Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria bioprocesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria bioprocesowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja biotechnologii i inżynierii bioprocesowej. Rozwój dziedzin. | 2 |
T-W-2 | Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii | 4 |
T-W-3 | Enzymy: budowa oraz kinetyka reakcji | 4 |
T-W-4 | Podstawowe szlaki metaboliczne | 2 |
T-W-5 | Opis i analiza reaktora okresowego | 3 |
T-W-6 | Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy) | 5 |
T-W-7 | Opis i analiza reaktora pół-ciągłego | 2 |
T-W-8 | Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja) | 4 |
T-W-9 | Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’) | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Praca własna (rozwiązywanie zagadnień, studiowanie literatury) | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01b_W01 Absolwent potrafi objaśnić podstawy matematyczne oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów. | TCH_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_1A_O01b_W02 Absolwent potrafi objaśnić podstawy teoretyczne operowania bioreaktorów: okresowy, ciągły, oraz pół-ciągly, oraz aspekty praktyczne związane z konstrukcją i prowadzeniem procesów. | TCH_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01b_K01 Absolwent ma zdolność do interpretacji i rozwiązywania praktycznych zagadnień powiązanych z prowadzeniem bioprocesów. | TCH_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01b_W01 Absolwent potrafi objaśnić podstawy matematyczne oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów. | 2,0 | |
3,0 | Absolwent poprawnie stosuje kilka z metod analizy matematycznej z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01b_W02 Absolwent potrafi objaśnić podstawy teoretyczne operowania bioreaktorów: okresowy, ciągły, oraz pół-ciągly, oraz aspekty praktyczne związane z konstrukcją i prowadzeniem procesów. | 2,0 | |
3,0 | Absolwent poprawnie objaśnia kilka najważniejszych aspektów operowania bioreaktorów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01b_K01 Absolwent ma zdolność do interpretacji i rozwiązywania praktycznych zagadnień powiązanych z prowadzeniem bioprocesów. | 2,0 | |
3,0 | Absolwent interpretuje i rozwiązuje podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem bioprocesów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Ledakowicz, Inżynieria Biochemiczna, WNT, Warszawa, 2012, https://libra.ibuk.pl/book/139338
Literatura dodatkowa
- Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2005
- Bałdyga J., Henczka M., Podgórska W., Obliczenia w inżynierii bioreaktorów, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1996
- L. Shuler, F. Kargi, Bioprocess engineering. Basic Concepts., PTR Prentice Hall, New Jersey, 2002, 2
- Colin Ratledge, Bjorn Kristiansen, Podstawy Biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011, https://libra.ibuk.pl/book/38651