Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia i matematyka z poziomu gimnazjum-liceum
W-2podstawy rysunku technicznego
W-3podstawy procesów wymiany masy i ciepła (podstawy fizyki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z budową podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy i eksploatacji aparatów chemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych1
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu7
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych6
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym.1
T-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów1
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura1
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych1
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.1
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania1
T-W-7Mieszadła i mieszalniki1
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.1
T-W-9Aparaty membranowe1
T-W-10Cyklony. Wirówki1
T-W-11Wymienniki ciepła1
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.1
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji1
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.1
T-W-15Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Badania literaturowe - poznanie istniejących rozwiązań technicznych związanych z wybranym tematem projektu5
A-P-3Obliczenia projektowe18
A-P-4Przygotowanie opisu projektu oraz rysunków technicznych10
A-P-5Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium4
A-W-4Konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2projekt aparatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pytania testowe z zakresu budowy i działania apratury chemicznej
S-2Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C03_W01
Absolwent zna budowę i zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterowania i regulacji ich pracy oraz operacje i procesy jednostkowe zachodzące w takich aparatach i urządzeniach
TCH_1A_W06C-2, C-3, C-1T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C03_U1
Absolwent potrafi zastosować zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterować i regulować ich pracę  
TCH_1A_U13C-2, C-3, C-1T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C03_K01
Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
TCH_1A_K02C-2, C-3, C-1T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C03_W01
Absolwent zna budowę i zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterowania i regulacji ich pracy oraz operacje i procesy jednostkowe zachodzące w takich aparatach i urządzeniach
2,0
3,0Student wykazał się znajomością konstrukcji i zasady działania podstawowych aparatów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C03_U1
Absolwent potrafi zastosować zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterować i regulować ich pracę  
2,0
3,0Student opanowal podstawy wykorzystania praktycznego zasad działania i rodzajów aparatury chemicznej. Przedstawił opracowanie projektowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C03_K01
Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
2,0
3,0Student uznaje znaczenie dostępnej wiedzy, zbudował technologię w oparciu o dostepną literaturę i konsultowal przyjęte rozwiązania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Pikoń, Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa, 1983
  2. H. Błasiński, B. Modziński, Aparatura przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1983
  3. M. Gryta, R. Kaleńczuk, D. Moszyński, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2007
  4. K.F. Pawłow, P.G. Romankow, A.A. Noskow, Przykłady i zadania z zakresu aparatury i inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1981
  5. J. Pikoń, Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  2. T. Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004
  3. W. Aleksandrowicz Żużikow, Filtracja, teoria i praktyka rozdzielania zawiesin, WNT, Warszawa, 1995
  4. R. Zarzycki, A. Chaculi, M. Starzak, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  5. R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych1
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu7
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych6
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym.1
T-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów1
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura1
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych1
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.1
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania1
T-W-7Mieszadła i mieszalniki1
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.1
T-W-9Aparaty membranowe1
T-W-10Cyklony. Wirówki1
T-W-11Wymienniki ciepła1
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.1
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji1
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.1
T-W-15Kolokwium1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Badania literaturowe - poznanie istniejących rozwiązań technicznych związanych z wybranym tematem projektu5
A-P-3Obliczenia projektowe18
A-P-4Przygotowanie opisu projektu oraz rysunków technicznych10
A-P-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium4
A-W-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C03_W01Absolwent zna budowę i zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterowania i regulacji ich pracy oraz operacje i procesy jednostkowe zachodzące w takich aparatach i urządzeniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W06Absolwent zna budowę i zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterowania i regulacji ich pracy oraz operacje i procesy jednostkowe zachodzące w takich aparatach i urządzeniach
Cel przedmiotuC-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy i eksploatacji aparatów chemicznych
C-1Zaznajomienie studenta z budową podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
Treści programoweT-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania
T-W-7Mieszadła i mieszalniki
T-W-1Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym.
T-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.
T-W-9Aparaty membranowe
T-W-10Cyklony. Wirówki
T-W-11Wymienniki ciepła
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.
T-W-15Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2projekt aparatu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu.
S-1Ocena podsumowująca: Pytania testowe z zakresu budowy i działania apratury chemicznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazał się znajomością konstrukcji i zasady działania podstawowych aparatów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C03_U1Absolwent potrafi zastosować zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterować i regulować ich pracę  
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U13Absolwent potrafi zastosować zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterować i regulować ich pracę
Cel przedmiotuC-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy i eksploatacji aparatów chemicznych
C-1Zaznajomienie studenta z budową podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
Treści programoweT-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu
Metody nauczaniaM-2projekt aparatu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanowal podstawy wykorzystania praktycznego zasad działania i rodzajów aparatury chemicznej. Przedstawił opracowanie projektowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C03_K01Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy i eksploatacji aparatów chemicznych
C-1Zaznajomienie studenta z budową podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
Treści programoweT-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu
Metody nauczaniaM-2projekt aparatu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uznaje znaczenie dostępnej wiedzy, zbudował technologię w oparciu o dostepną literaturę i konsultowal przyjęte rozwiązania
3,5
4,0
4,5
5,0