Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii nieorganicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z technologii nieorganicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy technologii chemicznej I |
W-2 | technologia chemiczna-procesy przemysłu syntezy chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynieryjno-technologicznych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z procesami chemicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej. |
C-3 | Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej |
C-4 | Pogłebienie wiedzy praktycznej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza zeolitu metodą hydrotermalną i badania jego kwasowości. | 6 |
T-L-2 | Otrzymywanie porowatych materiałów węglowych do adsorpcji gazów. | 6 |
T-L-3 | Porównanie wpływu parametrów technologicznych na właściwości produktów węglowych. | 6 |
T-L-4 | Zastosowanie procesu destylacji membranowej do zatężania roztworów soli nieorganicznych. | 6 |
T-L-5 | Konstrukcja i eksploatacja instalacji jonowymiennej. | 6 |
T-L-6 | Powstawanie osadów w obiegach wodnych. | 6 |
T-L-7 | Zapoznanie się z procesami z zakresu wybranej technologii chemicznej nieorganicznego w skali przemysłowej na terenie odpowiedniego zakładu przemysłowego, który realizuje produkcję z zastoswaniem wyranego procesu. | 54 |
T-L-8 | Przedstawienie i omówienie procesów z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanych w skali przemysłowej. | 5 |
95 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 95 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącycm | 1 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych. |
M-2 | Zajęcia będą prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja |
S-4 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie podczas zajęć prezentacji |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C16_W01 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną nieorganiczną. | TCH_1A_W04 | — | — | C-2, C-1, C-4 | T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-1 | S-5 |
TCH_1A_C16_W02 Student przedstawia wybrane procesy z zakresu technologii nieorganicznej realizowane w skali przemysłowej. Potrafi wskazać urządzenia i aparaturę stosowaną w przemyśle chemicznym. Wymienia i charakteryzuje oraz podaje źródło pochodzenia surowców wykorzystywanych w technologii chemicznej nieorganicznej, wraz z uwzględnieniem metod ich przygotowania do przerobu. Wymienia i charakteryzuje otrzymywane w tych procesach produkty. Podaje ich zastosowanie. Przedstawia wpływ przemysłu nieorganicznego na środowisko naturalne i sposoby jego ochrony. Opisuje problemy i zagrożenia wynikające z powiększania skali procesu. | TCH_1A_W04 | — | — | C-3, C-4 | T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C16_U01 Opisuje metodę hydrotermalną syntezy zeolitów i metody oznaczania ich kwasowości. | TCH_1A_U05 | — | — | C-2, C-1, C-4 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-5 |
TCH_1A_C16_U02 Opisuje i realizuje proces preparatyki wybranych materiałów węglowych oraz określa wpływ parametrów preparatyki na właściwości otrzymanych produktów węglowych | TCH_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-5, S-1 |
TCH_1A_C16_U03 Student potrafi zaplanować wybrany proces technologiczny z użyciem poznanej metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, uwzględniając występujące operacje fizyczne i procesy chemiczne. | TCH_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C16_K01 Potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu | TCH_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-1 | S-2 |
TCH_1A_C16_K02 Student rozumie problemy środowiskowe związane z procesami technologicznymi | TCH_1A_K03 | — | — | C-4, C-3 | T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C16_W01 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną nieorganiczną. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C16_W02 Student przedstawia wybrane procesy z zakresu technologii nieorganicznej realizowane w skali przemysłowej. Potrafi wskazać urządzenia i aparaturę stosowaną w przemyśle chemicznym. Wymienia i charakteryzuje oraz podaje źródło pochodzenia surowców wykorzystywanych w technologii chemicznej nieorganicznej, wraz z uwzględnieniem metod ich przygotowania do przerobu. Wymienia i charakteryzuje otrzymywane w tych procesach produkty. Podaje ich zastosowanie. Przedstawia wpływ przemysłu nieorganicznego na środowisko naturalne i sposoby jego ochrony. Opisuje problemy i zagrożenia wynikające z powiększania skali procesu. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę o wybranych procesach z zakresu technologii nieorganicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C16_U01 Opisuje metodę hydrotermalną syntezy zeolitów i metody oznaczania ich kwasowości. | 2,0 | |
3,0 | Punkty zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [50%, 60 %] punktów możliwych do uzyskania z ćw. 1; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C16_U02 Opisuje i realizuje proces preparatyki wybranych materiałów węglowych oraz określa wpływ parametrów preparatyki na właściwości otrzymanych produktów węglowych | 2,0 | |
3,0 | Punkty zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [50%, 60 %] punktów możliwych do uzyskania odpowiednio z ćwiczenia nr 2 i 3; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C16_U03 Student potrafi zaplanować wybrany proces technologiczny z użyciem poznanej metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, uwzględniając występujące operacje fizyczne i procesy chemiczne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C16_K01 Potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w grupie, brak świadomości wpływu jego pracy na efekt końcowy realizowanego zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C16_K02 Student rozumie problemy środowiskowe związane z procesami technologicznymi | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość występowania niektórych problemów środowiskowych związanych z procesami technologicznymi. Potrafi wyrazić swoją opinię w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, WN PWN, Warszawa, 2013
- Józef Kępiński, Technologia chemiczna nieorganiczna, PWN, Wrszawa, 1984
- K. Szchmidt-Szałowski, M.Szafran, E.Bobryk, J.Sentek, Technologia chemiczna. Przemysł nieorganiczny., WN PWN, Warszawa, 2013, ISBN 978-83-01-17269-5
Literatura dodatkowa
- Instrukcje technologiczne wybranych technologii przemysłu nieorganicznego., 2021