Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat narzędzi technologii informacyjnych wykorzystywanych do wspomagania nauki oraz pracy badawczej. |
C-2 | Zdobycie umiejętności zastosowania wybranych narzędzi technologii informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w technologii chemicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych. | 5 |
T-L-2 | Praktyczne poznanie aplikacje Office 365: Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams | 7 |
T-L-3 | Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji. | 8 |
T-L-4 | Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.. | 8 |
T-L-5 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy i historia informatyki, technologii informacyjnych i komunikacyjnych | 1 |
T-W-2 | Zasoby www w środowisku internetowym (narzędzia do przeszukiwania zasobów (przeglądarki i wyszukiwarki); komunikacja w środowisku internetowym (narzędzia, komunikacja statyczna i dynamiczna, grupy dyskusyjne) | 1 |
T-W-3 | Pakiet biurowy Microsoft Office 365 (czym jest Office 365; aplikacje Office 365 (Word; Excel; Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams) | 3 |
T-W-4 | Procesor tekstu Word (jak poprawnie sformatować dokument: marginesy; krój i format czcionki; justowanie; akapit; interlinia; style tekstu; przypisy dolne; wiszące spójniki, wdowy i bękarty; numeracja stron; spis treści; sekcje; tabele i rysunki; dzielenie wyrazu; format) | 4 |
T-W-5 | Arkusz kalkulacyjny Excel (obliczenia i przetwarzanie danych liczbowych; zaawansowane formuł; formatowanie wartości w komórkach; zaawansowane sposoby formatowania; analiza danych; filtrowanie danych; grupowanie danych; eksport i import danych ze źródeł zewnętrznych; operacje na arkuszach w skoroszycie; graficzna prezentacja danych, wykorzystanie grafów, tworzenie różnych typów wykresów, formatowanie wykresów; MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów); przykłady zastosowań w technologii chemicznej) | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-L-4 | praca z dostepną literaturą | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | praca z dostepną literaturą | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena jakości i kompletności wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A10_W01 Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | TCH_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A10_U01 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | TCH_1A_U14 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A10_W01 Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A10_U01 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniach (z użyciem komputera) uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marek Miłosz, Maciek Bąbol, Współczesne technologie informatyczne: zagrożenia i ochrona aplikacji internetowych, Politechnika Lubelska, 2014
- Jae K. Shim, Joel G. Siegel, Robert Chi, Technologia informacyjna, Dom wydawnicz ABC, 1999