieczności ochrony środowiska w szerokim wymiarze i dla przyszłych pokoleń, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się, szczególnie w przypadku dziedzin dynamicznie zmieniających się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gary W. van Loon, Stephen J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007, pierwsze
  2. Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999, pierwsze
  3. Praca zbiorowa pod red. M.Żygadło, Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2001, pierwsze
  4. B. Burczyk, Zielona Chemia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Migaszewski Z.M., Gałuszka A., Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
  2. Wiąckowski S.K., Wiąckowska I., Globalne zagrożenia środowiska, WSP Kielce, Kielce, 1999, pierwsze
  3. Isidorow W., Jaroszyńska J., Chemiczne problemy ekologii, Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
  4. Praca zbiorowa pod redakcją E.Szczepaniec-Cięciak i P.Kościelniaka, Chemia Srodowiska ćwiczenia i seminaria cz.1 i 2, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, Pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie.5
T-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.5
T-L-3Zastosowanie surowców odnawialnych na przykładzie Elektrowni Szczecin.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska; globalne zagrożenia środowiskowe.2
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.2
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń.2
T-W-4Zmiana paradygmatu w technologii chemicznej, „Czyste technologie” „technologie zrównoważone”.2
T-W-5Zielona chemia, zielona technologia, zielona inżynieria - definicje, zasady, sposoby realizacji i dostosowywania procesów technologicznych.2
T-W-6Koncepcja „Czystszej produkcji” - definicje, zasady, zapobieganie i gospodarka odpadami; koncepcje „Od kolebki do grobu” „Od kolebki do kolebki”.2
T-W-7Koncepcja „Gospodarki o obiegu zamkniętym”, Chemia 4.0, Przemysł 4.0.2
T-W-8Koncepcja” Symbiozy przemysłowej”.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.4
A-L-3Opracowanie sprawozdań z laboratoriów4
A-L-4Konsultacje z nauczycielem prowadzącym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien omówić strategię zrównoważonego rozwoju, wymienić i omówić podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnić istotę zmiany paradygmatu w technologii chemicznej, wskazać koncepcje i strategie zmniejszania obciążenia środowiskowego procesów technologicznych i ich najważniejsze cechy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05Absolwent posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą ochrony środowiska, gospodarki odpadami i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze ze strategią zrównoważonego rozwoju, problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w zakresie zmniejszania obciążenia środowiskowego, a także koncepcjami projektowania i strategiami ochrony środowiska stosowanymi w procesach technologicznych.
Treści programoweT-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.
T-L-3Zastosowanie surowców odnawialnych na przykładzie Elektrowni Szczecin.
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie.
T-W-8Koncepcja” Symbiozy przemysłowej”.
T-W-7Koncepcja „Gospodarki o obiegu zamkniętym”, Chemia 4.0, Przemysł 4.0.
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska; globalne zagrożenia środowiskowe.
T-W-4Zmiana paradygmatu w technologii chemicznej, „Czyste technologie” „technologie zrównoważone”.
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń.
T-W-5Zielona chemia, zielona technologia, zielona inżynieria - definicje, zasady, sposoby realizacji i dostosowywania procesów technologicznych.
T-W-6Koncepcja „Czystszej produkcji” - definicje, zasady, zapobieganie i gospodarka odpadami; koncepcje „Od kolebki do grobu” „Od kolebki do kolebki”.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień.
M-2Wizyta studyjna w zakładach przemysłowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratoriów po zakończeniu wyzyty studyjnej do zakładu przemysłowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnia istotę zrównoważonego rozwoju, a także wymienia podstawowe strategie i koncepcje ochrony środowiska stosowane w procesach technologicznych i ich najważniejsze cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C02_U01Student posiada umiejętności analizowania procesów technologicznych pod kątem zmnieszania ich negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym potrafi zastosować podstawowe strategie ochrony środowiska do tego celu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U05Absolwent potrafi zastosować poszerzoną wiedzę dotyczącą  zasad ochrony środowiska, gospodarki odpadami  i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze ze strategią zrównoważonego rozwoju, problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w zakresie zmniejszania obciążenia środowiskowego, a także koncepcjami projektowania i strategiami ochrony środowiska stosowanymi w procesach technologicznych.
Treści programoweT-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.
T-L-3Zastosowanie surowców odnawialnych na przykładzie Elektrowni Szczecin.
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie.
Metody nauczaniaM-2Wizyta studyjna w zakładach przemysłowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratoriów po zakończeniu wyzyty studyjnej do zakładu przemysłowego.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i zaangażowania podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu postawowym potrafi formułować czynniki wpływające na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze, a także wskazać rozwiązania, które zmniejszają lub eliminują negatywne skutki oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C02_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03Absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, poszanowania różnorodności poglądów i kultur, dbałości o środowisko naturalne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze ze strategią zrównoważonego rozwoju, problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w zakresie zmniejszania obciążenia środowiskowego, a także koncepcjami projektowania i strategiami ochrony środowiska stosowanymi w procesach technologicznych.
Treści programoweT-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.
T-L-3Zastosowanie surowców odnawialnych na przykładzie Elektrowni Szczecin.
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie.
T-W-8Koncepcja” Symbiozy przemysłowej”.
T-W-7Koncepcja „Gospodarki o obiegu zamkniętym”, Chemia 4.0, Przemysł 4.0.
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska; globalne zagrożenia środowiskowe.
T-W-4Zmiana paradygmatu w technologii chemicznej, „Czyste technologie” „technologie zrównoważone”.
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień.
M-2Wizyta studyjna w zakładach przemysłowych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności i zaangażowania podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do oceny zagrożeń środowiska wynikających z realizacji procesów technologicznych, rozumie potrzebę stosowania właściwych aktów prawnych, ma świadomość konieczności ochrony środowiska w szerokim wymiarze i dla przyszłych pokoleń, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się, szczególnie w przypadku dziedzin dynamicznie zmieniających się.
3,5
4,0
4,5
5,0