Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka, chemia na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne |
C-2 | Zapoznanie Studentów ze zjawiskiem katalizy oraz rolą katalizatora w reakcji chemicznej |
C-3 | Student nabędzie umiejętności rachunkowych związanych z rozwiązywaniem problemów dotyczących teorii kinetycznej gazów oraz kinetyki reakcji katalitycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozszerzone obliczenia kinetyczne i równowagowe | 4 |
T-A-2 | Rozszerzone obliczenia z adsorpcji | 5 |
T-A-3 | Metody obliczania kinetyki heterogenicznych reakcji katalitycznych | 5 |
T-A-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie procesu aktywacji i pasywacji katalizatorów | 5 |
T-L-2 | Charakterystyka materiałów katalitycznych z użyciem analizy termicznej (TRP, TPD) | 10 |
T-L-3 | Kataliza homofazowa | 5 |
T-L-4 | Nanoszenie fazy aktywnej katalizatora na nośnik | 5 |
T-L-5 | Otrzymywanie katalizatorów metodą współstrącania | 5 |
T-L-6 | Katalityczne utlenianie CO do CO2 | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kinetyka reakcji katalitycznych | 1 |
T-W-2 | Zjawisko katalizy, pojecia i definicje | 1 |
T-W-3 | Budowa, struktura i preparatyka katalizatorów | 3 |
T-W-4 | Metody charakterystyki charakterystki katalizatorów | 2 |
T-W-5 | Procesy zachodzące na powierzchni ciała stałego, etapy reakcji heterogenicznej | 4 |
T-W-6 | Zmiany aktywności katalitycznej, zmiany zachodzące w czasie reakcji (dezaktywacja) | 1 |
T-W-7 | Przemysłowe zastosowanie katalizatorów, kataliza w ochronie środowiska | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotwanie do zajęć i zaliczenia | 5 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 2 |
A-L-4 | konsultacje | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna, przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-3 | konsultacje | 1 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne |
M-3 | Laboratoria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy po zakończeniu wykładów i innych form zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C01_W01 Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora w reakcji chemicznej, wymienić przemysłowe procesy katalityczne, | TCH_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C01_U01 Określa aktywność wybranego układu katalitycznego, wybiera metody charakteryzujące katalizatory, przeprowadza odpowiednie obliczenia kinetyczne, równowagowe | TCH_2A_U01 | — | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C01_W01 Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora w reakcji chemicznej, wymienić przemysłowe procesy katalityczne, | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wytłumaczyć na czym polega zjawisko katalizy i role katalizatora | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C01_U01 Określa aktywność wybranego układu katalitycznego, wybiera metody charakteryzujące katalizatory, przeprowadza odpowiednie obliczenia kinetyczne, równowagowe | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposoby wyrażania aktywnosci katalitycznej układów katalitycznych, potrafi rozwiązać proste oblicznia, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, 1993
- J. Barcicki, Podstawy katalizy heterogenicznej, Wydawnictwo UMCS, 1998
- Z. Sarbak, Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- F. C. Tompkins, Chemisorpcja gazów na metalacch, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1985
- Z. Sarbak, Metody instrumentalne w badaniach adsorbentów i katalizatorów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2005
- M. Ziółek, I. Nowak, Kataliza heterogeniczna, wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1999
- P. Atkins, Chemia fizyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- F. Pruchnik, Kataliza homogeniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993