Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania organizacjami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania organizacjami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota i zakres zarządzania.1
T-W-2Zarządzanie i funkcje zrządzania (planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie).2
T-W-3Pojęcie organizacji. Struktury organizacyjne - podział pracy, elementy struktury organizacyjnej, więzi organizacyjne, rodzaje struktur organizacyjnych.3
T-W-4Role i umiejętności kierownika w organizacji (szczeble zarządzania, role menedżera, umiejętności kierownicze.2
T-W-5Przywództwo i władza w organizacji. Style przewodzenia.2
T-W-6Teorie i modele motywowania; koszty braku motywacji.2
T-W-7Komunikacja w organizacji. Konflikty w organizacji oraz metody ich rozwiązywania.2
T-W-8Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Zaliczenie pisemne1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A15_W01
Student definiuje funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie.
TCH_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1, M-3S-2
TCH_1A_A15_W02
Student definiuje pojęcie organizacji oraz pojęcie struktury organizacyjnej z uwzględnieniem podziału pracy, elementów struktury organizacyjnej, więzi organizacyjnych. Wymienia oraz charakteryzuje różne typy struktur organizacyjnych.
TCH_1A_W10C-1T-W-3, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TCH_1A_A15_W03
Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierownika. Dostrzega różnice pomiędzy kierownikiem a liderem. Podaje charakterystykę wybranych stylów przewodzenia. Proponuje zastosowanie danego stylu przewodzenia w zależności od przedstawionej sytuacji.
TCH_1A_W10C-1T-W-4, T-W-5, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TCH_1A_A15_W04
Student wymienia narzędzia motywowania. Omawia wybrane teorie oraz modele motywowania. Rozpoznaje zagrożenia związane z brakiem motywacji.
TCH_1A_W10C-1T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TCH_1A_A15_W05
Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji. Definiuje pojęcie konfliktu oraz podaje sposoby jego rozwiązania.
TCH_1A_W10C-1T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A15_W01
Student definiuje funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A15_W02
Student definiuje pojęcie organizacji oraz pojęcie struktury organizacyjnej z uwzględnieniem podziału pracy, elementów struktury organizacyjnej, więzi organizacyjnych. Wymienia oraz charakteryzuje różne typy struktur organizacyjnych.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A15_W03
Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierownika. Dostrzega różnice pomiędzy kierownikiem a liderem. Podaje charakterystykę wybranych stylów przewodzenia. Proponuje zastosowanie danego stylu przewodzenia w zależności od przedstawionej sytuacji.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A15_W04
Student wymienia narzędzia motywowania. Omawia wybrane teorie oraz modele motywowania. Rozpoznaje zagrożenia związane z brakiem motywacji.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A15_W05
Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji. Definiuje pojęcie konfliktu oraz podaje sposoby jego rozwiązania.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin, Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński, Andrzej Krzysztof, Zarządzanie : teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Stoner, James Arthur Finch, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
  3. Masłyk-Musiał, Ewa, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  4. Bielski, Marcin, Organizacje : istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2001
  5. Drucker, Peter Ferdinand, Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2017

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i zakres zarządzania.1
T-W-2Zarządzanie i funkcje zrządzania (planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie).2
T-W-3Pojęcie organizacji. Struktury organizacyjne - podział pracy, elementy struktury organizacyjnej, więzi organizacyjne, rodzaje struktur organizacyjnych.3
T-W-4Role i umiejętności kierownika w organizacji (szczeble zarządzania, role menedżera, umiejętności kierownicze.2
T-W-5Przywództwo i władza w organizacji. Style przewodzenia.2
T-W-6Teorie i modele motywowania; koszty braku motywacji.2
T-W-7Komunikacja w organizacji. Konflikty w organizacji oraz metody ich rozwiązywania.2
T-W-8Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Zaliczenie pisemne1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A15_W01Student definiuje funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania.
Treści programoweT-W-1Istota i zakres zarządzania.
T-W-2Zarządzanie i funkcje zrządzania (planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie).
T-W-8Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A15_W02Student definiuje pojęcie organizacji oraz pojęcie struktury organizacyjnej z uwzględnieniem podziału pracy, elementów struktury organizacyjnej, więzi organizacyjnych. Wymienia oraz charakteryzuje różne typy struktur organizacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania.
Treści programoweT-W-3Pojęcie organizacji. Struktury organizacyjne - podział pracy, elementy struktury organizacyjnej, więzi organizacyjne, rodzaje struktur organizacyjnych.
T-W-8Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A15_W03Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierownika. Dostrzega różnice pomiędzy kierownikiem a liderem. Podaje charakterystykę wybranych stylów przewodzenia. Proponuje zastosowanie danego stylu przewodzenia w zależności od przedstawionej sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania.
Treści programoweT-W-4Role i umiejętności kierownika w organizacji (szczeble zarządzania, role menedżera, umiejętności kierownicze.
T-W-5Przywództwo i władza w organizacji. Style przewodzenia.
T-W-8Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A15_W04Student wymienia narzędzia motywowania. Omawia wybrane teorie oraz modele motywowania. Rozpoznaje zagrożenia związane z brakiem motywacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania.
Treści programoweT-W-6Teorie i modele motywowania; koszty braku motywacji.
T-W-8Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A15_W05Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji. Definiuje pojęcie konfliktu oraz podaje sposoby jego rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania.
Treści programoweT-W-7Komunikacja w organizacji. Konflikty w organizacji oraz metody ich rozwiązywania.
T-W-8Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0