Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii chemicznej - Laboratorium:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii chemicznej - Laboratorium
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 53 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna i nieorganiczna 1 i 2
W-2Matematyka 1 i 2
W-3Podstawy technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi podstaw technologii chemicznej
C-2Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń chemicznych, interpretowania otrzymanych wyników oraz wyciągania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku4
T-L-2Technologia otrzymywania sody przez karbonizację solanki amoniakalnej8
T-L-3Technologiczne zastosowania procesu kalcynacji4
T-L-4Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania krzywej kalibracji w chromatografii gazowej8
T-L-5Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O8
T-L-6Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy4
T-L-7Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej4
T-L-8Otrzymywanie węgla aktywnego z biomasy4
T-L-9Wyznaczanie powierzchni właściwej węgla aktywnego za pomocą adsorpcji kwasu octowego4
T-L-10Otrzymywanie układu molibdenowego na nośniku krzemowym preparowanego z wykorzystaniem wyparki próżniowej4
T-L-11Zaliczenie1
53

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia25
A-L-2Wykonanie sprawozdania25
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach53
A-L-4Czytanie wskazanej literatury20
A-L-5Konsultacje z prowadzącym laboratorium2
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C07_U01
wykorzystuje zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz ocenia i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
TCH_1A_U02, TCH_1A_U03C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C07_U01
wykorzystuje zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz ocenia i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
2,0
3,0Punkty zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [50%, 60 %] punktów możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973
  2. J. Szarawara, J. Piotrowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 2010
  3. Praca zbiorowa pod red. L. Synoradzkiego i J. Wisialskiego, Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. K. Schmidt-Szałowski, Podstawy technologii chemicznej: procesy w przemyśle nieorganicznym, Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992
  2. K. Kałucki, B. Michalkiewicz, J. Ziebro, J. Sreńscek-Nazzal, Materiały do zajęć laboratoryjnych z przedmiotu "Podstawy technologii chemicznej", Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku4
T-L-2Technologia otrzymywania sody przez karbonizację solanki amoniakalnej8
T-L-3Technologiczne zastosowania procesu kalcynacji4
T-L-4Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania krzywej kalibracji w chromatografii gazowej8
T-L-5Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O8
T-L-6Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy4
T-L-7Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej4
T-L-8Otrzymywanie węgla aktywnego z biomasy4
T-L-9Wyznaczanie powierzchni właściwej węgla aktywnego za pomocą adsorpcji kwasu octowego4
T-L-10Otrzymywanie układu molibdenowego na nośniku krzemowym preparowanego z wykorzystaniem wyparki próżniowej4
T-L-11Zaliczenie1
53

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia25
A-L-2Wykonanie sprawozdania25
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach53
A-L-4Czytanie wskazanej literatury20
A-L-5Konsultacje z prowadzącym laboratorium2
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C07_U01wykorzystuje zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz ocenia i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody fizyki oraz chemii fizycznej w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów oraz potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Praktyczne zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi podstaw technologii chemicznej
C-2Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń chemicznych, interpretowania otrzymanych wyników oraz wyciągania wniosków
Treści programoweT-L-2Technologia otrzymywania sody przez karbonizację solanki amoniakalnej
T-L-3Technologiczne zastosowania procesu kalcynacji
T-L-5Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O
T-L-8Otrzymywanie węgla aktywnego z biomasy
T-L-4Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania krzywej kalibracji w chromatografii gazowej
T-L-1Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku
T-L-6Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy
T-L-7Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej
T-L-9Wyznaczanie powierzchni właściwej węgla aktywnego za pomocą adsorpcji kwasu octowego
T-L-10Otrzymywanie układu molibdenowego na nośniku krzemowym preparowanego z wykorzystaniem wyparki próżniowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Punkty zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [50%, 60 %] punktów możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu;
3,5
4,0
4,5
5,0