Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | TCH_2A_A07_K01 | Potrafi postępować świadomie zgodnie z zasadami etyki, biorąc odpowiedzialność za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_K03 | Absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, poszanowania różnorodności poglądów i kultur, dbałości o środowisko naturalne. |
---|
TCH_2A_K04 | Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym do podtrzymywania etosu zawodu i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Cel przedmiotu | C-2 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem. |
---|
C-1 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową. |
Treści programowe | T-A-4 | Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy. |
---|
T-A-7 | Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych. |
T-A-1 | Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos). |
T-A-6 | Etyczne zasady negocjacji. |
T-A-3 | Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego. |
T-A-2 | Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu. |
T-A-5 | Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów. |
T-W-5 | Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej. |
T-W-10 | Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej. |
T-W-7 | Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników. |
T-W-1 | Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej. |
T-W-6 | Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku. |
T-W-2 | Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna. |
T-W-3 | Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy. |
T-W-9 | Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA. |
T-W-8 | Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej. |
T-W-4 | Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych. |
Metody nauczania | M-4 | Metody symulacyjne. |
---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-5 | Analiza przypadków. |
M-3 | Dyskusja i praca w grupie. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | wskazuje postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |