Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | TCH_1A_O06b_W01 | Student opisuje problemy z zakresu ochrony środowiska związane z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_1A_W04 | Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące realizacji typowych procesów technologicznych, obejmujące stosowane surowce, wytwarzane produkty, metody ich charakterystyki oraz sekwencje operacji fizycznych i procesów chemicznych wchodzących w skład poszczególnych technologii produkcji chemicznej |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | 1. Zapoznanie studentów z budową i działaniem typowego bloku energetycznego produkcji energii elektrycznej i cieplnej.
2. Zapoznanie z typowymi rozwiązaniami w budowie kotłów parowych i pieców do spalań paliw kopalnych.
3. Poznanie możliwości zagospodarowania popiołów lotnych i żużli, zmniejszenia ilości szkodliwych składników spalin.
4.Poznanie możliwości pozyskiwania energii metodą fotowoltaiczną, z wykorzystaniem pomp ciepła, kolektorów słonecznych, energii geotermalnej.
5. Zaznajomienie z zasadami pozyskiwania energii wiatrowej i innych form energii. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej. |
---|
T-W-4 | Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk. |
T-W-11 | Biomasa jako paliwo w energetyce. |
T-W-9 | Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej. |
T-W-7 | Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła. |
T-W-8 | Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej. |
T-W-10 | Pozyskiwanie energii geotermalnej. |
T-W-2 | Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych. |
T-W-3 | Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu. |
T-W-5 | Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów. |
T-W-6 | Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych. |
T-W-12 | Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacj komputerową. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzedzone dyskusją dydaktyczną wybranych treści prezentowanych w ramach wykładów. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w bardzo ograniczony sposób opisuje problemy z zakresu ochrony środowiska związane z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |