Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia wody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 33 3,00,38zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne zagadnienia problemu gospodarki wodnej kraju (Wykłady)
W-2Podstawy chemii nieorganicznej i analitycznej (Zajęcia laboratoryjne)
W-3Ogólna znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium (Zajęcia laboratoryjne)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problemem zanieczyszczenia wody oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi jakości wody
C-2Zapoznanie studenta z podstawami fizyko-chemicznymi operacji i procesów uzdatniania wody
C-3Zapoznanie studenta z aparaturą stosowaną w operacjach i procesach uzdatniania wody
C-4Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami oczyszczania wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, szkolenie BHP i stanowiskowe, zapoznanie z regulaminem pracy w laboratorium1
T-L-2Zwiedzanie stacji uzdatniania wody7
T-L-3Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji5
T-L-4Wymiana jonowa5
T-L-5Odżelazianie wody5
T-L-6Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym5
T-L-7Procesy membranowe w oczyszczaniu wody5
33
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zajeć. Klasyfikacja wód. Obowiązujące akty prawne określające wymogi stawiane różnym typom wód1
T-W-2Klasyfikacja wód. Chemizm wód powierzchniowych, podziemnych i infiltracyjnych.1
T-W-3Procesy technologiczne w oczyszczaniu wody. Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych wody1
T-W-4Procesy separacji fazy stałej. Cedzenie. Sedymantacja i osadniki1
T-W-5Flotacja: rodzaje, przebieg, zastosowanie w procesie oczyszczania wody1
T-W-6Koagulacja: rodzaje, mechanizm, komory mieszania, zastosowanie koagulacji w procesie oczyszczania wody1
T-W-7Filtracja: mechanizm, materiał filtracyjny, filtry, zastosowanie filtracji w procesie oczyszczania wody1
T-W-8Adsorpcja: rodzaje, podstawy teoretyczne procesu, adsorbenty, zastosowanie adsorpcji w procesie uzdatniania wody1
T-W-9Wymiana jonowa: istota procesu, wymieniacze jonowe, cykl wymiany jonowej, zastosowanie wymiany jonowej w oczyszczaniu wody1
T-W-10Odkwaszanie: cel, podział metod, mechanizm procesów odkwaszania1
T-W-11Odżelazianie i odmanganianie: wystepowanie żelaza i manganu, metody i mechanizm usuwania żelaza i manganu z wody oczyszczanej1
T-W-12Biologiczne metody uzdatniania wody: podstawy procesu bilogicznego i biochemicznego, błona biologiczna, zastosowanie procesów biochemicznych w uzdatnianiu wody1
T-W-13Dezynfekcja wody: cel, podział metod, mechanizm procesów dezynfekcyjnych, uboczne produkty dezynfekcji1
T-W-14Procesy membranowe: cel, podział, mechanizm1
T-W-15Procesy zaawansowanego utleniania jako efektywne uzupełnienie tradycyjnego procesu oczyszczania wody1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych33
A-L-2Przygotowanie i opracowanie sprawozdań grupowych10
A-L-3Przygotowanie do zajęć12
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia końcowego15
A-L-6Zaliczenie końcowe2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Praca własna studenta/Studia literaturowe3
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody asymilacji wiedzy: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie/wyjaśnienie, opis ustny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody zajęć praktycznych: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, metody obserwacyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy (Wykład)
S-2Ocena formująca: Opracowania wyników badań w postaci grupowego sprawozdania, dopuszczającego do przystapienia do zaliczenia pisemnego (Zajęcia laboratoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O02a_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą aktualnych regulacji prawnych odnoszących się do wymagań stawianych wodzie do spożycia
TCH_1A_W10C-1T-W-1M-1, M-2S-1
TCH_1A_O02a_W02
Student potrafi omówić dokonać klasyfikacji wód i omówić ich chemizm
TCH_1A_W09C-1T-W-2M-1S-1
TCH_1A_O02a_W03
Student potrafi wymienić nazwy jednostkowych operacji i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w technologii uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz zna podstawy tych procesów
TCH_1A_W09C-3, C-4, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-14, T-W-10, T-W-13, T-W-15, T-W-11, T-W-12, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O02a_U01
Student potrafi przeprowadzać eksperymenty laboratoryjne, w tym pomiary wybranych wskaźników fizyczno-chemiczych wody i analizy jakości wody badanej w zakresie wybranych procesów jednostkowych uzdatniania wody
TCH_1A_U05C-2T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-3M-3S-2, S-3
TCH_1A_O02a_U02
Student potrafi przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi, zaprojektować oraz wykonać/przeprowadzić proste urządzenie/proces, dobrać urządzenie typowe dla inżynierii środowiska, w szczególności dla systemów uzdatniania wody
TCH_1A_U06, TCH_1A_U05C-3, C-2, C-4T-L-6, T-W-14, T-W-11, T-L-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-L-3, T-W-13, T-L-5, T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-L-2, T-W-15, T-W-7M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O02a_K01
Student potrafi organizować grupy społeczne do działania w zakresie oczyszczania wody i jakości środowiska wodnego
TCH_1A_K02C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-14, T-W-10, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-13M-3, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O02a_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą aktualnych regulacji prawnych odnoszących się do wymagań stawianych wodzie do spożycia
2,0
3,0Student potrafi wymienić obowiązujące akty prawne określające wymagania stawiane wodzie do spożycia (akty prawne oboowiązujące na terytorium RP)
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_O02a_W02
Student potrafi omówić dokonać klasyfikacji wód i omówić ich chemizm
2,0
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji wód i dokonać ogólnego podziału substancji wchodzących w skład danego typu wody
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_O02a_W03
Student potrafi wymienić nazwy jednostkowych operacji i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w technologii uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz zna podstawy tych procesów
2,0
3,0Student potrafi wymienić nazwy procesów jednostkowych w całościowym procesie technologicznym oczyszczania róznego typu wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O02a_U01
Student potrafi przeprowadzać eksperymenty laboratoryjne, w tym pomiary wybranych wskaźników fizyczno-chemiczych wody i analizy jakości wody badanej w zakresie wybranych procesów jednostkowych uzdatniania wody
2,0
3,0Student protrafi samodzielnie przeprowadzić oznaczenie podstawowych parametrów fizyczno-chemicznych wody
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_O02a_U02
Student potrafi przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi, zaprojektować oraz wykonać/przeprowadzić proste urządzenie/proces, dobrać urządzenie typowe dla inżynierii środowiska, w szczególności dla systemów uzdatniania wody
2,0
3,0Student protrafi zaplanować prostą instalację technologiczną do oczyszczania wody
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O02a_K01
Student potrafi organizować grupy społeczne do działania w zakresie oczyszczania wody i jakości środowiska wodnego
2,0
3,0Student bierze udział w panelu dyskusyjnym, ale samodzielnie nie organizuje spotkań, student jest uczestnikiem spotkań tematycznych, nie jest narratorem tego typu spotkań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.L. Kowal, M.Śiwderska-Bróż, Oczyszczanie Wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Wrocław, 1998, Również późniejsze wydania
  2. J. Nawrocki (red.), Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Naukowe UAM, PWN, Warszawa, 2010, Tom 1 i Tom 2; również późniejsze wydania
  3. W.Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B.Koziorowski, J.Zerbe, Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, Również późniejsze wydania

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, szkolenie BHP i stanowiskowe, zapoznanie z regulaminem pracy w laboratorium1
T-L-2Zwiedzanie stacji uzdatniania wody7
T-L-3Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji5
T-L-4Wymiana jonowa5
T-L-5Odżelazianie wody5
T-L-6Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym5
T-L-7Procesy membranowe w oczyszczaniu wody5
33

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zajeć. Klasyfikacja wód. Obowiązujące akty prawne określające wymogi stawiane różnym typom wód1
T-W-2Klasyfikacja wód. Chemizm wód powierzchniowych, podziemnych i infiltracyjnych.1
T-W-3Procesy technologiczne w oczyszczaniu wody. Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych wody1
T-W-4Procesy separacji fazy stałej. Cedzenie. Sedymantacja i osadniki1
T-W-5Flotacja: rodzaje, przebieg, zastosowanie w procesie oczyszczania wody1
T-W-6Koagulacja: rodzaje, mechanizm, komory mieszania, zastosowanie koagulacji w procesie oczyszczania wody1
T-W-7Filtracja: mechanizm, materiał filtracyjny, filtry, zastosowanie filtracji w procesie oczyszczania wody1
T-W-8Adsorpcja: rodzaje, podstawy teoretyczne procesu, adsorbenty, zastosowanie adsorpcji w procesie uzdatniania wody1
T-W-9Wymiana jonowa: istota procesu, wymieniacze jonowe, cykl wymiany jonowej, zastosowanie wymiany jonowej w oczyszczaniu wody1
T-W-10Odkwaszanie: cel, podział metod, mechanizm procesów odkwaszania1
T-W-11Odżelazianie i odmanganianie: wystepowanie żelaza i manganu, metody i mechanizm usuwania żelaza i manganu z wody oczyszczanej1
T-W-12Biologiczne metody uzdatniania wody: podstawy procesu bilogicznego i biochemicznego, błona biologiczna, zastosowanie procesów biochemicznych w uzdatnianiu wody1
T-W-13Dezynfekcja wody: cel, podział metod, mechanizm procesów dezynfekcyjnych, uboczne produkty dezynfekcji1
T-W-14Procesy membranowe: cel, podział, mechanizm1
T-W-15Procesy zaawansowanego utleniania jako efektywne uzupełnienie tradycyjnego procesu oczyszczania wody1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych33
A-L-2Przygotowanie i opracowanie sprawozdań grupowych10
A-L-3Przygotowanie do zajęć12
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia końcowego15
A-L-6Zaliczenie końcowe2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Praca własna studenta/Studia literaturowe3
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O02a_W01Student posiada wiedzę dotyczącą aktualnych regulacji prawnych odnoszących się do wymagań stawianych wodzie do spożycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemem zanieczyszczenia wody oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi jakości wody
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zajeć. Klasyfikacja wód. Obowiązujące akty prawne określające wymogi stawiane różnym typom wód
Metody nauczaniaM-1Metody asymilacji wiedzy: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie/wyjaśnienie, opis ustny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy (Wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić obowiązujące akty prawne określające wymagania stawiane wodzie do spożycia (akty prawne oboowiązujące na terytorium RP)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O02a_W02Student potrafi omówić dokonać klasyfikacji wód i omówić ich chemizm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W09Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami, technologii bezodpadowych w przemyśle chemicznym, technologii oczyszczania wody, ścieków i gazów odlotowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemem zanieczyszczenia wody oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi jakości wody
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja wód. Chemizm wód powierzchniowych, podziemnych i infiltracyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metody asymilacji wiedzy: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie/wyjaśnienie, opis ustny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy (Wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji wód i dokonać ogólnego podziału substancji wchodzących w skład danego typu wody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O02a_W03Student potrafi wymienić nazwy jednostkowych operacji i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w technologii uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz zna podstawy tych procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W09Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami, technologii bezodpadowych w przemyśle chemicznym, technologii oczyszczania wody, ścieków i gazów odlotowych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z aparaturą stosowaną w operacjach i procesach uzdatniania wody
C-4Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami oczyszczania wody
C-2Zapoznanie studenta z podstawami fizyko-chemicznymi operacji i procesów uzdatniania wody
Treści programoweT-L-2Zwiedzanie stacji uzdatniania wody
T-L-4Wymiana jonowa
T-L-5Odżelazianie wody
T-L-7Procesy membranowe w oczyszczaniu wody
T-L-3Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji
T-L-6Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym
T-W-3Procesy technologiczne w oczyszczaniu wody. Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych wody
T-W-4Procesy separacji fazy stałej. Cedzenie. Sedymantacja i osadniki
T-W-5Flotacja: rodzaje, przebieg, zastosowanie w procesie oczyszczania wody
T-W-6Koagulacja: rodzaje, mechanizm, komory mieszania, zastosowanie koagulacji w procesie oczyszczania wody
T-W-8Adsorpcja: rodzaje, podstawy teoretyczne procesu, adsorbenty, zastosowanie adsorpcji w procesie uzdatniania wody
T-W-9Wymiana jonowa: istota procesu, wymieniacze jonowe, cykl wymiany jonowej, zastosowanie wymiany jonowej w oczyszczaniu wody
T-W-14Procesy membranowe: cel, podział, mechanizm
T-W-10Odkwaszanie: cel, podział metod, mechanizm procesów odkwaszania
T-W-13Dezynfekcja wody: cel, podział metod, mechanizm procesów dezynfekcyjnych, uboczne produkty dezynfekcji
T-W-15Procesy zaawansowanego utleniania jako efektywne uzupełnienie tradycyjnego procesu oczyszczania wody
T-W-11Odżelazianie i odmanganianie: wystepowanie żelaza i manganu, metody i mechanizm usuwania żelaza i manganu z wody oczyszczanej
T-W-12Biologiczne metody uzdatniania wody: podstawy procesu bilogicznego i biochemicznego, błona biologiczna, zastosowanie procesów biochemicznych w uzdatnianiu wody
T-W-7Filtracja: mechanizm, materiał filtracyjny, filtry, zastosowanie filtracji w procesie oczyszczania wody
Metody nauczaniaM-1Metody asymilacji wiedzy: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie/wyjaśnienie, opis ustny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy (Wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić nazwy procesów jednostkowych w całościowym procesie technologicznym oczyszczania róznego typu wód
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O02a_U01Student potrafi przeprowadzać eksperymenty laboratoryjne, w tym pomiary wybranych wskaźników fizyczno-chemiczych wody i analizy jakości wody badanej w zakresie wybranych procesów jednostkowych uzdatniania wody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U05Absolwent potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawami fizyko-chemicznymi operacji i procesów uzdatniania wody
Treści programoweT-L-4Wymiana jonowa
T-L-5Odżelazianie wody
T-L-7Procesy membranowe w oczyszczaniu wody
T-L-3Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji
T-L-6Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym
T-W-1Wprowadzenie do zajeć. Klasyfikacja wód. Obowiązujące akty prawne określające wymogi stawiane różnym typom wód
T-W-3Procesy technologiczne w oczyszczaniu wody. Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych wody
Metody nauczaniaM-3Metody zajęć praktycznych: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, metody obserwacyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowania wyników badań w postaci grupowego sprawozdania, dopuszczającego do przystapienia do zaliczenia pisemnego (Zajęcia laboratoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student protrafi samodzielnie przeprowadzić oznaczenie podstawowych parametrów fizyczno-chemicznych wody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O02a_U02Student potrafi przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi, zaprojektować oraz wykonać/przeprowadzić proste urządzenie/proces, dobrać urządzenie typowe dla inżynierii środowiska, w szczególności dla systemów uzdatniania wody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U06Absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty środowiskowe, ekonomiczne i etyczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych
TCH_1A_U05Absolwent potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z aparaturą stosowaną w operacjach i procesach uzdatniania wody
C-2Zapoznanie studenta z podstawami fizyko-chemicznymi operacji i procesów uzdatniania wody
C-4Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami oczyszczania wody
Treści programoweT-L-6Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym
T-W-14Procesy membranowe: cel, podział, mechanizm
T-W-11Odżelazianie i odmanganianie: wystepowanie żelaza i manganu, metody i mechanizm usuwania żelaza i manganu z wody oczyszczanej
T-L-7Procesy membranowe w oczyszczaniu wody
T-W-9Wymiana jonowa: istota procesu, wymieniacze jonowe, cykl wymiany jonowej, zastosowanie wymiany jonowej w oczyszczaniu wody
T-W-8Adsorpcja: rodzaje, podstawy teoretyczne procesu, adsorbenty, zastosowanie adsorpcji w procesie uzdatniania wody
T-W-12Biologiczne metody uzdatniania wody: podstawy procesu bilogicznego i biochemicznego, błona biologiczna, zastosowanie procesów biochemicznych w uzdatnianiu wody
T-L-3Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji
T-W-13Dezynfekcja wody: cel, podział metod, mechanizm procesów dezynfekcyjnych, uboczne produkty dezynfekcji
T-L-5Odżelazianie wody
T-L-4Wymiana jonowa
T-W-3Procesy technologiczne w oczyszczaniu wody. Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych wody
T-W-5Flotacja: rodzaje, przebieg, zastosowanie w procesie oczyszczania wody
T-W-4Procesy separacji fazy stałej. Cedzenie. Sedymantacja i osadniki
T-W-6Koagulacja: rodzaje, mechanizm, komory mieszania, zastosowanie koagulacji w procesie oczyszczania wody
T-W-10Odkwaszanie: cel, podział metod, mechanizm procesów odkwaszania
T-L-2Zwiedzanie stacji uzdatniania wody
T-W-15Procesy zaawansowanego utleniania jako efektywne uzupełnienie tradycyjnego procesu oczyszczania wody
T-W-7Filtracja: mechanizm, materiał filtracyjny, filtry, zastosowanie filtracji w procesie oczyszczania wody
Metody nauczaniaM-3Metody zajęć praktycznych: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, metody obserwacyjne
M-2Metody problemowe: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy (Wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student protrafi zaplanować prostą instalację technologiczną do oczyszczania wody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O02a_K01Student potrafi organizować grupy społeczne do działania w zakresie oczyszczania wody i jakości środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemem zanieczyszczenia wody oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi jakości wody
Treści programoweT-L-2Zwiedzanie stacji uzdatniania wody
T-L-4Wymiana jonowa
T-L-5Odżelazianie wody
T-L-7Procesy membranowe w oczyszczaniu wody
T-L-3Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji
T-L-6Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym
T-W-1Wprowadzenie do zajeć. Klasyfikacja wód. Obowiązujące akty prawne określające wymogi stawiane różnym typom wód
T-W-2Klasyfikacja wód. Chemizm wód powierzchniowych, podziemnych i infiltracyjnych.
T-W-3Procesy technologiczne w oczyszczaniu wody. Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych wody
T-W-4Procesy separacji fazy stałej. Cedzenie. Sedymantacja i osadniki
T-W-5Flotacja: rodzaje, przebieg, zastosowanie w procesie oczyszczania wody
T-W-6Koagulacja: rodzaje, mechanizm, komory mieszania, zastosowanie koagulacji w procesie oczyszczania wody
T-W-7Filtracja: mechanizm, materiał filtracyjny, filtry, zastosowanie filtracji w procesie oczyszczania wody
T-W-8Adsorpcja: rodzaje, podstawy teoretyczne procesu, adsorbenty, zastosowanie adsorpcji w procesie uzdatniania wody
T-W-9Wymiana jonowa: istota procesu, wymieniacze jonowe, cykl wymiany jonowej, zastosowanie wymiany jonowej w oczyszczaniu wody
T-W-14Procesy membranowe: cel, podział, mechanizm
T-W-10Odkwaszanie: cel, podział metod, mechanizm procesów odkwaszania
T-W-15Procesy zaawansowanego utleniania jako efektywne uzupełnienie tradycyjnego procesu oczyszczania wody
T-W-12Biologiczne metody uzdatniania wody: podstawy procesu bilogicznego i biochemicznego, błona biologiczna, zastosowanie procesów biochemicznych w uzdatnianiu wody
T-W-11Odżelazianie i odmanganianie: wystepowanie żelaza i manganu, metody i mechanizm usuwania żelaza i manganu z wody oczyszczanej
T-W-13Dezynfekcja wody: cel, podział metod, mechanizm procesów dezynfekcyjnych, uboczne produkty dezynfekcji
Metody nauczaniaM-3Metody zajęć praktycznych: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, metody obserwacyjne
M-2Metody problemowe: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy (Wykład)
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student bierze udział w panelu dyskusyjnym, ale samodzielnie nie organizuje spotkań, student jest uczestnikiem spotkań tematycznych, nie jest narratorem tego typu spotkań
3,5
4,0
4,5
5,0