Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria bioprocesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bioprocesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja biotechnologii i inżynierii bioprocesowej. Rozwój dziedzin.2
T-W-2Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii4
T-W-3Enzymy: budowa oraz kinetyka reakcji4
T-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne2
T-W-5Opis i analiza reaktora okresowego3
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)5
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego2
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)4
T-W-9Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’)4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Praca własna (rozwiązywanie zagadnień, studiowanie literatury)5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O01b_W01
Absolwent potrafi objaśnić podstawy matematyczne oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
TCH_1A_W01C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2
TCH_1A_O01b_W02
Absolwent potrafi objaśnić podstawy teoretyczne operowania bioreaktorów: okresowy, ciągły, oraz pół-ciągly, oraz aspekty praktyczne związane z konstrukcją i prowadzeniem procesów.
TCH_1A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O01b_K01
Absolwent ma zdolność do interpretacji i rozwiązywania praktycznych zagadnień powiązanych z prowadzeniem bioprocesów.
TCH_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O01b_W01
Absolwent potrafi objaśnić podstawy matematyczne oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
2,0
3,0Absolwent poprawnie stosuje kilka z metod analizy matematycznej z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_O01b_W02
Absolwent potrafi objaśnić podstawy teoretyczne operowania bioreaktorów: okresowy, ciągły, oraz pół-ciągly, oraz aspekty praktyczne związane z konstrukcją i prowadzeniem procesów.
2,0
3,0Absolwent poprawnie objaśnia kilka najważniejszych aspektów operowania bioreaktorów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O01b_K01
Absolwent ma zdolność do interpretacji i rozwiązywania praktycznych zagadnień powiązanych z prowadzeniem bioprocesów.
2,0
3,0Absolwent interpretuje i rozwiązuje podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem bioprocesów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Ledakowicz, Inżynieria Biochemiczna, WNT, Warszawa, 2012, https://libra.ibuk.pl/book/139338

Literatura dodatkowa

  1. Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2005
  2. Bałdyga J., Henczka M., Podgórska W., Obliczenia w inżynierii bioreaktorów, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1996
  3. L. Shuler, F. Kargi, Bioprocess engineering. Basic Concepts., PTR Prentice Hall, New Jersey, 2002, 2
  4. Colin Ratledge, Bjorn Kristiansen, Podstawy Biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011, https://libra.ibuk.pl/book/38651

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja biotechnologii i inżynierii bioprocesowej. Rozwój dziedzin.2
T-W-2Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii4
T-W-3Enzymy: budowa oraz kinetyka reakcji4
T-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne2
T-W-5Opis i analiza reaktora okresowego3
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)5
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego2
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)4
T-W-9Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’)4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Praca własna (rozwiązywanie zagadnień, studiowanie literatury)5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O01b_W01Absolwent potrafi objaśnić podstawy matematyczne oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W01Absolwent zna i rozumie zagadnienia i metody matematyczne w zakresie algebry, analizy matematycznej, statystyki oraz metod numerycznych pozwalające na posługiwanie się nimi w rozwiązywaniu różnorodnych problemów w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-3Enzymy: budowa oraz kinetyka reakcji
T-W-5Opis i analiza reaktora okresowego
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent poprawnie stosuje kilka z metod analizy matematycznej z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O01b_W02Absolwent potrafi objaśnić podstawy teoretyczne operowania bioreaktorów: okresowy, ciągły, oraz pół-ciągly, oraz aspekty praktyczne związane z konstrukcją i prowadzeniem procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W06Absolwent zna budowę i zasady konstrukcji aparatów i urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych oraz sterowania i regulacji ich pracy oraz operacje i procesy jednostkowe zachodzące w takich aparatach i urządzeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne
T-W-5Opis i analiza reaktora okresowego
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)
T-W-9Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’)
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent poprawnie objaśnia kilka najważniejszych aspektów operowania bioreaktorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O01b_K01Absolwent ma zdolność do interpretacji i rozwiązywania praktycznych zagadnień powiązanych z prowadzeniem bioprocesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-1Definicja biotechnologii i inżynierii bioprocesowej. Rozwój dziedzin.
T-W-2Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii
T-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)
T-W-9Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’)
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent interpretuje i rozwiązuje podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem bioprocesów.
3,5
4,0
4,5
5,0