Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,30zaliczenie
laboratoriaL1 35 1,40,26zaliczenie
wykładyW1 15 0,80,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka, chemia na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne
C-2Zapoznanie Studentów ze zjawiskiem katalizy oraz rolą katalizatora w reakcji chemicznej
C-3Student nabędzie umiejętności rachunkowych związanych z rozwiązywaniem problemów dotyczących teorii kinetycznej gazów oraz kinetyki reakcji katalitycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozszerzone obliczenia kinetyczne i równowagowe4
T-A-2Rozszerzone obliczenia z adsorpcji5
T-A-3Metody obliczania kinetyki heterogenicznych reakcji katalitycznych5
T-A-4zaliczenie pisemne1
15
laboratoria
T-L-1Badanie procesu aktywacji i pasywacji katalizatorów5
T-L-2Charakterystyka materiałów katalitycznych z użyciem analizy termicznej (TRP, TPD)10
T-L-3Kataliza homofazowa5
T-L-4Nanoszenie fazy aktywnej katalizatora na nośnik5
T-L-5Otrzymywanie katalizatorów metodą współstrącania5
T-L-6Katalityczne utlenianie CO do CO25
35
wykłady
T-W-1Kinetyka reakcji katalitycznych1
T-W-2Zjawisko katalizy, pojecia i definicje1
T-W-3Budowa, struktura i preparatyka katalizatorów3
T-W-4Metody charakterystyki charakterystki katalizatorów2
T-W-5Procesy zachodzące na powierzchni ciała stałego, etapy reakcji heterogenicznej4
T-W-6Zmiany aktywności katalitycznej, zmiany zachodzące w czasie reakcji (dezaktywacja)1
T-W-7Przemysłowe zastosowanie katalizatorów, kataliza w ochronie środowiska3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotwanie do zajęć i zaliczenia5
20
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań2
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń2
A-L-4konsultacje1
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna, przygotowanie do egzaminu4
A-W-3konsultacje1
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia audytoryjne
M-3Laboratoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy po zakończeniu wykładów i innych form zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C01_W01
Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora w reakcji chemicznej, wymienić przemysłowe procesy katalityczne,
TCH_2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C01_U01
Określa aktywność wybranego układu katalitycznego, wybiera metody charakteryzujące katalizatory, przeprowadza odpowiednie obliczenia kinetyczne, równowagowe
TCH_2A_U01C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C01_W01
Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora w reakcji chemicznej, wymienić przemysłowe procesy katalityczne,
2,0
3,0Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C01_U01
Określa aktywność wybranego układu katalitycznego, wybiera metody charakteryzujące katalizatory, przeprowadza odpowiednie obliczenia kinetyczne, równowagowe
2,0
3,0Student zna sposoby wyrażania aktywnosci katalitycznej układów katalitycznych, potrafi rozwiązać proste oblicznia,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, 1993
  2. J. Barcicki, Podstawy katalizy heterogenicznej, Wydawnictwo UMCS, 1998
  3. Z. Sarbak, Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  4. F. C. Tompkins, Chemisorpcja gazów na metalacch, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1985
  5. Z. Sarbak, Metody instrumentalne w badaniach adsorbentów i katalizatorów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2005
  6. M. Ziółek, I. Nowak, Kataliza heterogeniczna, wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1999
  7. P. Atkins, Chemia fizyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  8. F. Pruchnik, Kataliza homogeniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozszerzone obliczenia kinetyczne i równowagowe4
T-A-2Rozszerzone obliczenia z adsorpcji5
T-A-3Metody obliczania kinetyki heterogenicznych reakcji katalitycznych5
T-A-4zaliczenie pisemne1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie procesu aktywacji i pasywacji katalizatorów5
T-L-2Charakterystyka materiałów katalitycznych z użyciem analizy termicznej (TRP, TPD)10
T-L-3Kataliza homofazowa5
T-L-4Nanoszenie fazy aktywnej katalizatora na nośnik5
T-L-5Otrzymywanie katalizatorów metodą współstrącania5
T-L-6Katalityczne utlenianie CO do CO25
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kinetyka reakcji katalitycznych1
T-W-2Zjawisko katalizy, pojecia i definicje1
T-W-3Budowa, struktura i preparatyka katalizatorów3
T-W-4Metody charakterystyki charakterystki katalizatorów2
T-W-5Procesy zachodzące na powierzchni ciała stałego, etapy reakcji heterogenicznej4
T-W-6Zmiany aktywności katalitycznej, zmiany zachodzące w czasie reakcji (dezaktywacja)1
T-W-7Przemysłowe zastosowanie katalizatorów, kataliza w ochronie środowiska3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotwanie do zajęć i zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań2
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń2
A-L-4konsultacje1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna, przygotowanie do egzaminu4
A-W-3konsultacje1
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C01_W01Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora w reakcji chemicznej, wymienić przemysłowe procesy katalityczne,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W03Absolwent posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą zagadnienia dotyczące kinetyki, termodynamiki, zjawisk powierzchniowych i katalizy procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne
C-2Zapoznanie Studentów ze zjawiskiem katalizy oraz rolą katalizatora w reakcji chemicznej
Treści programoweT-W-1Kinetyka reakcji katalitycznych
T-W-2Zjawisko katalizy, pojecia i definicje
T-W-5Procesy zachodzące na powierzchni ciała stałego, etapy reakcji heterogenicznej
T-W-3Budowa, struktura i preparatyka katalizatorów
T-W-7Przemysłowe zastosowanie katalizatorów, kataliza w ochronie środowiska
T-W-6Zmiany aktywności katalitycznej, zmiany zachodzące w czasie reakcji (dezaktywacja)
T-W-4Metody charakterystyki charakterystki katalizatorów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy po zakończeniu wykładów i innych form zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C01_U01Określa aktywność wybranego układu katalitycznego, wybiera metody charakteryzujące katalizatory, przeprowadza odpowiednie obliczenia kinetyczne, równowagowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-3Student nabędzie umiejętności rachunkowych związanych z rozwiązywaniem problemów dotyczących teorii kinetycznej gazów oraz kinetyki reakcji katalitycznych.
C-2Zapoznanie Studentów ze zjawiskiem katalizy oraz rolą katalizatora w reakcji chemicznej
Treści programoweT-A-1Rozszerzone obliczenia kinetyczne i równowagowe
T-A-2Rozszerzone obliczenia z adsorpcji
T-A-3Metody obliczania kinetyki heterogenicznych reakcji katalitycznych
T-L-3Kataliza homofazowa
T-L-4Nanoszenie fazy aktywnej katalizatora na nośnik
T-L-5Otrzymywanie katalizatorów metodą współstrącania
T-L-6Katalityczne utlenianie CO do CO2
T-L-2Charakterystyka materiałów katalitycznych z użyciem analizy termicznej (TRP, TPD)
T-L-1Badanie procesu aktywacji i pasywacji katalizatorów
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne
M-3Laboratoria
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposoby wyrażania aktywnosci katalitycznej układów katalitycznych, potrafi rozwiązać proste oblicznia,
3,5
4,0
4,5
5,0