Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie).
W-2Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii15
T-A-3Rozwiązywanie zadań z drgań i ruchu falowego9
T-A-4Pisemny sprawdzian wiadomości kolokwium końcowe2
30
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa2
T-W-2Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii9
T-W-4Drgania i układy drgające6
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć23
A-A-3Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego20
A-A-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Zadanie domowe
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B03_W01
definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego
TCH_1A_W02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B03_U01
stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami
TCH_1A_U02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B03_W01
definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego
2,0
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B03_U01
stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 2011
  2. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  3. A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii15
T-A-3Rozwiązywanie zadań z drgań i ruchu falowego9
T-A-4Pisemny sprawdzian wiadomości kolokwium końcowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa2
T-W-2Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii9
T-W-4Drgania i układy drgające6
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć23
A-A-3Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego20
A-A-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B03_W01definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W02Absolwent zna i rozumie zagadnienia z zakresu fizyki i chemii fizycznej umożliwiające opis i interpretację zjawisk i procesów istotnych z punktu widzenia technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-4Drgania i układy drgające
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa
T-W-2Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B03_U01stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody fizyki oraz chemii fizycznej w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów oraz potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie
T-A-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii
T-A-3Rozwiązywanie zadań z drgań i ruchu falowego
T-A-4Pisemny sprawdzian wiadomości kolokwium końcowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Zadanie domowe
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0