Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka chemiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka chemiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza zdobyta na wykładzie technologie informacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta pogłębionej wiedzy na temat narzędzi informatycznych wykorzystywanych do wspomagania rozwiązywania zadań z zakresu technologii chemicznej. |
C-2 | Zdobycie umiejętności zastosowania wybranych narzędzi informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w technologii chemicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Nauka pracy z programami do edycji struktur chemicznych; ugruntowanie wiedzy z wykładu | 8 |
T-L-2 | Nauka posługiwania się programem OriginPro. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań. | 10 |
T-L-3 | Nauka pracy z programem CHEMCAD. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań | 10 |
T-L-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informatyka chemiczna (wprowadzenie do tematu; programy do edycji struktur chemicznych: MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix) | 4 |
T-W-2 | OriginPro (zapoznanie się ze środowiskiem oprogramowania Origin, metody wprowadzania danych; rodzaje wykresów (2D, 3D i 2,5D); rysowanie wykresów; formatowanie wykresu dwuwymiarowego; dopasowywanie liniowe; dopasowywanie funkcji nieliniowych; import danych z plików i praca na wykresach; macierze; statystyka na kolumnach; | 6 |
T-W-3 | CHEMCAD (wprowadzenie do programu; zasady tworzenie schematu technologicznego; korzystanie z bazy danych fizykochemicznych substancji; tworzenie wykresów (np. TPXY); wykorzystanie programu do obliczeń bilansu materiałowego dla prostych operacji jednostkowych. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-4 | zapoznanie z literaturą | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań |
S-2 | Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przy komputerze |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A14_W01 Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | TCH_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A14_U01 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej. | TCH_1A_U14 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A14_W01 Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A14_U01 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniach (z zastosowaniem komputera) uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Serdyński, Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Wydawnictwo Naukowe US, 2003
- Kartanas Edmund, Adamski Adam, Podstawy informatyki dla studentów biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000